• Anonym (?)

Ang att få hjälp av soc

Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 07:31:57 följande:
    Tandläkaren var jag ju tvungen att betala direkt efteråt
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:37:25 följande:
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
    Jag kan svara.... akut tandvård med kraftig värk och/eller infektioner får du hjälp med ändå. Det har alla folktandvårdar skyldighet att hjälpa till med. Du skulle alltså kunnat gå till tandläkaren OCH betalat hyran.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:42:22 följande:
    Vad hade hänt? Jag hade inte fått någon vård.... hade jag kunnat ta på faktura eller avbetalning så hade jag gjort det men eftersom jag har skuldsanering så kan jag inte det utan måste betala
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:43:52 följande:
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
    De har akuttider varje dag för akuta smärtor. Du har försökt boka en vanlig tid.
    De skall ge dig akutvård även om du inte kan betala direkt.

• Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 09:35:14 följande:
    Tyvär så var alla akut tider slut tider slut när jag ringde så jag ringde min vanliga tandläkare
    Då finns det en jourtandläkare att gå till.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 11:11:24 följande:
    Ursäkta men att jag var tvungen att söka skuldsanering hade inget att göra med hur jag sköter min ekonomi .....
    Man kanske var gift med en man som tog lån i ens namn och undanhöll det.....
    Jag har alltid skött min ekonomi innan dess och det försöker jag göra hela tiden men ibland kan det hända saker som man inte kan riktigt rå för
    Han kunde väl inte ta lån i ditt namn utan din underskrift eller dina koder till bank-id osv?

• Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 11:48:27 följande:
    Nä men har man varit gift i 16 år så brukar man kunna lita på varandra
    Nej, man skall ALDRIG ge ut sin kod till bank-id, bankkort eller liknande.
    Jag har visserligen "bara" varit gift sedan 2012, men jag och min man kan inga koder till varandra överhuvudtaget, inte ens logga in på dator/telefon. Perfekt för oss båda.
  • Anonym (?)
    Gullvivor skrev 2022-10-03 13:00:27 följande:
    Fast det är nog inte så ovanligt att ens man/fru kan koden till bank-id och bankkort. Man litar ju på varandra och om trådskaparens exman tagit lån i hennes namn utan hennes vetskap så är det knappast något att beskylla ts för utan enbart mannens fel.
    Det är fortfarande även TS fel, som har lämnat ut sin kod. Av den anledningen har hon inte kunnat häva lånet och få skulden avskriven.

Man skall ALDRIG lita på någon annan när det gäller dessa koder. Du har säkert rätt i att det inte är ovanligt att man struntar i reglerna och ger koden till sin man/fru, men man gör fel och kommer inte får rätt om det missbrukas.
Svar på tråden Ang att få hjälp av soc