• Anonym (Bokmal)

Era bästa boktips!

Hej alla!

Jag vill ha alla era bästa boktips! Jag gillar ffa böcker med psykologiskt djup, eller vad man ska säga, som handlar om människor och relationer, men är öppen för det mesta. Det enda jag inte är intresserad av alls är typisk "kiosklitteratur"/tantsnusk.

Utöver titel och författare får ni hemskt gärna skriva en rad eller två om

1. vilken typ av bok det är/genre 
    2. när den utspelar sig
    3. vad det är som gör att just du tycker denna bok är bra.

Hit me!! Glad

• Svar på tråden Era bästa boktips!
  • Anonym (Bokmal)
    Anonym (Märta) skrev 2022-10-02 21:12:59 följande:

Bibeln. Hjälper dig känna Guds kärlek. Så många människor har tappat fotfästet i tillvaron. Värderingar är helt upp och ner. Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.

Jag har läst bibeln från pärm till pärm. GT är übercoolt; NT not so much. Fast Jesus var nog rätt intressant - jag tror ju inte ett dugg på att han var den där skenheliga mesen som han ofta framställs som. 

Vad gäller att underordna sig sina män är jag helt med; jag är utpräglad UG. Det där med att lära känna Guds kärlek, och på så sätt hitta fotfäste lägger jag däremot inte så mycket vikt vid. Svårt att känna kärlek från nåt som bara är ett mänskligt fantasifoster, liksom.
  • Anonym (Bokmal)
    Anonym (1825) skrev 2022-10-02 21:41:06 följande:

Jag slår ett slag för Jane Austen. Förutom de mer kända har hon skrivit bla.Övertalning och Mansfield Park. Lite tyngre, mer allvar.

Åh fy fan! Ja, förlåt - men JA hamnar för mig i samma kategori som kiosklitteratur/tantsnusk... Men jag har iofs bara läst de mest kända (av tvång fr skola och uni; inte av eget val) - de du nämner kanske är helt annorlunda? 
  • Anonym (Bokmal)
    Anonym (Hm) skrev 2022-10-02 22:05:12 följande:

Det finns en tråd som heter Vad läser du just nu, många bra tips där.

Tack för tipset - ska föröka hitta den :)
  • Aniiee

Jag har botanisera lite i bokhyllan, men pga en gigantisk utrensning nyligen hittar jag inte så mycket annat än mina favoriter i fantasy, sci-fi, klassiker och barnlitteratur. Ca 500 av 900 böcker är undanstoppade, för... Ja... Ville få plats med mer. Men om du vill ha lite random tips på dessa genrer så säg till.

Tage Danielssons "Paket" är alltid trevlig, underfundig läsning. Det är en samlingsvolym av böckerna "Bok", "Sagor för barn över 18 år", "Postilla", "Grallimmatik", "Samlade dikter", och "Typer". Humor, värme, ordglädje, filosofi och omvärldskritik som lyckas vara både fast i Danielssons 60-70-tal och högaktuellt på samma gång.

"Märkt med kulturens porto (50 öre) 
    Går mitt paket till eftervärlden före.
    För själv vill man ju ändå inte dit." 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Klo)

Stargate av Ingvild Rishøi
    En liten pärla om ett syskonpar med alkoholiserad pappa, berättad ur yngsta barnets synvinkel. 

Den femte årstiden av N K Jemisin 
    Trilogi som utspelar sig i en värld förstörd av människan, helt fantastisk imo.

Sinuhe egyptiern av Mika Waltari
    Följer en läkare i en omvälvande tid i det forna Egypten. 

• Anonym (1825)
    Anonym (Bokmal) skrev 2022-10-03 01:46:13 följande:
    Åh fy fan! Ja, förlåt - men JA hamnar för mig i samma kategori som kiosklitteratur/tantsnusk... Men jag har iofs bara läst de mest kända (av tvång fr skola och uni; inte av eget val) - de du nämner kanske är helt annorlunda? 
    Men hur i hela friden kan du få Jane Austen till tantsnusk?! Böckerna skrevs av en ogift prästdotter på tidigt 1800-tal. Finns inte ett ord snusk med. Hon kan räknas till klassikerna tycker jag och många fler så nån kiosklitteratur är det inte heller.
  • Kockobello

Processen får man ju inte missa.

