Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?

Mitt ex var lärare, i hennes umgängeskrets ingick 7 st lärare, samtliga utom en sa upp sig, med orden ett rent skit jobb.

Samtliga arbetar inom nya arbetsplatser idag och är mycket glada över beslutet.
    Mitt ex börja inom bank, har sedan arbetat sig uppåt. Nu med en riktigt bra tjänst o mycket bra lön, dvs jämfört vad hon skulle haft som lärare.
    Förmåner utöver lön var bla personal lån, räntan är mycket förmånlig. Nästa gick till NCC , håller i föredrag osv inom bolaget.

Vad jag sett, alla hitta ett bättre betalt arbete relativt enkelt, samt bättre arbetsmiljö.

• Anonym (G)
    Anonym (Läraren) skrev 2022-09-29 17:12:36 följande:
    Intressant! Vet du om det var tjänster de fick utan att skola om sig? Jag skulle tro att det är svårt att få jobb på bank utan utbildning. Berätta gärna om du vet mer om vad de andra gör och hur de tog sig dit. 
    Om man ser på nyheter, typ Kiruna, förklara lite av lärare bristen, svårt att rekrytera handlar inte bara om det geografiska området.

Mitt ex hade några poäng inom ekonomi, inte kompletta. hon börja inom Nordea direkt i Uppsala, gick sedan vidare uppåt.
    Kompisen via NCC hade bara lärare, men togs in via vana att prata inför människor.
    Mycket handlar om att våga söka vidare.
Svar på tråden Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?