• MariSol12

Gravid - hjälp!

Hej

Jag är 42, snart 43. När jag var 39-40 började vi försöka med ett syskon till vår dotter. Jag fick missfall 2 gånger och en graviditet satte sig. Dock så hade jag maximal otur. Jag fick covid. Det tillsammans med svårt graviditesillamående knäckte mig totalt. Jag hamnade på sjukhus och var så pass illa däran att det inte gick att behålla graviditeten. Efter några veckors kamp blev det abort i vecka 7. Hemskt! Efter det fick jag ytterligare två missfall.

För 6 månader sedan bestämde vi oss för att inte skaffa ett till barn. Vi har en underbar dotter och ett fantastiskt liv. Vi känner oss båda äldre och uttröttade efter allt som har hänt. Jag var verkligen nöjd och glad över vårt beslut. 

I somras åkte vi till Spanien. Eftersom jag kan ha jobbig PMS fick jag tips på en progresteron-kräm av en kompis. (obs, vet inte om det var denna kräm som orsakade vad som skulle hända.)

Men jag blev gravid i slutet av augusti. Jag fick en chock! Vi försökte inte ens bli gravida och använde dessutom kondom. Illamåendet som jag alltid drabbas av kom direkt i vecka 4!

Jag har dubbla känslor nu. För ett år sedan hade jag nog blivit glad. Men nu är jag panikslagen. Vi hade landat i vårt beslut att inte ha fler barn. Jag mår jätte illa och känner mig super sjuk - jag har ångest och velar fram och tillbaka. Jag ska göra abort eller inte? Jag tänker på alla risker en graviditet innebär samt alla ökande risker för barnet. Jag har ppanik och mår så himla dåligt. 

• Svar på tråden Gravid - hjälp!
  • Mortiscia80

Man har alltid rätt att ändra sig. Samtidigt känns det som att ni hade landat trygga i beslutet att inte skaffa fler barn, ni är äldre och trötta efter allt så frågan är om ni kan hitta den orken trots allt? Det verkar i alla fall inte som att din kropp trivs så bra med att vara gravid, men ett barn kan vara värt att gå igenom det för också. Du måste väga för och emot, skriv ner dina tankar, prata med pappan, fundera på hur ert liv ser ut nu och hur det skulle se ut med ett barn till. Till slut klarnar det.

Svar på tråden Gravid - hjälp!