Inlägg från: Anonym (Socialtjänst "by the book") |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialtjänst "by the book")

Ang att få hjälp av soc

Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:03:23 följande:

Nej, jag gissar på att du sannolikt inte får hjälp med hyran. Du har prioriterat fel och skulle såklart betalat hyran först av allt, det gör man alltid. Om inte pengarna räcker så är det fortfarande ALLTID hyran man betalar. Sen får man möjligen söka hjälp för att man inte klarar annat som är nödvändigt.

Du kan ansöka och då gör man en beräkning på hela din ekonomi, man ansöker inte bara om hyran. En beräkning görs gentemot normen för din din familj + hyra, el och andra godkända räkningar. beräkningar görs i princip alltid bakåt 3 månader för att se hur du ligger mot normen och har du ett underskott så kan du beviljas mellanskillnaden såvida du uppfyller övriga krav för rätt till bistånd.

Att bara ansöka om hyra och mot återkrav, så fungerar det inte.

Nja... riktigt så fungerar det inte, eller ska fungera, om de följer "regelboken".

Man kan ansöka om bistånd för precis vad som helst, således kan man söka bistånd för enbart bostadshyra eller för glasögon eller till ett par nya skor e.t.c.

Socialtjänsten skall göra en bedömning av behovet, vilket i detta fall är pengar till hyran.

Är det absolut nödvändigt, som i detta fall att betala hyran, så kan bistånd för behovet beviljas trots att man under de senaste tre månaderna legat över norm.
  • Anonym (Socialtjänst "by the book")
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 00:01:16 följande:
    Ja min inkomst a-kassa och bostadsbidrag är på 15000 plus barnbidrag på det
    Undehåll får jag inget då ett barn bor hos mig heltid och ett barn bor hos sin pappa...hade jag fått underhåll så hade jag fått betala till honom lika mycket så +-0
    Jag kan ha fel... men jag tror du ändå kan ha rätt till underhåll, p.g.a. att han tjänar mer än dig.
Svar på tråden Ang att få hjälp av soc