Jag har ett enda tips till dig som jag vet kommer att hjälpa dig.
Jag har varit precis som du är, jag visste alltid vad som skulle kunna hända, hur jag skulle hantera det, hur jag skulle lösa problemen, hur jag skulle gå tillväga för att undvika dom. Jag var definitionen av ett neurotiskt kontrollfreak, nästan på ett psycho-varnings sätt.
Sen började jag få upp ögonen för personlig utveckling, läste några böcker, kollade massa youtube osv. Visst, det hjälpte - lite grann.
Sen läste jag Släpp Själen Fri av Michael A. Singer. Och oj oj oj säger jag bara, jag kommer aldrig kunna lyfta den boken tillräckligt! Den är SÅ JÄVLA givande, bra, logisk, you name it!
Första delen i boken som fick mig att heja till var - testa att personifiera dina tankar. Föreställ dig att rösten i ditt huvud, alla tankar, ologiska argument, katastroftankar är en person. En person som är i samma rum som du är. En person som konstant pratar, alltid är negativ, påminner dig om saker som är helt meningslösa eller pratar om massa ?tänk om detta hänt? scenario. Du hade troligtvis velat mörda den personen, du ska försöka sova, kolla tv, läsa en bok, ta en härlig promenad. Men så kommer den jävla personen och stör med sitt jobbiga prat!
Varför skulle du vilja ha den personen i ditt huvud om du inte velat ha den i din närhet?
Du är inte den som tänker tankarna, du är den som hör dom. För oavsett kommer tankarna finnas även om du försöker låta bli.
En annan punkt - oavsett hur mycket du tänker, funderar, oroar dig osv så kommer världen fortsätta som den gör. Att du går och tänker på saker, oroar dig för att nåt ska hända så kommer världen och ditt liv fortsätta precis som vanligt. Inget kommer hända fram tills det händer, vi kan aldrig veta när, var eller hur.
Och vad fan spelar det för roll vad andra tycker om oss? Hur förändrar det ditt liv att Olle inte tyckte om hur du löste din arbetsuppgift i torsdags? Vad kommer det ge dig att gå och oroa dig över att chefen inte tyckte du presterade bra nog?
Absolut ingenting mer än ångest, sorg, slöseri med energi. Där är så få saker som faktiskt spelar en stor avgörande roll i våra liv.
Nu ska jag sluta skriva för jag kommer aldrig kunna sätta stopp, så rådet jag har är - LÄS DEN BOKEN! Det kommer ge dig ett helt nytt liv!