• Anonym (Namnångest)

    Det finns inga pojknamn

    Bf är passerad , han kommer vilken dag som helst och jag har ångest, ångest över namn.. 

    När jag fick min förra pojke så var han namnlös i flera veckor.. pojknamn är så fruktansvärt svårt även då man ser dom.. 

    Jag har två pojkar sen innan, och vi har en drös av pojkar i familjen (för nära för att härma namnen alltså) 

    Här är en lista med namn vi gillar: 
    Lucas (upptaget)
    Alex
    Viggo (rädd att de ska låta barnsligt i högre ålder) 
    Leon (upptaget)
    Theo (upptaget)
    Elvin
    Melvin 

    Vill ha ett kort namn  

  • Svar på tråden Det finns inga pojknamn
  • Anonym (A)

    Elis, Elias, Erik, Levi, Aron, Adam, Nils, Henry, Otis, Frank, Frans.

    Håller med, pojknamn är klart svårare.

  • sextiotalist
    Anonym (Namnångest) skrev 2022-09-28 11:25:52 följande:
    Det finns inga pojknamn

    Bf är passerad , han kommer vilken dag som helst och jag har ångest, ångest över namn.. 

    När jag fick min förra pojke så var han namnlös i flera veckor.. pojknamn är så fruktansvärt svårt även då man ser dom.. 

    Jag har två pojkar sen innan, och vi har en drös av pojkar i familjen (för nära för att härma namnen alltså) 

    Här är en lista med namn vi gillar: 
    Lucas (upptaget)
    Alex
    Viggo (rädd att de ska låta barnsligt i högre ålder) 
    Leon (upptaget)
    Theo (upptaget)
    Elvin
    Melvin 

    Vill ha ett kort namn  


    Nu är det inga namn jag skulle välja, men tycker du att Viggo Mårtensen är barnslig ?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Namnångest) skrev 2022-09-28 11:25:52 följande:
    Det finns inga pojknamn

    Bf är passerad , han kommer vilken dag som helst och jag har ångest, ångest över namn.. 

    När jag fick min förra pojke så var han namnlös i flera veckor.. pojknamn är så fruktansvärt svårt även då man ser dom.. 

    Jag har två pojkar sen innan, och vi har en drös av pojkar i familjen (för nära för att härma namnen alltså) 

    Här är en lista med namn vi gillar: 
    Lucas (upptaget)
    Alex
    Viggo (rädd att de ska låta barnsligt i högre ålder) 
    Leon (upptaget)
    Theo (upptaget)
    Elvin
    Melvin 

    Vill ha ett kort namn  


    Alla de där namnen är poppis nu så er son skulle inte sticka ut från mängden med något av dem. Möjligtvis Elvin som inte är lika vanligt som de övriga. Min son har tre kompisar som heter Viggo, by the way, så det kommer finnas många vuxna Viggo om några år. 
  • Anonym (carolina)

    Tom
    Jens
    Emil
    Björn
    Åke
    Ulf
    Isak
    Olof
    Olle
    Algot
    Melker
    Linus
    Nils
    Simon

    Du funderade på Viggo, två stavelser., då kan ju även namn som Vincent funka,

  • Xenia
    Anonym (Namnångest) skrev 2022-09-28 11:25:52 följande:
    Det finns inga pojknamn

    Bf är passerad , han kommer vilken dag som helst och jag har ångest, ångest över namn.. 

    När jag fick min förra pojke så var han namnlös i flera veckor.. pojknamn är så fruktansvärt svårt även då man ser dom.. 

    Jag har två pojkar sen innan, och vi har en drös av pojkar i familjen (för nära för att härma namnen alltså) 

    Här är en lista med namn vi gillar: 
    Lucas (upptaget)
    Alex
    Viggo (rädd att de ska låta barnsligt i högre ålder) 
    Leon (upptaget)
    Theo (upptaget)
    Elvin
    Melvin 

    Vill ha ett kort namn  


    Men det är bara Leon, Lucas och Theo som går bort. Du har fortfarande 4 kvar.

    Varför skulle Viggo låta barnsligt? Är Viggo Mortensen barnslig?

    Förvisso är Viggo från början ett smeknamn för Vigmund och andra namn som började på Vig-, men nu står det på egna ben. Precis som ingen tänker på Jan som smeknamn för Johannes eller Karin som smeknamn för Katarina.

