• Anonym (Konfyst)

Hur mycket ska man väga egentligen?

Jag är 19 snart 20 årig tjej med dåliga känslor runt mat, vikt osv. Mycket från min mamma och hennes röriga prat. Hon kunde fråga om jag ätit lunch i skolan, och vad jag än svarade var det antingen braeller dåligt. Om jag svarade ja kunde det vara bra för att man måste äta för att orka med, eller för att jag var så smal, men om jag sa ja nästa dag så var det dåligt för man blir slö av att äta mat för ofta, eller för att jag var så fet att jag inte behövde mat. 

Skollunch var för övrigt det mesta jag åt, frukost och middag fick jag ordna bäst jag kunde när jag lyckades komma åt mammas kort och använda eller ta ut pengar i smyg.

I alla fall, så undrar jag nu hur mycket borde man väga egentligen. Jag är 163 cm lång enligt sista gången jag mätte mig. Jag vet inte riktigt vad jag väger men samtidigt som då jag mätte vägde jag 67. Jag tror inte jag gått upp sen dess, har samma storlek p kläderna. 

• Svar på tråden Hur mycket ska man väga egentligen?
  • Anonym (Tjej)

Hej, jag är 27 år, 165cm och väger 70kg. Jag hade samma dåliga könslor kring mat och utseende i din ålder. Jag tycker du har en bra vikt. Tänk också på att muskler väger mer än fett och att det viktigaste är att du mår bra, dvs känner du att din kropp är stark och orkar med i vardagen? Kan du röra på dig så fritt som du önskar? Om svaret är ja då har du inget att vara orolig för. Om nej, så fokusera inte så mycket på vikten utan mer på att röra på dig och stretcha. Se till att röra på dig dagligen bara så ska det bli bra, motion behöver alla och är bra för kropp, hjärta och hjärna. Oroa dig inte för mycket om mat, njut, mat är din vän inte fiende, du växer fortfarande och behöver näring. Om du gillar äpple kan du äta ett ca 1-3 timmar innan läggdags, det hjälper med ämnesomsättningen under natten. Rekommenderar också att försöka undvika snabbmat eller skräpmat dagligen, utan kanske 1-2 gånger i veckan. Men som sagt, så länge du rör på dig, det kan vara en promenad runt kvarteret i 30-60 minuter om dagen så behöver du inte oroa dig.
    Jag hade också en jobbig mamma som ofta kommenterade på min kroppstorlek och ätvanor. Skit i henne. Ignorera det. Jag har gått upp och ner i vikt sjuttio gånger sedan jag var 19. Om du ändå är orolig och vill vara säker så kan du boka tid hos dietist för samtal, finns på vissa vårdcentraler. Lycka till fina du <3

• Anonym (Lagom)

Ska och ska... Normalvikt är bra vilket innebär ett BMI mellan ca 18,5 och 25. Där ligger du. Nåt kilos övervikt är ingen fara heller. Hälsan är mer än vikten. Äta allsidigt och regelbundet och röra på sig. 

• Anonym (Konfyst)
    Anonym (Tjej) skrev 2022-09-27 19:18:36 följande:

Hej, jag är 27 år, 165cm och väger 70kg. Jag hade samma dåliga könslor kring mat och utseende i din ålder. Jag tycker du har en bra vikt. Tänk också på att muskler väger mer än fett och att det viktigaste är att du mår bra, dvs känner du att din kropp är stark och orkar med i vardagen? Kan du röra på dig så fritt som du önskar? Om svaret är ja då har du inget att vara orolig för. Om nej, så fokusera inte så mycket på vikten utan mer på att röra på dig och stretcha. Se till att röra på dig dagligen bara så ska det bli bra, motion behöver alla och är bra för kropp, hjärta och hjärna. Oroa dig inte för mycket om mat, njut, mat är din vän inte fiende, du växer fortfarande och behöver näring. Om du gillar äpple kan du äta ett ca 1-3 timmar innan läggdags, det hjälper med ämnesomsättningen under natten. Rekommenderar också att försöka undvika snabbmat eller skräpmat dagligen, utan kanske 1-2 gånger i veckan. Men som sagt, så länge du rör på dig, det kan vara en promenad runt kvarteret i 30-60 minuter om dagen så behöver du inte oroa dig.
    Jag hade också en jobbig mamma som ofta kommenterade på min kroppstorlek och ätvanor. Skit i henne. Ignorera det. Jag har gått upp och ner i vikt sjuttio gånger sedan jag var 19. Om du ändå är orolig och vill vara säker så kan du boka tid hos dietist för samtal, finns på vissa vårdcentraler. Lycka till fina du <3

Tack för svaret. Jag mår tyvärr inte så bra, jag är ofta väldigt trött. Svag är jag också och har ont i händerna och fötterna ofta, och andra delar av kroppen. Jag kan inte öppna en glasburk med bara händerna till exempel. Jag brukar sticka in en kniv under locket för att få upp dem. Jag går mycket mindre också sen jag slutade gymnasiet. Jag brukade gå fram och tillbaka dit varje dag, även under corona när det var stängt så brukade jag gå dit och hem för att komma igång men sen har jag kommit ur det. 
  • Anonym (Konfyst)
    Anonym (Lagom) skrev 2022-09-27 20:39:23 följande:

Ska och ska... Normalvikt är bra vilket innebär ett BMI mellan ca 18,5 och 25. Där ligger du. Nåt kilos övervikt är ingen fara heller. Hälsan är mer än vikten. Äta allsidigt och regelbundet och röra på sig. 

