• Anonym (Ordning o reda)

Få över sina fysiska DVD-filmer till USB eller liknande

Jag har en massa DVD-filmer och serier, sånt som är svårt att få tag på annars. Men det tar sån plats! Finns det något sätt att göra dem digitala så att man kan förvara em på några USB-minnen eller en liten smidig extern hårddisk?

• Svar på tråden Få över sina fysiska DVD-filmer till USB eller liknande
  • Anonym (S)

Har du dvd-spelare i datorn? Då kör du ett "dvd ripper"-program. Finns flera gratisprogram.

Jag har dessutom en liten pryl som jag sätter mellan vhs/videokamera och datorn för att spela in gamla videoband.

Typ:
    www.amazon.co.uk/vhs-usb/s

• EnAnonumius

Du har redan fått ett bra svar..

Om du har mycket DVD-filmer så rekommendera jag dig att du skaffar dig SSD diskar med mycket stor laddningskapacitet, som typ 2-3TerraByte styck.. Det kanske låter som mycket, men när man skall spara ned DVD filmer på hårddisk så slukar det plats och det slukar plats fort. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Anonym (S) skrev 2022-09-29 14:23:21 följande:

Har du dvd-spelare i datorn? Då kör du ett "dvd ripper"-program. Finns flera gratisprogram.

Jag har dessutom en liten pryl som jag sätter mellan vhs/videokamera och datorn för att spela in gamla videoband.

Typ:
    www.amazon.co.uk/vhs-usb/s

Var hittar man DVD-ripper-program?

Jag har VLC media player. Är det nåt man kan använda?

• EnAnonumius
    Anonym (Ordning o reda) skrev 2022-09-29 15:01:00 följande:

Jag har VLC media player. Är det nåt man kan använda?

När du väl har rippat dina DVDer så blir det till ett filformat  som VLC eller SMPlayer etc annan player klar av att spela upp.

Om du splear upp dina DVDer direkt från en DVD-brännare/spelare som man har till datorn så använder man ju VLC eller SMPlayer etc annan player när man tittar på DVDn..

Så ett kort svar på din fråga. Ja du kan använda VLC.
  • Fontana

En annan möjlighet som jag har använt mig av ibland är att ta ut dvd-skivorna ur sina fodral (om det nu är original dvd du har i fodral eller box) och förvara skivorna i enkla pappers-/plaskuvert och förvara dem i en box eller förvaringsväska, och ta ut pappersomslagen och antingen kasta dem eller förvara dem buntade i en box eller låda.

Hoppas du förstår hur jag menar. Du får ju aldrig bättre kvalitet på digitala kopior än du har på originalskivorna.

• Tow2Mater

Rippers funkar bara om du har en äldre dator/dvd spelare. De nya dvdspelarna har de blockerat nu från att kunna gora detta.

• Anonym (w)
    Tow2Mater skrev 2022-09-29 22:57:37 följande:

Rippers funkar bara om du har en äldre dator/dvd spelare. De nya dvdspelarna har de blockerat nu från att kunna gora detta.

De externa?
  • Tow2Mater
    Anonym (w) skrev 2022-09-29 23:05:01 följande:
    De externa?
    Ja, det är iallafall vad de sa till mig. Kopte en extern bara for syftet att rippa, och det gick inte. Men hittar någon ett märke som funkar, tipsa gärna.
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2022-09-30 01:34:44 följande:
    Ja, det är iallafall vad de sa till mig. Kopte en extern bara for syftet att rippa, och det gick inte. Men hittar någon ett märke som funkar, tipsa gärna.
    Köpa begagnad på Tradera eller Blocket?

(Min dator är 10 år, så jag visste inte ens att det kunde vara problem.)
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2022-09-29 22:57:37 följande:

Tow2Mater skrev 2022-09-30 01:34:44 följande:

Många som tror att det har med spelaren ålder att göra, men det är inte DVD/CD-spelaren/brännaren det handlar om.

Det är en kodning som ligger inbäddad i DVD/CD skivan... Finns ripp-program som klarar av att "knäcka" den kodningen så det blir en bra ripp.

Dock då det finns regler och lagar så kan jag inte säga vilka program det handlar om.

EnAnonumius skrev 2022-09-29 16:33:48 följande:
    När du väl har rippat dina DVDer så blir det till ett filformat  som VLC eller SMPlayer etc annan player klar av att spela upp.

