• Anonym (Jagat)

Ang att få hjälp av soc

Jag har a kassa sen sen tid tillbaka,har en son boendes heltid hos mig i dagsläget
    Nu har pengarns inte räck till då jag var tvungen  att dra ut 2 tänder som gick på nästan 3000 kr och var tvungen att köpa varmare kläder till sonen
    Jag har inte kunnat betala in mun hyra pga av det och tänkte be soc om hjälp med hyran mig återkrav.
    Här aldrig haft ekonomisk bistånd innan och undrar om det är värt eller kommer dom vägra hjälpa mig

• Svar på tråden Ang att få hjälp av soc
  • Anonym (Jagat)

Förstår att de är så men jag kunde inte direkt välja att vänta tex med tandvärk
    Hyran var inlagd för betalning men tyvär så fick jag tandvärk och infektion
    Och eftersom jag har skuldsanering och anmärkningar så.ör det omöjligt att ta något på faktura.
    Den inkomsten jag har är på 15 000,a kassa och bostadsbidrag och så sonens barnbidrag med det går till honom.
    Mun hyra ligger på 7257 kr och med resten av pengarna ska allt annat betalas

• Anonym (Jagat)
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:06:24 följande:

Kläderna kommer de dock tycka var onödiga. 

Det förstår jag men han kan inte heller gå i sommar jacka och urvuxna byxor och inga ordentliga skor
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:05:40 följande:

Det är sannolikt att du får hjälp. Men du kan behöva förklara dig en del. Akut tandvård är ju akut. 

Kommer ju berätta så som det är,har inget att dölja heller
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:12:23 följande:
    Mer information här alltså. Har du skuldsanering så är det kronofogden du ska kontakta om du behöver tandvård då den kan undantas från det du betalar på din skuldsanering.

Har du skuldsanering ligger du dessutom  över normen för försörjningsstöd och kommer inte att få hjälp av socialen.
    Eftersom jag är arbetslös så har inte jag utrymme att betala enligt min betalningsplan som jag ska betala av på 2700 kr i månaden
    Så.jag är arbetslös så betalar jag inget och då kan jag inte vända mig till KF.
  • Anonym (Jagat)

Jag har aldrig sökt ekonomiskt bistånd för något  innan därför undrar jag ....

Jag kanske prioriterade fel man jag kan knte direkt välja när jag ska få tandvärk eller när sonen behöver kläder som passar

• Anonym (Jagat)
    Anonym (....) skrev 2022-10-02 23:37:57 följande:

Varför då säga att du har skuldsanering när du inte har det? 

För att jag har skuldsanering som är på fem år och den är färdig februari 2024.
    Så de pga av jag inte kunderna tandläkare kostnaden på faktura....
    Även om jag inte betalar något åt KF så har jag skuldsanering ändå
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2022-10-02 23:40:10 följande:
    Nej det är svårt att välja att inte få tandvärk. Lik förbaskat måste man enligt soc betala hyra, el och mat först. Resten är bonus. Som andra sagt, du kanske kan få tandläkaren godkänt, men kläderna, nej, där kommer de sannolikt säga nej. Om sonen dessutom får sitt barnbidrag själv då kommer de anse att han får köpa sina kläder själv, för egentligen är det hushållets pengar, inte hans.

Men självklart ska du söka ändå. 
    Det förstår jag men har får sitt BB sen ett tag tillbaka men betalar ibland för mat hemma och sin telefon på 300 kr...men då allt blivit dyrare speciellt mat så blir det inte.mycket över för honom då han är 16 år
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:46:47 följande:
    Nej, men fortfarande så är det alltid hyran som betalas först i alla lägen. Att bli utan bostad är ju i princip det värsta som kan hända, särskilt när man har barn. Tandvärk får man stå ut med tills man kan ordna pengar till detta, men aldrig aldrig vänta med hyran någonsin.

Eftersom du har såpas låg inkomst så tycker jag att du ändå ska söka ekonomiskt bistånd och bli utredd, kanske är det så att du ligger på gränsen eller under normen och kan få löpande hjälp och även då med tandvård. Se till så att du lämnar med kvitton på tandvården du redan gjort så att det räknas med när de gör beräkningar.

