• Anonym (Mamman)

Hur få rätt mot lärarens bedömning?

Min dotter som går i nian hade prov i matte förra veckan. Hon är duktig i skolan med höga ambitioner och hade målsättning att få A. Hon fick dock avdrag på en av de enklare frågorna, inte för att hon svarat fel utan för att hon inte svarat på det sätt läraren ville. Jag har sett provet och kan inte för mitt liv förstå hur läraren bedömt att hon ska få avdrag på sitt svar. Hon har pratat med läraren om att få göra om provet men det får hon inte. Hur ?överklagar? man en lärares bedömning? Kan jag vända mig till rektorn? Tycker betygsättningen i dagens skola är så ologisk.

• Svar på tråden Hur få rätt mot lärarens bedömning?
  • Anonym (Anonym)

Betygskriterierna kan vara lite snåriga. Be att läraren förklarar, annars kan du hitta dem på Skolverket. 

• Xlr8

Rektorn är läraren chef så ...
    Så hon har inte rätt svar oavsett, då kan man generellt bara önska på lärarens ödmjukhet. Pga vederbörande ev otydlighet. Men han kan hävda att han sagt vid oklarheter fråga. Så har man löste på dom flesta universitet och högskolor för att slippa detta problem.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-04 08:54:58 följande:

Betygskriterierna kan vara lite snåriga. Be att läraren förklarar, annars kan du hitta dem på Skolverket. 

Här är det inte betygskriterierna som är problemet utan lärarens bedömning av ett provsvar som sen slår orimligt hårt mot hennes slutbetyg. Hon gör uppgifter på gymnasienivå
    på lektionerna men pga att hon skrev ett provsvar i text och inte gjorde en graf (vilket inte heller efterfrågades) kan hon inte få A. 
  • Anonym (Anonym)

Jag tänker att det beror just på att hon då inte uppnår kriterierna pga detta provsvar. Men jag är inte läraren. 

• Anonym (jobbar inom skolan)

Det är nästan omöjligt att "få rätt", som du uttrycker dig. Det är enbart ett prov det handlar om, det är inte betyg på hela terminen. 

Man ska enligt skolverket få en bedömning på enstaka uppgifter/prov/moment etc, och den bedömningen bygger på just de/det moment som ingick i uppgiften. Alltså väldigt sällan ämnets hela innehåll. De kommer göra NP i matte under vårterminen. Då kan man prata om en bedömning på hela det innehållet. 

Du som förälder bör tagga ned ett litet snäpp i detta. Du får lita på att läraren är kompetent i sin yrkesroll, precis som jag antar att du förväntar dig att andra ska anta att du är kompetent i din yrkesroll. Om läraren är outbildad, så fine, prata då med rektorn. 
    Föräldrar har ofta svårt att greppa hela systemet, vilket du också själv uttrycker. Läraren ska dock göra det. När föräldrar triggar upp sig själva för ETT prov redan i starten på höstterminen så brukar åtminstone jag dra öronen åt mig och försöka vänta ut den föräldern. När helheten visar sig brukar det vara lättare att förstå. 

• Anonym (jobbar inom skolan)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-04 08:59:20 följande:
    Här är det inte betygskriterierna som är problemet utan lärarens bedömning av ett provsvar som sen slår orimligt hårt mot hennes slutbetyg. Hon gör uppgifter på gymnasienivå
    på lektionerna men pga att hon skrev ett provsvar i text och inte gjorde en graf (vilket inte heller efterfrågades) kan hon inte få A. 
    Men sluta. Man kan visst få A i slutbetyg sen, även om man inte svarade helt tydligt på en liten del av en fråga på ETT prov. 
    Om eleven gör allt annat motsvarande A-kriterier under läsåret så är det inget problem. 

Läraren ska i slutet, värdera all kunskap runt elevens nivå/förmågor i kursen etc. Men det har ff bara gått två månader av det här läsåret. 
  • EnAnonumius
    Kontakta rektorn.. Visa provet och visa svaret..

För det skall ju framgå tydligt i frågan om en graf skall ritas eller ej. Framgick inte det att en graf skulle ritas, så kan inte läraren ge avdrag för detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mammatill6

Men det är ju slutbetyget som räknas o det har hon ändå chans att få. Sen är det ju en bra sak att man lär barnen respektera läraren som ändå jobbar med detta.

• AndreaBD

Hör med läraren, inte med rektorn! Rektorn har ingen aning om hur man sätter betyg i matte. Ingen lärare vill sätta för dåliga betyg på sina elever. Jag tror säkert att det finns en tanke bakom, som läraren kan förklara för dig. 

Antagligen kan du dock själv hitta svaret i kunskapskraven. 

www.skolverket.se/download/18.645f1c0e17821f1d15c2d8d/1632771985373/Matematik.pdf

Jag är själv språklärare, så jag kan inte kriterierna och bedömningssätt i matte så bra. Men en sak ser jag direkt där: Det finns mycket där om att förstå, använda och beskriva matematiska begrepp, och det låter verkligen som om det som du beskriver - att man uttrycker sig lite annorlunda - kan vara ett problem där. Framför allt för de högre betygen.

• Spucks
    Är du säkert? Det stod inte någonstans att eleverna ska göra en graf? 
Svar på tråden Hur få rätt mot lärarens bedömning?