Om du splear upp dina DVDer direkt från en DVD-brännare/spelare som man har till datorn så använder man ju VLC eller SMPlayer etc annan player när man tittar på DVDn..

Så ett kort svar på din fråga. Ja du kan använda VLC.
    Vill helst spela filmerna på TV:n såklart...
    Fontana skrev 2022-09-29 18:54:59 följande:

En annan möjlighet som jag har använt mig av ibland är att ta ut dvd-skivorna ur sina fodral (om det nu är original dvd du har i fodral eller box) och förvara skivorna i enkla pappers-/plaskuvert och förvara dem i en box eller förvaringsväska, och ta ut pappersomslagen och antingen kasta dem eller förvara dem buntade i en box eller låda.

Hoppas du förstår hur jag menar. Du får ju aldrig bättre kvalitet på digitala kopior än du har på originalskivorna.

Ja, det är ju ett alternativ. Jag hade en sån pärm med vanliga data-CD-skivor för typ 20 år sedan. Jag slängde den dessvärre men det borde finnas att köpa nånstans.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ordning o reda) skrev 2022-09-30 09:52:24 följande:
    Vill helst spela filmerna på TV:n såklart...
    Det handlar om vilket filformat din TV-stöder så får du använda ripprogram som skapar det filformatet så du kan spela upp dina filmer på TV sedan via en sticka (USB-Sticka)..

Jag gör annorlunda. Jag kan para upp min stationära dator med min TV via bluetooth, så speglar jag min skärm med TV så kan jag titta på film på TV den vägen i stället. Så slipper jag att bekymra mig om att lada ned filmen på USB-sticka och filformat min TV stödjer...

Men nu vet jag att alla inte kan lösa det så..

Så försök att ta reda på vad din TV stödjer får filformat och sedan rippa dina skivor så du får det i det filformatet på en SSD disk ör att kunna ladda över på Sticka sedan när du skall se på film.
    Har man många filmer så kan det bli en dyr historia att ha "allt enbart på sticka". Bättre att lgra upp på en SSD och sedan föra över det man vill se för tillfället, på sticka.

• Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2022-09-30 09:21:33 följande:

Många som tror att det har med spelaren ålder att göra, men det är inte DVD/CD-spelaren/brännaren det handlar om.

Det är en kodning som ligger inbäddad i DVD/CD skivan... Finns ripp-program som klarar av att "knäcka" den kodningen så det blir en bra ripp.

Dock då det finns regler och lagar så kan jag inte säga vilka program det handlar om.

Men jag har rippat dessa samma DVD skivor forr utan problem. Men nu går det inte, har provat tre olika program.
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2022-09-30 18:08:57 följande:
    Men jag har rippat dessa samma DVD skivor forr utan problem. Men nu går det inte, har provat tre olika program.
    Ja bara för att något "gick förr" så betyder det inte att det handlare om spelaren i sig för den saken skull.
    Och tre program är inte mycket med tanke på att det finns otroligt många ripprogram.. Betydligt fler än tre.

Det handlar om att det har blivit hårdare krav på dem som skapar dessa ripprogram att de skall INTE "bypassa" kopieringsskyddet som finns inkodat på DVD/CD skivorna.

Men som sagt det finns program som bypassar kopieringsskyddet, men de räknas som olagliga. Det är därför jag inte går ut med vilka program det är på FL, Då FL regler säger att de tar bort inlägg som bryter mot lagen.

• ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2022-09-29 22:57:37 följande: #7

Tow2Mater skrev 2022-09-30 01:34:44 följande: #9
     de har blandat ihop det med audio cd.
  • Anonym (Make-MKV)

Make-MKV är det klart vanligaste programmet. Det är Shareware men du kan använda det under en testperiod och när den gått ut är det bara att installera om programmet på nytt.

Det som du behöver vara vaksam på när du rippar DVD-filmer är att du får med de ljudspår och undertexter du vill ha. Bland titlar från större bolag (Warner, Universal etc) är det i regel samma skivor runtom hela Europa. I de fallen kan du kryssa bort undertexter och dubbningar som du inte vill ha med.

En DVD-film kan som allra mest ligga på 9GB, men vanligtvis betydligt mindre när man fått bort allt utöver själva innehållet (reklam, varningstext, bonusmaterial med mera).

Har själv rippat några hundra DVD:er och Blu-Rays så det är bara att fråga mig om ni undrar något... :)

Svar på tråden Få över sina fysiska DVD-filmer till USB eller liknande