• Anonym (Taggad)

Starta företag som arbetslös?

Jag är föräldraledig/arbetslös.
    Har en vision om att hyra en lokal och starta loppis. Detta för att vår lilla by inte har någon, och jag sitter och säljer på Tradera och andra olika plattformar månad efter månad. 
    Vi har SÅ mycket. Tillräckligt för att fylla en butik eller 2. 

Är det ens någon idé att samtala med AF om att man vill starta något eget? Är inskriven där sedan förra månaden.

Vad bör jag annars göra innan? Läsa på? Ponerar bara just nu, men detta är något som jag faktiskt vill.
    Help! 

• Svar på tråden Starta företag som arbetslös?
  • Anonym (Kör på)

Om du tror att du intäkterna blir större än utgifterna så kör på. Det är mycket mer jobb än vad man tror med att driva eget men har du tid och energi du har du de bästa förutsättningarna iallafall.
    Tror arbetsförmedlingen har ett starta eget-bidrag du kan söka. Det ger dig lön i 6 månader så att du kan etablera ditt företag och börja bli vinstdrivande för att kunna ta ut lön efter det här halvåret har gått. Har för mig du måste ansöka om detta innan du registrerar företaget eller innan du påbörjar försäljning. Lycka till! 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Gör en riktig kalkyl med moms, arbetsgivaravgifter, skatter, lokalhyra, betald semester etc.

Hur mycket måste du sälja för varje månad/dag för att det ska gå ihop?

Folk vill handla billigt på loppis. Ska du driva det som ett företag blir du tyvärr tvungen att ta bra betalt, och kunderna kommer inte köpa så mycket.
    Och hur ska du få tag på nya varor att sälja?
    Att bygga hela affärsidén på att sälja saker som du redan har låter inte sunt.

Mitt tips är att som hobby sälja av dina saker på Tradera/Blocket/Facebook och försöka hitta ett annat "yrke".

De populäraste second-hand-affärerna är de som drivs av ideellt arbetande personal. Det skänks mycket dit, och de kan sälja till låga priser.
    De som drivs kommersiellt är mer "antikvariat", och de är betydligt dyrare och har färre kunder.

• Anonym (Bolag)

Du kan ju börja med att starta bolaget för försäljningen på Tradera som ett första steg innan du hyr lokal och drar på dig en massa kostnader. När den verksamheten snurrar med vinst och du har koll på vad och hur mycket du köper in och säljer och hur du redovisar det i bolaget så kan du utöka genom att hyra lokal.

• Anonym (A)
    Anonym (Taggad) skrev 2022-09-28 23:04:32 följande:
    Starta företag som arbetslös?

Jag är föräldraledig/arbetslös.
    Har en vision om att hyra en lokal och starta loppis. Detta för att vår lilla by inte har någon, och jag sitter och säljer på Tradera och andra olika plattformar månad efter månad. 
    Vi har SÅ mycket. Tillräckligt för att fylla en butik eller 2. 

Är det ens någon idé att samtala med AF om att man vill starta något eget? Är inskriven där sedan förra månaden.

Vad bör jag annars göra innan? Läsa på? Ponerar bara just nu, men detta är något som jag faktiskt vill.
    Help! 

Känns som en dålig idé. Du ska betala hyra, du ska betala el. Har ni verkligen så mkt begagnade saker att sälja, att du får ihop till hyra och el?
    Och om du bor i en liten by, så har du inget stort kundunderlag. Är det tänkt att du ska plocka ut en lön? 
    Hur kommer det sig att ni har så mkt prylar hemma? Du måste ju sälja mycket varje månad för att få ihop till hyra och el. Och sedan fortsätta med det varje månad. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kör på) skrev 2022-09-28 23:52:11 följande:

Om du tror att du intäkterna blir större än utgifterna så kör på. Det är mycket mer jobb än vad man tror med att driva eget men har du tid och energi du har du de bästa förutsättningarna iallafall.
    Tror arbetsförmedlingen har ett starta eget-bidrag du kan söka. Det ger dig lön i 6 månader så att du kan etablera ditt företag och börja bli vinstdrivande för att kunna ta ut lön efter det här halvåret har gått. Har för mig du måste ansöka om detta innan du registrerar företaget eller innan du påbörjar försäljning. Lycka till! 

Så här står det:
    Du anses ha goda chanser att driva företag, som ger en tillfredsställande inkomst och långsiktig sysselsättning. Det innebär i praktiken att du lagt ner tid på att ta fram en riktigt bra affärsidé och realistisk affärsplan med tillhörande budget.

Så TS kommer inte att bli beviljad något bidrag. 
  • Anonym (W)

Jag antog automatiskt att TS menade en lokal där denne säljer sitt men också hyr ut bord/hyllor för det är ju vanligt nu. Inte jättelätt att få inkomst men beroende på läge, lokalhyra och övriga omkostnader kan det generera lön.

• Anonym (A)
    Anonym (W) skrev 2022-09-29 13:24:26 följande:

Jag antog automatiskt att TS menade en lokal där denne säljer sitt men också hyr ut bord/hyllor för det är ju vanligt nu. Inte jättelätt att få inkomst men beroende på läge, lokalhyra och övriga omkostnader kan det generera lön.

Nja, bara att värma upp en lokal kommer ju att kosta mycket. Och de som hyr bord måste sälja tillräckligt för att det ska vara ekonomiskt. Dessutom i en liten by. 
    Nja, jag har svårt att se det gå ihop. Inte en vettig lön i alla fall. Lite fickpengar kanske. 
  • Anonym (Kör på)
    Anonym (A) skrev 2022-09-29 13:57:10 följande:
    Nja, bara att värma upp en lokal kommer ju att kosta mycket. Och de som hyr bord måste sälja tillräckligt för att det ska vara ekonomiskt. Dessutom i en liten by. 
    Nja, jag har svårt att se det gå ihop. Inte en vettig lön i alla fall. Lite fickpengar kanske. 
    TS har en vision och en dröm och lägger hen en bra plan med rimliga mål så kan det faktiskt gå. Det kanske skulle vara fickpengar för dig men du har ingen aning om vilka intäkter som skulle vara gott nog för TS. Det skulle varken vara första eller sista gången en person lyckas med en idé som andra skulle förkastat. Angående starta eget-bidraget så känner jag ett par personer med lönlösa affärsidéer som faktiskt fått det beviljat så det skadar iallafall inte att ansöka.
    Låt TS ge det en chans, går det inte så går det inte. Vad är det värsta som kan hända? Jag tycker TS är stark som vågar tänka lite längre än andra och försöker göra något åt sin situation och komma sig ur arbetslösheten. 
Svar på tråden Starta företag som arbetslös?