• Anonym (DEW)
    Anonym (Bokmal) skrev 2022-10-03 01:43:27 följande:
    Jag har läst bibeln från pärm till pärm. GT är übercoolt; NT not so much. Fast Jesus var nog rätt intressant - jag tror ju inte ett dugg på att han var den där skenheliga mesen som han ofta framställs som. 

Vad gäller att underordna sig sina män är jag helt med; jag är utpräglad UG. Det där med att lära känna Guds kärlek, och på så sätt hitta fotfäste lägger jag däremot inte så mycket vikt vid. Svårt att känna kärlek från nåt som bara är ett mänskligt fantasifoster, liksom.
    What, hur kan du tycka att GT är coolt?! Med alla steningar osv? 

Varför tycker du att kvinnor ska underordna sig sina män? Plus vad betyder UG?
  • Anonym (Också bokmal)

Det finns en författare Torey Hayden som skriver böcker utifrån sina egna erfarenheter som speciallärare i USA .från någon gång slutet av 70-talet o framåt .. 

jag har nog läst de flesta av hennes böcker o de är gripande och både sorgliga och solskenshistorier på en o samma gång.. ,vissa kunde jag inte lägga ifrån mig ..
    ..lite tyngre bäcker…

lite mer lättare läsning  är författare som  Jenny Colgan och hennes serier om den lilla bokhandeln,den lilla ön i havet o det lilla bageriet..feelgood böcker..man lär känna de olika karaktärerna o berättelserna vävs samman i varandra .. 

…fast det klart om du tycker att Jane Austin är kiosklitteratur så är nog detta det med..även om de är långt ifrån det i mitt tycke.. samma med en författare som Nora Roberts /JD Robb som HAR fått endel böcker utgivna av Harlqiuins förlag men minst lika många om inte fler är utgivna på vanliga förlag … om jag tittar på de böcker jag som tonåring på 80-talet  läste från Harlequin o de böcker som förlaget idag ger ut..så visst har de fortfarande endel hjärta och smärta - böcker med väldigt  förutsägbar handling och ganska grafiska beskrivningar ....men det är en mindre del av utbudet idag.. istället har de knutit till sig  en pocket utgivning av flera seriösa romanförfattare  
    Så jag som för 10-15 år sedan rynkade på näsan åt kiosklitteratur har fått omvärdera min åsikt och se att deras böcker ibland bara är en billigare tryckning av vanliga romaner ..

• Anonym (1825)
    Anonym (Också bokmal) skrev 2022-10-03 16:56:12 följande:

?fast det klart om du tycker att Jane Austin är kiosklitteratur så är nog detta det med..även om de är långt ifrån det i mitt tycke.. samma med en författare som Nora Roberts /JD Robb som HAR fått endel böcker utgivna av Harlqiuins förlag men minst lika många om inte fler är utgivna på vanliga förlag ? om jag tittar på de böcker jag som tonåring på 80-talet  läste från Harlequin o de böcker som förlaget idag ger ut..så visst har de fortfarande endel hjärta och smärta - böcker med väldigt  förutsägbar handling och ganska grafiska beskrivningar ....men det är en mindre del av utbudet idag.. istället har de knutit till sig  en pocket utgivning av flera seriösa romanförfattare  
    Så jag som för 10-15 år sedan rynkade på näsan åt kiosklitteratur har fått omvärdera min åsikt och se att deras böcker ibland bara är en billigare tryckning av vanliga romaner ..

Nora RobertsJD Robb är lite tantsnuskig ja. Ändå har jag gillat alla utom en som jag har av henne. Jag hoppar bara över snusket.
Svar på tråden Era bästa boktips!