• Anonym (Bokmal)

Era bästa boktips!

Hej alla!

Jag vill ha alla era bästa boktips! Jag gillar ffa böcker med psykologiskt djup, eller vad man ska säga, som handlar om människor och relationer, men är öppen för det mesta. Det enda jag inte är intresserad av alls är typisk "kiosklitteratur"/tantsnusk.

Utöver titel och författare får ni hemskt gärna skriva en rad eller två om

1. vilken typ av bok det är/genre 
    2. när den utspelar sig
    3. vad det är som gör att just du tycker denna bok är bra.

Hit me!! Glad

• Svar på tråden Era bästa boktips!
  • Tecum

Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson.
    En fantastisk bok om kärlekens makt, kraft och omöjlighet. Den förnuftiga och välutbildade Ester beter sig som en tonårstjej och Hugo, som egentligen bara var ute efter hennes beundran, låter sig dras in i något han inte behärskar utan tar den fega vägen ut.

Samlade verk av Lydia Sandgren.
    En tegelsten som har allt! Kärlek, svek, mystiska försvinnanden, missbruk, konstnärlighet, böcker, böcker, böcker, samtida, associationer åt alla håll och även en bildningsroman. Och ett oväntat slut

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.
    Kanske den bästa bok som skrivits på svenska språket. En klassiker från 1910-talet som känns modern än i dag

Kafka på stranden av Haruki Murakami
     En fantastisk roman, en mångbottnad, invecklad och surrealistisk historia med klar kultpotential. Berättelsen präglas också av humor, populärkulturella referenser, existensfilosofi och erotiska motiv.

Fallers stora kärlek av Tommie Bayer
    En vacker, lågmäld och melankolisk bok om kärlek, sorg och längtan, kryddad med litterära och filosofiska referenser.

Sent på dagen av Tessa Hadley. (och alla andra böcker av henne)
    En psykologisk relationsroman, dramatisk utan drama och där personer visar sig vara annorlunda än de framstår som från början.

Satyricon av Gertrud Hellbrandt
    En tät och välskriven berättelse om underkastelse och erotisk besatthet.

Det var några tips på romaner som jag gillar. Alla är samtida utom Söderberg.

• Aniiee

Jag skulle kunna rekommendera böcker i oändlighet. Bland annat Satyricon. Men inte den av Gertrud Hellbrant utan Gaius eller Titus Petronius, skriven någon gång under första århundradet. Det är verkligen underlig läsning med dagens mått mätt. 

Just nu känner jag mig lite trögtänkt dock, väntar på middag. Så jag börjar med att slänga ut Sent i November av Tove Jansson.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2022-10-02 20:24:10 följande:
    Jag skulle kunna rekommendera böcker i oändlighet. Bland annat Satyricon. Men inte den av Gertrud Hellbrant utan Gaius eller Titus Petronius, skriven någon gång under första århundradet. Det är verkligen underlig läsning med dagens mått mätt. 

Just nu känner jag mig lite trögtänkt dock, väntar på middag. Så jag börjar med att slänga ut Sent i November av Tove Jansson.
    Det är alltid svårt när någon ber om boktips, var ska man börja liksom? Och vad gillar frågeställaren? Nu var TS lite mer specifik så därför provade jag  med några tips.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2022-10-02 20:30:46 följande:
    Det är alltid svårt när någon ber om boktips, var ska man börja liksom? Och vad gillar frågeställaren? Nu var TS lite mer specifik så därför provade jag  med några tips.
    Yeah.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Märta)

Bibeln. Hjälper dig känna Guds kärlek. Så många människor har tappat fotfästet i tillvaron. Värderingar är helt upp och ner. Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.

• Anonym (1825)

Jag slår ett slag för Jane Austen. Förutom de mer kända har hon skrivit bla.Övertalning och Mansfield Park. Lite tyngre, mer allvar.

• Tecum
    Anonym (1825) skrev 2022-10-02 21:41:06 följande:
    Jag slår ett slag för Jane Austen. Förutom de mer kända har hon skrivit bla.Övertalning och Mansfield Park. Lite tyngre, mer allvar.
    Bra tips, jag har just läst Förnuft och känsla.
  • Anonym (Hm)

Det finns en tråd som heter Vad läser du just nu, många bra tips där.

• Anonym (Bokmal)
    Tecum skrev 2022-10-02 19:58:24 följande:

Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson.
    En fantastisk bok om kärlekens makt, kraft och omöjlighet. Den förnuftiga och välutbildade Ester beter sig som en tonårstjej och Hugo, som egentligen bara var ute efter hennes beundran, låter sig dras in i något han inte behärskar utan tar den fega vägen ut.

Samlade verk av Lydia Sandgren.
    En tegelsten som har allt! Kärlek, svek, mystiska försvinnanden, missbruk, konstnärlighet, böcker, böcker, böcker, samtida, associationer åt alla håll och även en bildningsroman. Och ett oväntat slut

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.
    Kanske den bästa bok som skrivits på svenska språket. En klassiker från 1910-talet som känns modern än i dag

Kafka på stranden av Haruki Murakami
     En fantastisk roman, en mångbottnad, invecklad och surrealistisk historia med klar kultpotential. Berättelsen präglas också av humor, populärkulturella referenser, existensfilosofi och erotiska motiv.

Fallers stora kärlek av Tommie Bayer
    En vacker, lågmäld och melankolisk bok om kärlek, sorg och längtan, kryddad med litterära och filosofiska referenser.

Sent på dagen av Tessa Hadley. (och alla andra böcker av henne)
    En psykologisk relationsroman, dramatisk utan drama och där personer visar sig vara annorlunda än de framstår som från början.

Satyricon av Gertrud Hellbrandt
    En tät och välskriven berättelse om underkastelse och erotisk besatthet.

Det var några tips på romaner som jag gillar. Alla är samtida utom Söderberg.

Men alltså - wow!!!! Tusen och åter tusen tack för detta! Har faktiskt inte läst någon av dessa, mer än Söderberg. Låter exakt som min smak alltihop!!
  • Anonym (Bokmal)
    Aniiee skrev 2022-10-02 20:24:10 följande:

Tack även för detta! "Underlig läsning" låter lovande ;)
Svar på tråden Era bästa boktips!