    Liknande namn (kanske andra redan föreslagit): Axel, Alvin, Felix, Hugo, Lias (form av Elias), Melker.
  • Kvinna1989

    Ni verkar gilla kortare namn? 

    Jag minns hur jag också tyckte pojknamn var så myclet svårare. Jag har ett jag gillar super mycket och hoppas att sambon går med på de OM vi får en till och det blir pojke. En Kristian. Det är inte direkt poppis men jag gillar det :)

  • sextiotalist
    Xenia skrev 2022-09-28 11:51:36 följande:
    Men det är bara Leon, Lucas och Theo som går bort. Du har fortfarande 4 kvar.

    Varför skulle Viggo låta barnsligt? Är Viggo Mortensen barnslig?

    Förvisso är Viggo från början ett smeknamn för Vigmund och andra namn som började på Vig-, men nu står det på egna ben. Precis som ingen tänker på Jan som smeknamn för Johannes eller Karin som smeknamn för Katarina.

    Liknande namn (kanske andra redan föreslagit): Axel, Alvin, Felix, Hugo, Lias (form av Elias), Melker.
    Nej, namnet Viggo är ett eget namn som betyder strid, 
  • MagganTop

    Dessa pojknamn hade vi på vår förslagslista


    Elton


    Hugo


    Colin


    Eddie


    Felix


    Oliver


    Vilmer


    Robin


    Birk


    Ellion


    Elvin


    Milian


    Melvin


    Fred


    Freddy


    Tobias


    Nathan


    Dino


    Casper


    Rasmus


    Winston


    Wilfred


    Wilton


    Denny


    Odd


    Jason


    Alexander


    Viktor


    André


    Dylan


    Olle


    Sigge


    Joel


    Aaron


    Jonny

  • Xenia
    sextiotalist skrev 2022-09-28 12:17:32 följande:
    Nej, namnet Viggo är ett eget namn som betyder strid, 
    Ja, nu är det ett eget namn.

    Vig betyder strid eller krig. Som i namnet Vigmund (strid + beskydd/are).
  • Anonym (Namnångest)
    Xenia skrev 2022-09-28 11:51:36 följande:
    Men det är bara Leon, Lucas och Theo som går bort. Du har fortfarande 4 kvar.

    Varför skulle Viggo låta barnsligt? Är Viggo Mortensen barnslig?

    Förvisso är Viggo från början ett smeknamn för Vigmund och andra namn som började på Vig-, men nu står det på egna ben. Precis som ingen tänker på Jan som smeknamn för Johannes eller Karin som smeknamn för Katarina.

    Liknande namn (kanske andra redan föreslagit): Axel, Alvin, Felix, Hugo, Lias (form av Elias), Melker.
    Ja jag har fortfarande 4 kvar men problemet är ju att inget av dom känns helt 100.. 

    Nej hur han är som person vet inte jag,men namnet tycker jag ändå låter aningen barnsligt på en vuxen person.. ungefär som att vissa namn är super söta på barn men inte särskilt gulligt längre när personen blivit äldre. Men det är ju bara min personliga åsikt

    Hugo är ett av mina favoritnamn men min sambo har väldigt svårt för det
  • Colourfulrainbow

    Om du gillar Viggo så kanske du gillar Vidar? Viggo tycker jag dock inte låter barnsligt. Sen finns det Vigor också. Hört det namnet några gånger nu. 

    Om du gillar Lukas så kanske du gillar Ludvig?

    Edvin, Alvin, Axel, Matheo, Otto, Matteus, Jasper, Didrik, Gideon, Wille, Ulrik, Sixten - bara några förslag baserat på de namnen du listade. 

  • sextiotalist
    Xenia skrev 2022-09-28 22:55:46 följande:
    Ja, nu är det ett eget namn.

    Vig betyder strid eller krig. Som i namnet Vigmund (strid + beskydd/are).
    Sedan 1800-talet ungefär. 
  • brallison

    När vi väntade första barnet (som vi inte visste var en flicka) så har vi förberred ett namn - Christian Eyvind. Nu när vi fick en pojke till slut, så blev han Dominik Edvard Axel   

  • Maximen

    Jag har alltid tyckt att pojknamn är lättare en flicknamn, tänk vad olika det kan vara! Men, lite tips:

    Nino
    Fabian
    Jon
    Milo
    Joar
    Vidar
    Ossian
    Hannes
    Aron
    Vide
    Rufus
    Wille
    Bill
    Sion
    Rio
    Sander
    Jonah
    Levi

Svar på tråden Det finns inga pojknamn