Jämför mig med mamman
Anonym (Jenny) skrev 2022-10-03 16:54:42 följande:
För det första låter det som att du är en fantastisk bonusmamma och som att ni har en stabil grund att stå på. Kanske är det därför som hon experimenterar och vågar testa alla sociala vapen hon har i sin arsenal på dig? Jag skulle tolka hennes uppförande som ett tecken på att hon inte mår bra och som att hon har svårt att hantera något. Inte något som nödvändigtvis har direkt att göra med dig, trots att hon tar ut det på dig.Kan du testa att ta över tolkningen av vad som har hänt under dagen? Typ föra en tacksamhetsdagbok tillsammans eller gå igenom dagens bästa och roligaste vid läggdags. Genom att betona och ge uppmärksamhet åt de trevliga stunderna får de mindre trevliga mindre betydelse och kraft.
Är hon ledsen över en kort kram kan du kontra med att även en snabbkram gav dig en dos av henne som gjorde dig glad hela arbetsdagen. Alltså ta på dig en ledarroll som visar hur ni vuxna tolkar det som händer. Bara för att hon befinner sig på en emotionell berg-och-dal-bana så behöver inte ni åka med. Ni kan med empati och trygghet stå kvar på fasta marken och vänta in henne där.
Sedan tror jag att det är viktigt att pappan betonar vikten av respekt och gott uppförande. Vänlighet, artighet och respekt på alla håll kommer att göra det lättare och se till att små saker inte växer till helt onödigt stora problem.