Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Vuxna barn som inte gör något

Om ni har råkat curla dem för mycket, curla dem lite till. Säg åt dem att sätta sig i bilen och kör till Arbetsförmedlingen, eller sätt er bredvid om man kan skriva in sig via nätet numera. Om de inte vill måste de börja åka iväg och handla, annars får de ingen mat. Du och frun kan äta på era jobb tills de fattat. Så här kan det inte fortsätta. Ni har rätt till ett eget vuxenliv. 

• Fröken Allvar

Ok, det lät som en trolltråd som vill smutskasta en fantasi man målar uppom hur ungdomar med föräldrar inom arbetarklassen är. Lät orealistisk men ville ändå skriva.

Tråden lär ju raderas. 

• Fröken Allvar

Ledsen man, om det är på riktigt ber jag om ursäkt att jag trodde det var en trolltråd. 

Jag tror säkert att det stämmer att dina barn tror att jobba är förnedrande. Går säkert inte att förklara för dem om de tror att man kan få allt utan att jobba. Det är svårt för er att få hjälp från samhället då de är vuxna och bestämmer själva över sina liv. 

• Fröken Allvar

Ni är inte dåliga föräldrar utan har antagligen tvärtom gjort allt för era barn, som är unga i ett samhälle med värderingar som gör att många hellre stjäl en tröja än jobbar för den. Kombinationen med att de inte lyckats så väl i skolan gör att ni skulle behöva hjälp. Kanske kan du ringa Arbetsförmedlingen och fråga om de har något att erbjuda era ungdomar, som också kan ha rätt till försörjningsstöd för att betala för sig hemma hos er. Du kan ringa till socialtjänsten i din kommun och fråga vad som gäller för er del. 

Svar på tråden Vuxna barn som inte gör något