• Anonym (S)

Plötsligt smärta

Hej
    vill se om någon känner igen detta och kan veta vad det kan vara

Innan denna händelse kände jag mig febrig 3-4 dagar.

Jag satt lugnt i soffan. Plötsligt fick jag väldigt ont i sidan av ryggen, ganska långt ner. Jag blev mkt illamående och kräktes. Smärtan avtog efter ca 2 timmar. 

Under natten efter detta inträffat kände jag smärta på samma ställe igen. Efter det har det känts typ svagt ömt. Nu är det 2 dagar efter.

Någon som vet vad det kan ha varit? Hade ni sökt läkare direkt vid händelsen?

• Svar på tråden Plötsligt smärta
  • Anonym (Killgissar)

Kan vara njursten.

• Anonym (U)

Smärta i buken i kombination med feber ska alltid kollas upp av läkare, så ja, jag hade vård direkt. 

• Anonym (Killgissar)
    Anonym (U) skrev 2022-10-01 09:39:58 följande:

Smärta i buken i kombination med feber ska alltid kollas upp av läkare, så ja, jag hade vård direkt. 

Ts skriver ju att det är ryggen, inte buken.
  • Anonym (U)
    Anonym (Killgissar) skrev 2022-10-01 09:41:44 följande:
    Ts skriver ju att det är ryggen, inte buken.

Smärta i organ i buken (tex njuren) känns ibland i ryggen. 

• Anonym (Killgissar)
    Anonym (U) skrev 2022-10-01 09:51:00 följande:

Smärta i organ i buken (tex njuren) känns ibland i ryggen. 

Och om du hade läst mitt första inlägg så var också mitt förslag att det kan ha varit njursten, som man inte automatiskt måste söka vård för. Besvären verkar ha gått över och då är det inte samma akuta läge, men om ts får lika starka smärtor igen så kan hen uppsöka akutvård, så klart.
  • Anonym (S)

Kan man få feber vid njursten?
    Tänker om febern hör ihop med smärtan 

• Anonym (U)

Du får ofta ett eller flera av de här symtomen om du har en njursten:

Du kan få mycket ont i nedre delen av ryggen eller i ena sidan, där stenen sitter. Det kan också göra ont ner mot underlivet eller ljumsken.

Det gör ofta ont på ett skärande eller krampande sätt. Det kan också kännas dovt och molande.

Det gör ont i omgångar. Då kan du ha svårt att vara stilla. Det är vanligt att vanka fram och tillbaka, eller vrida dig om du ligger ner. När det inte gör ont mår du som vanligt, eller har bara lite ont.

Det kan göra så ont att du blir kallsvettig eller illamående. Du kan känna dig uppblåst i magen.

Du kan få feber.

Du kan få blod i urinen.

Du kan få urinvägsinfektionsom kommer tillbaka flera gånger.

Hög feber kan tyda på infektion

Du kan ha en njursten samtidigt med en urinvägsinfektion. Ibland beror infektionen på stenen. Stenen kan stängas in om urinvägsinfektionen finns i njurbäckenet. Då kan du få hög feber och blodförgiftning som kan vara livshotande.

Källa: 1177.se

• mammabitch

Det låter ju soma ndra påpekat som att det kan ha passerat en njursten.
    Sett någonting avvikande i urinen?Blod, grumlig urin mm?
    Oavsett bör du kontakta vården om det händer igen, vilken instans beror på hur ont du har och hur medtagen du är.

• Anonym (S)

Hmm känner faktiskt igen symtomen på njursten nör jag läser om det.
    Måste väl vara ganska ovanligt att en normalviktig 29 åring får njurstensanfall?
    Jag trodde att bara äldre överviktiga fick det

Sjukt läskigt att få sådär ont och kräkas utan att veta orsaken. Kan tänka mig att många med oupptäckt njursten ringer ambulans i tron om att de är döende 

• Anonym (U)
    Anonym (S) skrev 2022-10-01 16:27:54 följande:

Måste väl vara ganska ovanligt att en normalviktig 29 åring får njurstensanfall?

