Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Behöver man skriva akademiskt på universitet?

Kitty32 skrev 2022-09-26 23:41:03 följande:
    Hej, 

Rubriken är kanske inte helt rätt. Men är så jävla nervös över att skicka in min första tentamen imorgon som jag skrivit hemifrån. 

Universitetet förknippar man med akademiskt skrivande men har inte pluggat på 7år!

Hur är det? Kan man bli underkänd för man skriver för "enkelt"? 
    Min 16 åriga brorsa skulle kunna förstå denna text (bortsett från de svåra uttrycken). Vill bara bli godkänd och kursen är psykologi 1. 
    Du, så jävla uselt som dagens studenter hanterar det svenska språket behöver du inte vara det minsta rädd för att få underkänt på grund av dålig svenska.

Släpper de genom de andra så släpper de genom dig.

Här har du några exempel på nivån. Du får avgöra själv om du är bättre på svenska än så här
    universitetslararen.se/2019/10/25/okade-skrivsvarigheter-stressar-larare-och-studenter/
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Magical skrev 2022-09-27 07:12:40 följande:
    Fast det där säger väl inget om studenterna fick godkänt? Det är nog också skillnad på vilket lärosäte man studerar vid, och vilken utbildning man läser. 
    Det är bara en artikel med två exempel. Det är mycket möjligt de absolut sämsta exemplen den som skrev artikeln stött på. Men det är inget nytt att studenter idag, jämfört med för bara 20-30 år sedan är väldigt mycket sämre på att skriva begriplig svenska.

Nä, det är ingen skillnad på lärosäte. Nya studenter är lika usla på fina Uppsala Universitet som på högskolan i Borås.

Möjligen kan det skilja på "prestigeutbildningar" och andra utbildningar. Om det krävs väldigt bra betyg för att komma i på "prestigeutbildningar". Då kan man tänka sig att de studenterna möjligen är bättre på att skriva begripligt.

www.sydsvenskan.se/2013-03-30/larm-studenter-laser-allt-samre
    urplay.se/program/217798-skrivglappet

Som TS klara av att formulera sig i sin trådstart så blir hon (han?) knappast underkänd för sitt språk.
    Blå och gul
Svar på tråden Behöver man skriva akademiskt på universitet?