• Jens Bengtsson

Bestående gaser

Är det någon annan som har lidit av/  lider av bestående gasig o spänd mage? 
    Rapar o fiser hela dagarna 

jag är 46 år och har haft det nu i två månader. (Typ dygnet runt). 

det som gör mig konfunderad är att jag aldrig känt det tidigare i livet. Så här. 

Det är alltså inte det där vanliga vi alla har. En dags gasighet efter en kräftskiva eller en kålpudding. Detta är mer konstant . 

Annat som kommer på köpet är magknip emellanåt.

Lite mer varierad konsistens på avföring, ibland mindre bitar  (som flyter på vattnet).
    dock varken riktig förstoppning eller diareer. 

Frsk för övrigt. Tycker inte direkt synd om mig själv, hoppas kanske bara få höra att fler upplevt det o att det fanns  ett slut på skiten.  Kanske få något tips eller någon som delar med sig av liknande erfarenhet. börjar bli rätt trist. 

Köper inte Laktos eller Gluten som orsak. 

Äter inte gluten, sparsamt,  problemfritt Laktos-intag i 45 år så har svårt att se det plötsligt krångla. 

Har uppsökt vårdcentral men dom visar inget vidare intresse för vidare utredning 

• Svar på tråden Bestående gaser
  • Anonym (hobbydoc)

Tyvärr svårt att i många fall få hjälp med magproblem i vården, inte många som är utbildade genom d.

Svårt att säga vad det är och man hade nog behövt lista på vad som äts.

Har du en väldigt vegansk kost? för mycket fiber? Tuggar väldigt lite? Dricker mycket kolsyra? Tuggar mycket tuggumi? Detta är det främsta att se över efter man börjar utesluta saker.

Sen kan man gå extrem varianten att kära en carnivore diet och jobba sig uppåt med att introducera, för svårt att veta vad som bråkar med en.

• Jens Bengtsson

Alltså jag äter typ Paleo kost "light"

Min kost består MESTADELS av fisk kött grönsaker ägg
    frukt nötter, örter, kokos olja/mjölk.
    även lite mjölkprodukter i form av
    (laktosfritt)
    smör creme f, grädde. 

Dricker vatten , ibland vin. Inga kolsyrade drycker, inga tuggummi eller liknande
    På helger o semester kan jag "slarva" med pasta ris, öl 
    choklad mm 

Tränar 5 dagar veckan. Är i bra fysisk form. Bra blodvärden. 

Egen företagare, så säkert stressad även om det inte är något jag tänker på . 

• Anonym (Sophia)

Har du testat med proviva?

• Anonym (hobbydoc)
    Jens Bengtsson skrev 2022-09-26 17:24:24 följande:

Alltså jag äter typ Paleo kost "light"

Min kost består MESTADELS av fisk kött grönsaker ägg
    frukt nötter, örter, kokos olja/mjölk.
    även lite mjölkprodukter i form av
    (laktosfritt)
    smör creme f, grädde. 

Dricker vatten , ibland vin. Inga kolsyrade drycker, inga tuggummi eller liknande
    På helger o semester kan jag "slarva" med pasta ris, öl 
    choklad mm 

Tränar 5 dagar veckan. Är i bra fysisk form. Bra blodvärden. 

Egen företagare, så säkert stressad även om det inte är något jag tänker på . 

Hade sett över om det blir för mycket grönsaker och rotfrukter samt nötter.
    T.ex äter man mycket sötpotatis + sallad och broccoli kan det bli rätt tungt för matsmältningen som resulterar i gaser.

Hade rekomenderat istället för proviva något tyngre som t.ex probiotika från innante respone eller holistic , de tyngre dyrare märkena med fler stammar , helst inte de billigare varianter från hälskost/apoteket.
Svar på tråden Bestående gaser