• Smiko27

    Hur lär jag mig proframmering på egen hand?

    Hej, har blivit intresserad av programmering för att ha något  intressant att göra på fritiden. Hur kommer en noob som jag igång? Var börjar man och med vad? Har googlat en del men bara blivit förvirrad av all info och språktyper som finns.
    Tips?

  • Svar på tråden Hur lär jag mig proframmering på egen hand?
  • Anonym (Hemma)

    Några tips är att leta upp högskolekurser/ yrkeshögskole-utbildningar och leta bland litteraturlistorna, så ser du vad studenter på olika utbildningar läser. 
    Vissa böcker kanske du vill köpa, andra kan finnas helt eller delvis digitala via bibliotek och liknande. Men då får du liksom en väldigt bra teoretisk bas.
    Sen kan du varva det med mooc-kurser (googla Mooc) eller klipp i form av föreläsningar på Youtube. Finns ju både utländska och svenska lärosäten som håller öppna kurser och föreläsningar som man kan ta del av. 

    Och ett till:
    A free online introduction to artificial intelligence for non-experts (elementsofai.com)

  • Mentat

    För privat bruk skulle jag föreslå stt kika på verktyget Delphi, som bör finnas att ladda ner gratis (åtminstone en version som inte är den allra senaste)
    Det använder PC:n som målsystem och det finns många färdiga komponenter i användargränssnittet att utgå ifrån så att man kommer igång snabbt. Mycket lättarbetat enligt mig, för mindre projekt i alla fall

  • Mentat

    Just det ja, för att inte få en massa sökträffar på den historiska staden i Grekland, sök på Borland Delphi. Det är visserligen inte Borland som äger verktyget längre, men det bör leda rätt i alla fall

  • Anonym (Py)

    Kolla in Python. Lite mer 2000-tal än vissa tidigare förslag.

Svar på tråden Hur lär jag mig proframmering på egen hand?