• Anonym (skräckslagen)

Om kriget kommer

Bakgrund: Jag har haft problem med ångest i större delen av mitt liv. Agorafobi, social fobi, panikångest m.m Jag kunde leva relativt normalt med hjälp av mediciner och terapi. Jag har heltidsjobb och familj och de som inte känner mig skulle nog inte kunna ana mina problem med ångest. Jag tar venlafaxin 225 mg dagligen och har lergigan vid behov och theralen till natten. Jag har även utvecklat ett undvikande beteende för sådant som ger mig för mycket ångest. Ångestproblematiken fanns där hela tiden men kunde leva relativt ok tills kriget i Ukraina började.

Detta gjorde mig fullständigt skräckslagen och i början var många oroliga så det gick att prata om även om nog många tyckte jag var lite överdriven. Min oro blev bara värre och värre och den starkaste rädslan var för kärnvapenkrig. Jag blev mer och mer frånvarande i takt med att rädslan tog över. Det var skräck blandat med sorg över att vi alla ska dö snart i kriget. Det blev så illa att jag fick söka akutpsyk och blev inlagd. Jag hade då varit vaken i flera dygn och inte ätit. Jag fick lugnande och kunde sova men de visste inte riktigt hur de skulle hjälpa mig eftersom det ligger ett riktigt hot i bakgrunden och inte bara i mitt huvud. 

Jag blev utskriven med lugnande att ta när det blir för jobbigt. Jag ville absolut inte bli sjukskriven eftersom det är lite lättare att tränga undan ångesten när ja är på jobbet. 

I takt med att tiden gick slutade folk omkring vara rädda, eller det slutade prata om det men min rädsla bara ökar. Jag har varit på flera läkarbesök och till terapeuter samt börjat på kbt men inget hjälper, tvärtom. Jag är på helspänn hela tiden och tycker mig höra bombplan (som jag inte ens vet hur låter). Igår såg jag en militär och blev så rädd att jag höll på att kräkas. Idag efter jobbet höll jag utsikt efter militärer och min kollega pratade med mig men jag hörde inte vad han sa. Jag såg hans mun röra sig men hörde ingenting. Jag vet inte om jag sa något eller om jag bara gick. 

Jag håller på förlora förståndet.

Jag har ännu ett läkarbesök imorgon och jag vet inte hur de kan hjälpa mig. Är det såhär det är innan man blir psykotisk?

• Svar på tråden Om kriget kommer
  • Anonym (R)

Vi människor har nog med problem i våra liv. Man orkar inte oroa sig för sånt som inte har hänt eller inte kommer hända 

Se bara på Corona. Folk trodde jorden skulle gå under. Men nu går de på konserter som aldrig förr 

• Anonym (Icke orolig)

Vad är det värsta som kan hända om kriget kommer? Att vi dör? Ja då kommer vi ändå inte kunna ägna oss åt oro. Svält, kyla, skada? .... då säger jag sluta oroa dig för det som inte kommit än. Jag har inte preppat och köpte inte extra toapapper när corona kom heller. Vad gör andra i krigsländer? De flyr. Jag tänker fly när eller om kriget kommer. Man får handskas med saker som är i nuet. Människan klarar motvind mer än hon tror.
    Sluta konsumera nyheter och media som tjatar om sånt här och njut din vardag. 

• Anonym (Vpl)

Hur många år till dina barn måste göra värnplikt? 

• Anonym (Hmm)

Rätt raljerande svar på en fråga som även om den låter något panikslagen ändå har relevans.
    Världsläget är klart instabilt och nu hotas det med kärnvapen, en gasledning blev nyss "skadad" oklart av vem .... än så länge.
    Dessutom är ekonomin på väg åt skogen. Man kanske inte behöver vara panikslagen men man ska nog verkligen ha uppsikt på läget.

• Anonym (En dag i taget)

Vi kommer alla mötas av en massa "om" här i livet, men ingen vet hur ens morrondagen ser ut. Man tar saker om och när de händer. Läs och lyssna inte på nyheter, försök sysselsätta dig så du inte hinner tänka så mycket, om tanken ändå kommer försök tänka logiskt. "Jaha, där gick en militär." Innebär det att vi helt plötsligt hamnat i ett krig? Nej, det har det inte. Vi har både yrkesmilitärer och värnpliktiga som rör sig ute i samhället.
    Om du nu ändå inte kan leva normalt längre och ständigt går runt med ångest och oro kanske du behöver andra mediciner, annan terapi eller rent av inläggning. Men ta läkarbesöket först.

• Anonym (???)

Har du provat att träna mot ångest? Alltså hård träning. När du sprungit/simmat eller liknande en timme eller hur mycket som behövs blir du skönt trött och avslappnad och då är det omöjligt att ha ångest.

• Anonym (Isa)

I februari-mars, när kriget i Ukraina bröt ut, så mådde jag fruktansvärt dåligt, hade ångest så jag nästan kräktes o sov inte utan vara tänkte på krisberedskap o liknande.

Nu mår jag mycket bättre! Jag tog hjälp ev en psykolog via Mindler, det har vatit så bra! Frikort gäller o det är lätt att få tid.

Man kan lära sig att tolerera ångestkänslor, o även att acceptera den ovisshet som är i livet. Det gandlar om att börja släppa kontrollen om det som ändå inte kan kontrolleras.

Det hjälper också mycket att lära sig tackla själva ångestkänslan i kroppen genom att slappna av o andas med magen. Om man spänner sig o jobbar emot ångesten så blir den värre.

Jag tror att också du kan hitta en väg till att må bättre. 

• Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-27 20:36:18 följande:
    Rätt raljerande svar på en fråga som även om den låter något panikslagen ändå har relevans.
    Världsläget är klart instabilt och nu hotas det med kärnvapen, en gasledning blev nyss "skadad" oklart av vem .... än så länge.
    Dessutom är ekonomin på väg åt skogen. Man kanske inte behöver vara panikslagen men man ska nog verkligen ha uppsikt på läget.
    Håller med
Svar på tråden Om kriget kommer