Allsidigt och regelbundet har jag aldrig ätit. Vet inte ens vad allsidigt är för något på riktigt. Jag äter när jag är hungrig och det kan bli vad som helst när som helst. Nu väntar jag på mandelfisk till exempel den är väl klar om någon halvtimme. Satte in den i ugnen för typ 5-10 minuter sen. 2 bitar fisk, smör, mandel, ströbröd, vitlök och spenat. Hur allsidigt är det?
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Konfyst) skrev 2022-09-27 20:48:47 följande:
    Allsidigt och regelbundet har jag aldrig ätit. Vet inte ens vad allsidigt är för något på riktigt. Jag äter när jag är hungrig och det kan bli vad som helst när som helst. Nu väntar jag på mandelfisk till exempel den är väl klar om någon halvtimme. Satte in den i ugnen för typ 5-10 minuter sen. 2 bitar fisk, smör, mandel, ströbröd, vitlök och spenat. Hur allsidigt är det?
    Allsidig kost är kött, fisk, grönsaker, spannmål, frukt, fetter så man får i sig alla vitaminer och mineraler man behöver. Jag antar att du köpt en sån där färdig fryst mandelfisk. Sån mat är okey, men inte enbart och inte bara köpesmat jämt. 
    Du skulle nog må mycket bättre av att äta just regelbundet. Då får man jämn energi under hela dagen. Att vara trött kan bero på lågt blodsocker och det får man om man äter för sällan. Du kanske skulle behöva träffa en dietist för råd och stöd?
  • Anonym (Frida)

Vad gör du på dagarna? Har du någon sysselsättning? Det tror jag är viktigt för att må bra! Plugga, praktik, jobb, etc.
    Annars får du försöka skaffa dig rutiner ändå, tex:
    Ät frukost
    Gå en morgonpromenad direkt efter frukost
    Läs en bok
    Städa/tvätta/diska
    Laga och ät lunch
    Sök jobb
    Kör lite hemmaträning, tex. "Hemmagympa med Sofia"
    Laga och ät middag
    Ta en promenad (typ en timme)

När det gäller mat kan det vara bra att utgå från tallriksmodellen. (se nedan) Få med alla delar i lunch och middag. Om du tex. gör spagetti och köttfärssås kompletterar du med grönsaker genom att koka lite fryst broccoli till. 

• Anonym (Konfyst)
    Anonym (Lagom) skrev 2022-09-27 21:04:41 följande:
    Allsidig kost är kött, fisk, grönsaker, spannmål, frukt, fetter så man får i sig alla vitaminer och mineraler man behöver. Jag antar att du köpt en sån där färdig fryst mandelfisk. Sån mat är okey, men inte enbart och inte bara köpesmat jämt. 
    Du skulle nog må mycket bättre av att äta just regelbundet. Då får man jämn energi under hela dagen. Att vara trött kan bero på lågt blodsocker och det får man om man äter för sällan. Du kanske skulle behöva träffa en dietist för råd och stöd?
    Ok. Ja, jag äter nog inte allt sånt alla dagar. Idag har jag inte ätit frukt, till exempel. Det gör jag för övrigt jättesällan. När mandarinerna smakar bra typ. Mandelfisken är hemgjord. Finns det ens mandelfisk att köpa? Jag har aldrig sett det i frysdisken, bara fiskgratäng med dillsås och potatismos. 
  • Anonym (Konfyst)
    Anonym (Frida) skrev 2022-09-27 21:05:56 följande:

Vad gör du på dagarna? Har du någon sysselsättning? Det tror jag är viktigt för att må bra! Plugga, praktik, jobb, etc.
    Annars får du försöka skaffa dig rutiner ändå, tex:
    Ät frukost
    Gå en morgonpromenad direkt efter frukost
    Läs en bok
    Städa/tvätta/diska
    Laga och ät lunch
    Sök jobb
    Kör lite hemmaträning, tex. "Hemmagympa med Sofia"
    Laga och ät middag
    Ta en promenad (typ en timme)

När det gäller mat kan det vara bra att utgå från tallriksmodellen. (se nedan) Få med alla delar i lunch och middag. Om du tex. gör spagetti och köttfärssås kompletterar du med grönsaker genom att koka lite fryst broccoli till. 

Jag jobbar lite hemifrån. Udda jobb typ på frilandsbasis eller vvad vi ska kalla det. Skriver, översätter, illustrerar mm sånt. Så mycket jag orkar, tillräckligt för att klara räkningarna och mat och om jag behöver något mer utöver, kläder och så. Men några rutiner har jag inte ändå. De jag hade kom jag ifrån när jag slutade skolan. 

Tack för bilden!
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (Konfyst) skrev 2022-09-27 21:18:51 följande:
    Ok. Ja, jag äter nog inte allt sånt alla dagar. Idag har jag inte ätit frukt, till exempel. Det gör jag för övrigt jättesällan. När mandarinerna smakar bra typ. Mandelfisken är hemgjord. Finns det ens mandelfisk att köpa? Jag har aldrig sett det i frysdisken, bara fiskgratäng med dillsås och potatismos. 
    Hemlagat- jättebra! Förr fanns mandelfisk, jag vet inte numer eftersom jag aldrig köper sån mat. Prova få in mer rutiner. Förslagen ovan var bra. Prova lite fler frukter, finns ju många goda att välja på. Men framför allt lite av varje varje dag. Inget slaviskt att du måste äta fem frukter per dag eller så utan grönt och rotfrukter i största allmänhet går ju också bra. Jag tror du skulle må bättre.
Svar på tråden Hur mycket ska man väga egentligen?