• Michella

    Min 16 åring röker

    F*N nu blir jag förbannad. Igår kom min 16 åring hem sent på kvällen och luktade rök på kläder och fingrar. Va gör jag nu, går ju f*n inte att prata vett med honom. Nån som har tips på vad jag kan diskutera med honom? Få honom att inse att det inte är bra, och han är inte 18!!!!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Min 16 åring röker
  • Magical

    Även om inte tonåringar bryr sig om faran med tobak så brukar det ta skruv med hur dyrt det är att röka, åtminstone. 

    Sen är det som sagt 18-årsgräns på cigaretter.

  • FuckGoggleAskMe

    Hitta någon bra, cool film på YouTube om rökning och tvinga honom att se den med dig. Det gör nog större intryck än vad en förälder säger. Hitta någon ung, cool YouTubare, borde väl finnas. 


    Muta honom. Om ett paket cigg kostar x, och han håller sig till ett paket i veckan, räkna ut vad det blir på ett år och erbjud honom det beloppet om ett år, om han inte röker. Eller ett halvår, eller två paket i veckan i ett kvartal, eller vad som funkar för dig. 

  • Sanna43

    jag behöver inte ens röka . Räcker att gå utanför dörren så får man i sig 5 cigg genom alla idioter som står och hänger med cigarretter i handen. Vore skönt om folk kunde sluta röka så folk som inte vill röka slipper få skiten i sig

  • Lodjursungen

    Väldigt svårt att få ungdomar att lyssna i den åldern. 


    Försök som ngn sa att muta med pengar. Det är nog det enda som möjligen funkar

  • Themis
    Huvudargumentet:
    Tobacco kills up to half of its users.

    Fråga din son: Om den ackumulerade risken att dö av att flyga på semester varje år var 50% sett över ett liv- hur många flygresor hade han velat göra då?

    Läs mer: 

    www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco

    -Forskning har visat att en tonåring kan utveckla ett kraftigt nikotinberoende på bara en månad av daglig rökning. Det är så eftersom deras hjärna inte är färdigutvecklad, och därmed snabbare på att bilda extra nikotinreceptorer som konstant skriker efter mer nikotin. Och då måste man efter en mycket kort tid tillföra nikotin bara för att hjärnan ska må så bra som normala personers hjärnor mår helt utan nikotin.
    De flesta kan sluta röka med viss ansträngning, men det kan ta ända upp till två år innan hjärnan tar bort de där extra receptorerna för nikotin (kallas nedreglering). 

    -Det finns minst sju andra sätt att få i sig nikotin som man inte dör av- så varför väljer man då att röka cigg år 2022 om man inte är stenkorkad eller hatar sig själv?

    Det finns snus, plåster, sugtabletter, mikrotabletter, tuggummi, nässpray, munspray, läkemedlet Champix (återlanseras 2023).

    Vilket som helst av de rökfria nikotinalternativen minskar risken väldigt mycket att man senare dör av en högst otrevlig cancerform, eller KOL.

    -Många arbetsgivare tvekar redan att anställa rökare. Det är knappast ett plus med anställda som betalar frivillig extraskatt för att göra sig själva sjuka och fattiga medan de luktar illa. Och det är helt lagligt att välja bort rökare i Sverige, för de omfattas inte av arbetsmarknadens diskrimineringslagar.
    -
    Människor som har fungerande konsekvenstänk och bryr sig om sitt liv röker inte idag, punkt. 

    Resurser för att sluta:

    www.slutarokalinjen.se/

    www.bokus.com/bok/9781785998997/antligen-icke-rokare-det-enkla-sattet-att-sluta/
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Sanna43

    Alltså vad är det för fasoner folk skriver, ge betalt?

    De får massor som de inte har rätt till enligt lag, tex mobil, pengar på mobilen,  Wi-Fi dygnet runt, säkert även prylar de ber om. Börja med att dra in det om de inte gör som ni säger. Omg. 

  • BeautifulLiz

    Jag har vänner som gett barnen körkortet om de inte börjat röka innan 18-årsdagen. Har funkat i alla fall jag känner till.

    Själv har jag varken mutat eller hotat, mina idag vuxna barn röker inte. Den yngsta gjorde en period under tonåren men slutade snart igen. 

    Min äldsta sons fru rökte när de träffades men slutade ganska fort när han ofta påminde henne om att hon luktade askkopp.Glad

    Något jag har svårt att begripa är varför många kvinnor som hållt upp under graviditet och amning sedan börjar igen... det kommer jag aldrig att förstå. Men det är ot.


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • gråfågel

    Är han beroende då eller rökte han någon gång bara?

    Min son är över 18 men har rökt någon gång när han varit ute med sina kompisar, något som tog slut ganska snabbt, säkert pga hur dyrt det är och hur illa det luktar. sedan började han snusa, jag pratade med honom om tandhälsa eftersom han är mån om att se bra ut, han snusar nu tobaksfri snus som han själv köper, det tycker jag heller inte är bra, men inte mycket jag kan göra åt saken.

Svar på tråden Min 16 åring röker