Är det korrekt att du har ett beslut om skuldsanering men  att de gjort beräkning och att du inte ska betala för närvarande då du inte har ekonomiskt utrymme? För det är väl inte så att du fått en summa att betala varje månad men som du inte kan eftersom du är arbetslös och så låter du bara bli? Du har väl fått omräknat och beslutat att du inte ska betala för närvarande?
    Tyvär så kunde inte jag vänta med tandvärk...om du haft det själv så kanske du borde veta hur ont det gör.
    Jag har ett beslut om skuldsanering till februari 2024
    När jag blev av med jobbet så gjorde jag omprövning och då kom dom fram till att jag inte hade beralningsutrymme att betala enligt min betalningsplan så då ska jag inte 
    Betala något så länge jag är arbetslös
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:54:29 följande:
    Är din inkomst på 15.000 kr med allt eller är det bara A-kassan och sedan bostadsbidrag och barnbidrag utöver det? Vad har du för total inkomst/månad? Har du inte underhåll? Det måste du se till att få annars, det kommer även Soc att räkna med att du har.
    Ja min inkomst a-kassa och bostadsbidrag är på 15000 plus barnbidrag på det
    Undehåll får jag inget då ett barn bor hos mig heltid och ett barn bor hos sin pappa...hade jag fått underhåll så hade jag fått betala till honom lika mycket så +-0
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-03 00:06:57 följande:
    Så 16.250 kr totalt? 

I aå fall ligger du då strax under gränsen för normen och borde ha rätt till åtminstone några hundra i försörjningsstöd varje månad. Jag räknade med hyran du skrev innan samt ca 1.300 kr till i el, hemförsäkring och A-kassa. Jag vet inte om du har fler godkända utgifter, sjukvård, mediciner, busskort om du har någon aktivitet osv? När du då har en utgift på 3.000 kr för akut tandvård är det klart att du int eklarar dig och hamnar långt under normen den månade, men tyvärr skulle du ha sökt om hjälp tidigare och innan du gjorde tandvården för ekonomiskt bistånd utgår normalt inte till skulder, vilket hyran nu är. 

Men sök i alla fall, framåt borde du ha rätt till iten hjälp varje månad i alla fall. Bättre än inget.
    Förstår helt 
    Men jag fick ont i torsdags denna vecka så jag har inte haft möjlighet att söka hjälp ,tanken är att jag ska gå dit imorgon
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Fråga kom) skrev 2022-10-03 07:28:22 följande:
    Men i så fall har du ju ännu inte betalat tandläkaren och borde kunna betala in hyran och ansöka om att soc betalar för "tandvård som inte kan vänta"? 
    Tandläkaren var jag ju tvungen att betala direkt efteråt
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:37:25 följande:
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
    Vad hade hänt? Jag hade inte fått någon vård.... hade jag kunnat ta på faktura eller avbetalning så hade jag gjort det men eftersom jag har skuldsanering så kan jag inte det utan måste betala
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:42:04 följande:
    Jag kan svara.... akut tandvård med kraftig värk och/eller infektioner får du hjälp med ändå. Det har alla folktandvårdar skyldighet att hjälpa till med. Du skulle alltså kunnat gå till tandläkaren OCH betalat hyran.
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (....) skrev 2022-10-03 08:46:37 följande:
    Varför betalar du inte hyran direkt när du får in pengar? Eller har den på autogiro? Hyran ska ALLTID betalas först! Du kommer enbart med undanflykter för att du felprioriterat.
    Jag kommer inte med undanflykter utan berättar läget bara ja jag vet att jag gjort fel...Första gången i hela mitt liv jag gör det.
    Ställde frågan om man kan få hjälp då jag aldrig sökt något från soc och vet inte hur det funkar.
    Har ingen jag kan låna pengar av och kan inte ta ett lån heller.....
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 09:29:59 följande:
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:43:52 följande:
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
    De har akuttider varje dag för akuta smärtor. Du har försökt boka en vanlig tid.
    De skall ge dig akutvård även om du inte kan betala direkt.

Tyvär så var alla akut tider slut tider slut när jag ringde så jag ringde min vanliga tandläkare
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kläder) skrev 2022-10-03 11:00:25 följande:

Nej detta kan inte vara första gången du inte tänker till, för då hade du inte haft skuldsanering.

Ursäkta men att jag var tvungen att söka skuldsanering hade inget att göra med hur jag sköter min ekonomi .....
    Man kanske var gift med en man som tog lån i ens namn och undanhöll det.....
    Jag har alltid skött min ekonomi innan dess och det försöker jag göra hela tiden men ibland kan det hända saker som man inte kan riktigt rå för
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 11:22:29 följande:
    Han kunde väl inte ta lån i ditt namn utan din underskrift eller dina koder till bank-id osv?
    Jo det kunde han då jag hade bank-id på datorn och mobilen och han visste min kod

Men hör inte det hit
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (....) skrev 2022-10-03 11:46:57 följande:
    Då får du faktiskt skylla dig själv. Alla vet att man inte ger ut bank-koder till andra. De är personliga 
    Nä men har man varit gift i 16 år så brukar man kunna lita på varandra
Svar på tråden Ang att få hjälp av soc