• Sat 24 Sep 2022 21:22
    6520 visningar
    9 svar
    9
    6520

    Barbie?

    Hört att flera föräldrar förbjuder sina döttrar att leka med/ äga barbie.

    Hur tänker ni? Får era döttrar ha barbies? Isåfall är det vid någon viss ålder ni tycker det är okej?

  • Svar på tråden Barbie?
  • Sat 24 Sep 2022 22:43
    #1
    +1

    Ja, mina barn har fått ha Barbies men inte före 3 år pga alla små skor och tillbehör.

  • Anonym (Malin­)
    Sat 24 Sep 2022 23:57
    #2
    +1

    Min dotter fick gärna leka med Barbie. Jag gjorde det när jag var lite och har inte tagit skada av det. 

    Dottern själv var lagom intresserad, för henne har det varit hästar (My Little Pony, Schleich) som gällt. Vilket jag var totalt ointresserad av som barn. Dottern hade en kompis som älskade Barbie så de lekte en del, men dottern tröttnade själv fort, så det var inget. 

    Om det är så att de inte får leka pga kroppsideal så finns det betydligt större risker i det digitala samhället med retuscherade bilder än att leka med en Barbie. Just saying.... Och det börjar TIDIGT... 

  • Anonym (Gilla­r inte)
    Sun 25 Sep 2022 00:02
    #3
    Kaga skrev 2022-09-24 21:22:37 följande:
    Barbie?

    Hört att flera föräldrar förbjuder sina döttrar att leka med/ äga barbie.

    Hur tänker ni? Får era döttrar ha barbies? Isåfall är det vid någon viss ålder ni tycker det är okej?


    Förbjuda är väl att ta i, men vissa dockor som exempelvis Barbie, Bratz m.fl. skulle jag aldrig ge till något barn, vare sig egna eller andras.

    I mina ögon ger dessa ett snedvridet ideal. Huruvida det faktiskt påverkar barnen som personer eller ej har jag ingen uppfattning om, utan jag kan bara göra mitt bästa för deras fostran.
  • Sun 25 Sep 2022 00:08
    #4
    +1

    Varför skulle inte ETT barn kunna leka med en leksak?? Hallå???


    John
  • Sun 25 Sep 2022 07:20
    #5

    Jag förbjöd inte Barbies, men jag köpte de inte heller. Familjen visste också att jag inte skulle uppskatta det om de skänkte henne en. En gång fick hon några sådär äckliga "Moster's High" dockor, som liknar en Barbie fast värre. De lekte hon mycket med  någon vecka, sedan var hon inte längre intresserad.

  • Sun 25 Sep 2022 07:32
    #6
    +1

    Min 7åring älskar Barbie, har alla mina gamla kläder och dockor. Jag måste säga att nya Barbie är bättre (men fortfarande oproportionerliga), de är lite rundare, någon sitter i rullstol, finns i olika hudfärger osv.
    Just nu ligger alla barbiedockor på toaletten för de har lärt sig simma i handfatet , så jag upplever att min dotter bearbetar händelser med sina Barbie. Och hur vi ser ut på riktigt ser hon var dag när jag vandrar runt naken efter duschen...

  • Anonym (äh)
    Mon 26 Sep 2022 15:56
    #7
    Kaga skrev 2022-09-24 21:22:37 följande:
    Barbie?

    Hört att flera föräldrar förbjuder sina döttrar att leka med/ äga barbie.

    Hur tänker ni? Får era döttrar ha barbies? Isåfall är det vid någon viss ålder ni tycker det är okej?


    Mina barn har fått ha Barbie, och jag hade Barbie när jag var barn. 

    Men från kanske 3-4 års ålder, för innan dess var de inte så intresserade.
  • Anonym (Inte förbud men försök­er påverk­a)
    Mon 26 Sep 2022 16:15
    #8

    Jag tycker principiellt inte det är något fel med Barbiedockor, men jag tycker att det hör till historien. Barbie passar flickor med en framtid där de tillåts vara kvinnliga, men med ökad otrygghet, ekonomisk recession, vänsterextremister och islamister, terrorism, krigiska ryssar, samhällskollaps osv osv. kan jag inte med gott samvete tillåta det. Kampsport, hinderbana, crossfit, skytte osv. leksaker är typiska pojkleksaker skumgummisvärd osv. och uppmuntrar den typen av lek även för flickor.

    Är inte feminist alls men jag tror man gör sina döttrar en otjänst om man inte försöker tuffa till dem. 

  • Mon 26 Sep 2022 18:13
    #9

    Jag blir så trött på vuxna som ska på pracka värderingspolitik på sina barn. Min dotter har lekt med Barbie, jag väntade tills hon var intresserad och frågade efter det. Jag tycker inte det är lämpligt till barn under 3 år pga smådelar.

Svar på tråden Barbie?