• Ida83

    Skippa lunch?

    Brukar ni kunna skippa lunch utan vidare, alltså bara äta frukost och sedan middag? Jag har själv svårt för att gå utan mat och blir låg och energilös om jag inte äter med 3-4 timmars mellanrum. Anledningen till att jag frågar är att jag har en del familjemedlemmar som tycker att lunch är onödigt och när jag behöver äta så får jag dåligt samvete för att det ställer till problem och är kostsamt. Känner mig onormal och som värsta matvraket trots att jag har under 20 i BMI.

    Det är en liten sak egentligen men skapar ofta onödig irritation.

  • Svar på tråden Skippa lunch?
  • Sanna43

    När jag bodde hemma så åt vi inte lunch på helgerna. Utan alla gick upp senare och åt sen frukost, en extra stor frukost. Sen åt vi middag tidigt, vid ca 4. 
    Tyckte det var lite udda dock

  • callmepreggoornot
    Sanna43 skrev 2022-09-24 16:39:55 följande:

    När jag bodde hemma så åt vi inte lunch på helgerna. Utan alla gick upp senare och åt sen frukost, en extra stor frukost. Sen åt vi middag tidigt, vid ca 4. 
    Tyckte det var lite udda dock


    Det låter inte som något konstigt dock även om det inte hade passat mig. Du bor uppenbart inte hemma nu så att om de vägrar äta lunch skulle jag ta med mig egen mat.
  • Sanna43
    callmepreggoornot skrev 2022-09-24 16:53:02 följande:
    Det låter inte som något konstigt dock även om det inte hade passat mig. Du bor uppenbart inte hemma nu så att om de vägrar äta lunch skulle jag ta med mig egen mat.
    Nu när jag bor hemma äter jag lunch även om jag åt frukost 10:30 hehe
  • Sanna43
    Sanna43 skrev 2022-09-24 17:10:30 följande:
    Nu när jag bor hemma äter jag lunch även om jag åt frukost 10:30 hehe
    *Bor själv skulle det stå
  • Dexter dot com

    På vilket vis menar du att det ställer till problem? Jag skulle absolut inte klara mig utan lunch och alla jag umgås med äter också lunch.

  • EvelinaEvelina

    Jag äter två måltider om dagen, men blir väl mer att jag äter brunch (typ gröt)  och sedan middag. Mellan det kan jag äta frukt eller en hårdmacka. Men du ska självklart inte ha dåligt samvete för att du måste äta. Låter inte snällt av dem att få dig att känna så.

  • MrsXy

    Har också vuxit upp med det där. Man äter bara ibland. Middag ibland. Fil och flingor ibland. 
    Fick grava ätstörningar men nu som vuxen har jag ett sunt förhållande till mat, äter alltid lunch och samtliga måltider. Men vissa släktingar kan fortfarande kommentera, men vi åt ju nyss, ska du äta igen? Tror man får stå på sig bara. 

  • Xlr8

    Rätt vanligt att jag kommer på att oj jag har inte ätit på 24 timmar. 
    Som längst har det gått drygt 48 timmar, då märkte jag att något var fel pga jag var så trött. Så då fick man äta lite.
    Så skippa lunch är Inga problem.

Svar på tråden Skippa lunch?