• KimLinnefeldt

Måste man släppa ut känslorna?

Det sägs att man måste släppa ut sorgen, gråta och sörja. Och att låta ångesten komma och ge uttryck för den. Att man blir sjuk om man håller känslor inom sig.

Min fru har nästan aldrig gråtit under våra 25 år, hon har fått en kronisk sjukdom som skulle kunna ge stark sorg, men hon ger inte utlopp för den.

En massageterapeut hävdade till och med att man kan få cancer av att inte släppa ut, utan bita ihop istället.

Vad tror du?

• Svar på tråden Måste man släppa ut känslorna?
  • Anonym (Gråt ut)

Jag skulle från personliga erfarenheter säga, gråt ut visa dig känslosam var ledsen eller arg. Att sitta och hålla inne på saker är inte så bra för ditt psyke 

• Limajo

Att hålla inne stress och ångest kan leda till sjukdom genom att man går runt med förhöjda kortisolhalter i kroppen under lång tid. Men man har ju olika sätt att få utlopp för sorg och ångest. Vissa gråter, andra arbetar ut känslan på andra sätt. Jag hanterar känslor genom att träna hårt och gå ut i skogen. Det ger mig ett inte lugn och känns mer konstruktivt än att gråta.

• sextiotalist
    KimLinnefeldt skrev 2022-09-27 08:58:14 följande:
    Måste man släppa ut känslorna?

Det sägs att man måste släppa ut sorgen, gråta och sörja. Och att låta ångesten komma och ge uttryck för den. Att man blir sjuk om man håller känslor inom sig.

Min fru har nästan aldrig gråtit under våra 25 år, hon har fått en kronisk sjukdom som skulle kunna ge stark sorg, men hon ger inte utlopp för den.

En massageterapeut hävdade till och med att man kan få cancer av att inte släppa ut, utan bita ihop istället.

Vad tror du?

Hur vet du att hon inte ger utlopp för detta. Jag är en som väldigt sällan gråter och hade troligen inte gjort det i din frus sits. Jag hade kanaliserat detta på andra sätt. 
    Jag tror att yttre krav på att "släppa ut det" kan vara precis lika stressande som inte trycka undan det.
    Och är du säker på att din fru upplever en stor sorg?
  • Anonym (lll)

jag skulle säga detsamma: hon kanske har gråtit när du inte sett, eller skrivit dagbok, eller gått ut och skrikit i skogen etc. 

• Anonym (Kvinna)

Jag har gråtit en gång på 30 år. Jag lever i ett helvete just nu då jag precis blivit tvungen att lämna mitt livs kärlek och bo i annat boende ett tag. Skulle verkligen vilja kunna gråta åt eländet, chocken, sorgen, förtvivlan, oron m.m. men det går inte att tvinga sig till så jag biter ihop och lider inombords.

• KimLinnefeldt
    sextiotalist skrev 2022-09-27 10:12:58 följande:
    Hur vet du att hon inte ger utlopp för detta. Jag är en som väldigt sällan gråter och hade troligen inte gjort det i din frus sits. Jag hade kanaliserat detta på andra sätt. 
    Jag tror att yttre krav på att "släppa ut det" kan vara precis lika stressande som inte trycka undan det.
    Och är du säker på att din fru upplever en stor sorg?
    Jag märker inte annat än att hon blir lite inåtvänd. Hon joggar inte, skriker inte i skogen, för inte dagbok.

Jag vet att hennes sjukdom upptar mycket av hennes medvetande. Hon har säkert starka känslor eftersom det är en sjukdom som hon kanske inte överlever. Sorg eller oro eller ångest.
  • Anonym (Kimmen)
    KimLinnefeldt skrev 2022-09-27 13:48:13 följande:
    Jag märker inte annat än att hon blir lite inåtvänd. Hon joggar inte, skriker inte i skogen, för inte dagbok.

Jag vet att hennes sjukdom upptar mycket av hennes medvetande. Hon har säkert starka känslor eftersom det är en sjukdom som hon kanske inte överlever. Sorg eller oro eller ångest.
    Och hur länge sen är det hon fick det sjukdomsbeskedet? Det kan ta ett tag för känslorna att komma öht.
  • sextiotalist
    KimLinnefeldt skrev 2022-09-27 13:48:13 följande:

Det finns fler sätt. Att hon är inåtvänd kan vara ett sätt att bearbeta detta. Det du kan göra är att fråga hur hon mår och att du alltid är redo att lyssna på henne. Då vet hon att du finns där.
  • KimLinnefeldt
    sextiotalist skrev 2022-09-27 16:42:34 följande:
    Det finns fler sätt. Att hon är inåtvänd kan vara ett sätt att bearbeta detta. Det du kan göra är att fråga hur hon mår och att du alltid är redo att lyssna på henne. Då vet hon att du finns där.
    Ja, det är så jag försöker hantera det. 
Svar på tråden Måste man släppa ut känslorna?