Anonym (Nä) skrev 2022-09-26 18:15:31 följande:
Nä, köper presenter när det finns en inbjudan till kalas. Däremot vet jag att det finns ett par föräldrar i barnens vänskapskrets som gör så. Det är lite tråkigt tycker jag, deras presenter är sällan något som är uttänkt just åt födelsedagsbarnet utan bara "något från presentförrådet" som är väldigt opersonligt. Tror aldrig de har prickat rätt hos i alla fall mina barn och deras present ligger sen bara och skräpar bortglömd tills den åker i återvinningen. Känns mest som resursslöseri.
Man kan ju lära sina barn att vara tacksamma för vad de får också!
Vi köpte absolut lämpliga presenter när vi hittade och la i ett skåp. T ex ibland när vi hittade någon rolig teknisk pryp (ofta i en museieshop el annat roligt ställe) som vårt barn ville köpa, köpte vi en extra, när vi dök på lämpligt pyssel, pokémonkort osv. Sånt som uppskattades av många i klassen.
Ett tag när barnen var 5-6-7 år var det galet mycket kalas. Alla barn i 5-årsgruppen eller klassen bjöd alla... SÅ personliga presenter blir det ändå inte då, och barnet som hade kalaset vet knappast vem av sina 20 kompisar som gett vad.
Jag tyckte det var smidigt att ha lite på lager så man inte behövde hetsa till leksaksaffären med andan i halsen.