Sjukt läskigt att få sådär ont och kräkas utan att veta orsaken. Kan tänka mig att många med oupptäckt njursten ringer ambulans i tron om att de är döende 

Inte superovanligt i din ålder, även om det verkar vanligast hos 40+. Jag vet fler som haft det. Ingen av de jag känner som haft det har varit överviktiga. Anekdotisk bevisning, men ändå.. 

Ja, det kan ju göra hemskt ont. Man ska absolut  åka till sjukhuset om man får så ont. Kan ju lika gärna vara inflammerad gallblåsa tex, och det kan ju vara livshotande. Njurbäckeninflammation också, för den delen. 

• Anonym (Killgissar)

Kan vara vanligare i vissa grupper men ingen garanti. Ett ex fick stor besvär ett par gånger, första gången var han 27 och helt normal vikt. Den gången behövde han också åka in på sjukan och kolla sig för smärtorna var så starka. Tror han haft illamående också.
  • Anonym (hm)

Min son fick det när han var 18. Min andra sons kompis fick det när hon var 16, så det förekommer ju i alla fall hos yngre.
  • Anonym (hm)

Båda smala personer som äter normalt.

• Anonym (HormonElla)

Nädå. Det är vanligare hos äldre men kan hända lite vem som. 

Jag har olika vänner som strax efter 30 haft både njurgrus eller gallstensanfall, mer än en gång.

En fick det spydiga rådet av sin läkare att istället för att dricka åtta espresso och en mugg vatten om dagen, vända på det och ta en espresso och åtta muggar vatten ett tag...
  • Anonym (Jo)
    Anonym (HormonElla) skrev 2022-10-01 19:16:51 följande:
    Nädå. Det är vanligare hos äldre men kan hända lite vem som. 

Jag har olika vänner som strax efter 30 haft både njurgrus eller gallstensanfall, mer än en gång.

En fick det spydiga rådet av sin läkare att istället för att dricka åtta espresso och en mugg vatten om dagen, vända på det och ta en espresso och åtta muggar vatten ett tag...
    Märklig ordination.
  • Anonym (Gallan)
    Anonym (U) skrev 2022-10-01 17:46:16 följande:

Inte superovanligt i din ålder, även om det verkar vanligast hos 40+. Jag vet fler som haft det. Ingen av de jag känner som haft det har varit överviktiga. Anekdotisk bevisning, men ändå.. 

Ja, det kan ju göra hemskt ont. Man ska absolut  åka till sjukhuset om man får så ont. Kan ju lika gärna vara inflammerad gallblåsa tex, och det kan ju vara livshotande. Njurbäckeninflammation också, för den delen. 

Ja det kan absolut vara gallan. Buksmärtor är diffusa och det finns mycket som kan fela där. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Gallan) skrev 2022-10-01 19:26:58 följande:
    Ja det kan absolut vara gallan. Buksmärtor är diffusa och det finns mycket som kan fela där. 
    Nej, mina egna gallbesvär började vid 16 års ålder och slutade när jag var 28 i gallblåseinflammation, vilket inte togs på allvar förrän jag åkt in i 4 dagar till akuten. Min gallsmärta kändes i ryggen till stor del, men även under höger revben.
  • Anonym (Gallan)
    Anonym (hm) skrev 2022-10-01 19:29:14 följande:
    Nej, mina egna gallbesvär började vid 16 års ålder och slutade när jag var 28 i gallblåseinflammation, vilket inte togs på allvar förrän jag åkt in i 4 dagar till akuten. Min gallsmärta kändes i ryggen till stor del, men även under höger revben.
    Vad då nej? Ont i buken och kräkningar är ett symtom på gallproblem. Under revbenet är i buken dessutom. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Gallan) skrev 2022-10-01 19:32:23 följande:
    Vad då nej? Ont i buken och kräkningar är ett symtom på gallproblem. Under revbenet är i buken dessutom. 
    Jag menade inte nej till ditt inlägg, jag höll med. Vet inte varför jag skrev nej.
  • Anonym (Gallan)
    Anonym (hm) skrev 2022-10-01 19:36:28 följande:
    Jag menade inte nej till ditt inlägg, jag höll med. Vet inte varför jag skrev nej.
    Okej. Man borde kunna redigera sitt inlägg.
Svar på tråden Plötsligt smärta