• Anonym (Ledsen mamma)

    Får han hämta när han känner för det?

    Bakgrund av psykisk misshandel och våldtäkter finns. Kränkningar och hot där barnet använts som redskap av pappan. 


    Pappan har sedan separationen för många år sen bestämt helt hur umgänget ska se ut. Allt från att han inte vill ha barnet alls till att jag inte fått hämta det hos honom. 
    Sedan 1,5 år sen har barnet inte sovit över hos pappan en enda gång och de har enbart träffats vid större händelser. Barnet är i mellanstadieålder. 
    Nu har pappan fått för sig igen att han ska ta upp umgänget med barnet igen. Jättebra tycker jag som försökt att uppmuntra detta. 
    Umgänget har bestått av 2 kvällar i månaden som pappan bestämt. Det har inte fungerar väl. Han kommer inte på de tider han har sagt och meddelar inte när han uteblir. Han menar att han över huvud taget inte kan säga en tid eftersom han kommer när det passar honom och det behöver jag inte lägga mig i. Säger jag att barnet måste vara hemma en viss tid (då jag jobbar och måste i säng) så vägrar han lämna tillbaka det då, utan först flera timmar senare. Umgänget kan vara på allt mellan 10 minuter till flera, flera timmar. 
    Detta skapar en enorm stress hos både mig och barnet. Hos mig därför att jag är rädd för honom och aldrig kan förbereda mig för när han kommer dyka upp. Kan aldrig göra något annat eller åka iväg. Barnet blir oroligt eftersom umgänget är oförutsägbart. Barnet skriver till mig hela tiden och blir arg och ledsen om jag inte finns tillgänglig. Barnet kan inte själv ta sig till och från pappan utan är beroende av att någon kan köra. Jag vågar tyvärr inte köra hem till pappan eftersom han utsatt mig för hot och använt barnet som "gisslan". Umgängena består till stor del av att förstöra för mig. Ska jag jobba dagen efter och önskar att barnet ska vara hemma en viss tid vägrar han lämna. Hämtar han så tidigt att jag inte hinner hem från jobbet för att göra mat får barnet inte något att äta på hela kvällen. Barnet får extrem ångest om det inte får komma hem. Hos pappa finns inget rum, ingen vrå, ingen säng och inga saker som tillhör barnet. 
    Pappan vägrar förändra något för det SKA vara som HAN bestämt. Jag har sagt nej tydligt och flera gånger till denna specifika umgängestid där han valt att inte svara. Efter detta har han fortsatt att försöka träffa barnet den här specifika dagen utan min vetskap. Då han ringt barnet har denne oftast inte velat och dragit en vit lögn. Denne gången fick jag också veta via barnet att pappan ringt och bokat in en aktivitet som barnet absolut vill med på. Överlyckligt barn. Superledsen mamma. Pappan har fortfarande inte hört av sig om att han bestämt det här umgänget. Jag kommer inte vara hemma när barnet ska hämtas och hade varit helt ovetandes det här om inte barnet meddelat. Aktiviteten är inte bunden till att behöva ske en kväll mitt i veckan, utan hade mycket väl kunnat göras en helgdag. 
    Vill poängtera igen att jag gett flera förslag på nytt umgänge. Exempelvis via fritidsaktivitet han kan ta barnet på mitt i veckan, eller helgen och då att han kan styra vilka tider som funkar. Har ÄVEN gett förslag på den aktuella dagen (mest tydligare ramar för umgänget - när ska barnet vara hemma, var ska barnet äta middag o.s.v.). Utan resultat, då pappan hänvisar till att han gör det som passar honom bäst och slutat sedan svara. 
    Har pappan RÄTT att själv bestämma umgänge med barnet och hämta det utan min vetskap eller mitt medgivande? Nu berättade barnet, men om barnet nu slutar göra det? 
  • Svar på tråden Får han hämta när han känner för det?
  • Anonym (I)

    Självklart inte. Det där är en ohållbar situation för er alla. Dra det till rätten för att få ett umgängeschema. 

  • Anonym (A)
    Anonym (I) skrev 2022-09-26 22:16:16 följande:
    Självklart inte. Det där är en ohållbar situation för er alla. Dra det till rätten för att få ett umgängeschema. 
    Håller med
  • Anonym (Ledsen mamma)

    Jösses, så såg det inte ut när jag skrev i mobilen.

    Mer läsligt då: Får pappan själv bestämma umgänge med barnet och hämta det utan min vetskap?

    Det gäller en kväll mitt i veckan, barnet vägrar sova över hos pappan och kan varken ta sig till eller från pappan på egen hand. Barnet är i mellanstadieålder. 

  • Anonym (S)

    Varför tycker du det är bra att pappan träffar barnet? 

  • Friger

    Låter ju inte som att den pappan bidrar med något bra för barnets uppfostran tyvärr... Mer att han sätter ett dåligt exempel på hur man inte ska göra.

    Ibland tror jag att en del gör bäst i att bara vara en frånvarande fader.

    Du kan inte klippa bandet helt till han?

  • Anonym (...)

    1. Kontakta familjerätten. Vägrar han komma dit behöver du ta detta via advokat. 

    2. Kontakta socialtjänsten och beskriv barnets oro över pappans beteende. Det är ju inte alls "barnets bästa", hur pappan gör. 

  • Anonym (Okej...)

    Det är helt sjukt att du tycker att det är bra att pappan har umgänge med barnet! Ju tidigare ditt barn slipper misshandeln desto bättre! Förhoppningsvis blir inte hens liv förstört. Men ni får räkna med år av bearbetning. 

    Förstår inte hur man kan vilja ha ett barn tillsammans med såna personer. Tänker man till både arv och miljö skiter det sig rejält.

Svar på tråden Får han hämta när han känner för det?