• Linessa

    Blödning och smärta som INTE är missfall- erfarenheter??

    Jag är i v 9 (8+0) och fick tidigare i veckan en blödning med små klumpar och lite värk. Var på gynakuten men de ville inte göra ultraljud utan jag fick bara ett infoblad om blödningar .. Blödningen har nu avstannat efter 5 dagar. 


    Jag behöver solskenshistorier av er som har varit med om liknande och där allt har gått bra ❤️ jag måste nu vänta 3 veckor på att ta ett nytt test ..

  • Svar på tråden Blödning och smärta som INTE är missfall- erfarenheter??
  • Jag är bara jag

    Men jösses, varför i hela friden gjorde de inte VUL?! I v.8 ska fostret och hjärtat synas tydligt så då hade du fått klart besked på en gång. Hur eller hur... Alla mina m.f har jag blödit väldigt mycket och haft ont. Inte bara lite småvärk. Jag har även blödit ganska rejält i v.7 och det slutade med första barnet. Då hade jag inget ont och skillnaden i blodet vr att det var liksom rent- tunt och klarrött. Vid missfallen har det varit slemmigt.

    Jag tycker du ska boka in ett privat VUL nånstans. Gå runt och inte veta i 3 veckor är ju tortyr.

  • Linessa

    De sa att det var stor risk för felbedömning så tidigt. ja jag funderar på privat men det kostar ju en del..men det kan ju vara värt så vet man..

  • Jag är bara jag
    Linessa skrev 2022-09-30 13:50:06 följande:
    De sa att det var stor risk för felbedömning så tidigt. ja jag funderar på privat men det kostar ju en del..men det kan ju vara värt så vet man..
    Nej, v.8 ser man tydligt. Det är den vecka man blir rekommenderad VUL när man gjort IVF just för att man då ska se hjärtat slå. VUL brukar kosta ett antal hundra, men kan ju absolut vara värt det.
  • Anonym (Gillco)

    Hej, 

    ingen solskenshistoria tyvärr, men vid mina 4 missfall (mellan v 5-7) har det  alltid varit en väldigt slemmig blödning (den förtjockade slemhinnan blöder ju ut), så att det liksom är halt när man torkat. Test har sedan blivit helt negativt efter en vecka ca. Har inte gjort ont och mängd som vanlig mens.

    testa med stickor för att se om de blir svagare/negativa om du inte vill boka VUL, du behöver inte vänta tre veckor, kolla med någa dagars mellanrum.

  • Anonym (Fyrklöver)

    Vilket tråkigt bemötande du har fått från sjukvården. tycker det låter väldigt konstigt att de säger så, jag har fått vul från v 6 på gyn i mitt landsting. Skulle söka privat eller ringa tillbax och ?kräva? ett vul. 


    Jag har solskenshistorier att komma med. Jag har blödigt i 3/5 graviditeter. I min senaste graviditet började jag småblöda i v 8, fick komma in på vul som visade en ett foster med tickande hjärtat. Började blöda igen i v 10 och fick återigen ett vul och graviditeten var fortfarande kvar med foster och hjärtslag. I v 11+0 blödde jag så det rann i toastolen med små klumpar och mensvärk. Var övertygad om att de va kört men 3 dagar senare på ännu ett vul så fanns fostret kvar. Blödde sedan lite i v 17 och 21, men allt gick bra, hon föddes i v 41+0, frisk och välskapt. Nu är hon snart 7 månader. 

    Håller alla tummar för dig! 

  • Linessa

    Tack för pepp ❤️❤️❤️


    Ja de kanske tyckte att jag blödde för lite just då när jag sökte, skulle gått tidigare men var själv med sonen och kunde inte få hjälp
    sla få tag på ett vul privat tror jag ..

  • SunnyP

    Jag har haft blödningar till och från mellan vecka 8 och vecka 12. Ibland var det rosa, ibland klarrött, ibland brunt. Var tunnt blod, slemmigt, alla varianter, dock aldrig klumpar och jag hade aldrig smärta. Det kom ibland lite varje dag och iblnad hade jag uppehåll på några dagar för att det sedan startade om igen. Sjukt stressande, jag fick gå på ul en gång i veckan, fick extra progesteron,och första veckan hade jag sängvila, jag har fortfarande pelvic rest, träningsförbud, för inte ens gå promenader eller stå upp länge. På mitt andra ul så upptäcktes ett SCH, en blödning mellan fostersäcken och moderkakan, det är väldigt vanligt, vissa blöder som jag har gjort och andra kan få störtblödningar med stora klumpar och det är inte farligt för fostret om inte blödningen är väldigt stor (i samma storlek eller större än hinnsäcken). Nu har jag inte blödit alls på två veckor och jag hoppas att det är över men på mitt senaste ul i veckan så kunde blödningen fortfarande ses men det var inte aktiv just nu, sedan ligger min moderkaka väldigt lågt också så jag fick veta att även den kan orsaka blödningar så det är bara att vänta att se.
    Tyvärr så är det ju omöjligt att veta om din blödning är farlig eller inte utan att det görs ett ul och jag förstår inte alls varför dom inte gjorde det. Min graviditet är en IVF graviditet och jag fick se ett tickande hjärta på VUL i vecka 5+6 vilket visserligen är tidigt men i vecka 8 ska man alltid kunna se.

  • Linessa

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter ! ❤️ 


    Ska ta tester då och då och vila så gott det går tills jag får ul 
    nej man förstår sig inte alltid på vården ,men kanske var det för att jag just då inte blödde så mycket 🤷🏼?♀️ Man får stå på sig extremt mkt känns det som och överdriva för att få någon hjälp 

Svar på tråden Blödning och smärta som INTE är missfall- erfarenheter??