• Anonym (Kvinna 35)

Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?

Förstår självfallet att det verkligen inte alltid är så, men har noterat och funderat efter att ha pratat med vänner, både kvinnliga och manliga, som dejtar och är kring min ålder (mellan 35 och 45 år) att det ofta verkar ligga lite på killen om det ska bli ett förhållande eller inte. 

Syftar nu på när personerna har dejtat ett tag och har regelbunden kontakt, varit intima och beter sig något som ett par osv. De har haft utgångspunkt att de ska dejta, alltså ej pratat om att vara KK.

I de fall som jag nu tänker på så har tjejerna fått förhoppning om att det ska bli mer och när dom efter ett tag tagit upp det med killen var dom står så har intresset dalat, alternativt att dom har fortsatt träffas med svar om att "vet inte, inte riktigt redo för relation just nu" och senare så kanske killen istället blivit tillsammans med någon annan. 

Känner även killar som dejtar, dom träffar någon tjej ett tag och de beter sig som par men han har inget intresse av att bli tillsammans med tjejen. Jag har då frågat om tjejen är medveten om detta och om hon inte är det så är det ju inte särskilt schysst att "hålla kvar" henne så att säga.. Killarna i detta fallet har då fortsatt träffa tjejen, utan vilja att bli seriösa, utan är nöjd med det som är och om hon vill mer så är det inte aktuellt. 

Är inga problem för tjejerna att få till kontakt, träffar och fortsatta möten med någon. Men får uppfattningen av att det är killen som "avgör" om det verkligen kommer bli något seriöst? 

Förstår som sagt att detta inte är någon form av sanning eller ens applicerbart på alla och att det kan vara tillfälliga omständigheter just kring min bekantskapskrets just nu, men tänkte att det kunde vara lite intressant att läsa hur andra ser oh upplever det. 

• Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Olika roller) skrev 2022-10-10 10:20:36 följande:

Alltså... det är inte lätt för Er tjejer det ska jag villigt erkänna.

Jag är väldigt på min vakt när det gäller vem jag ger mig in i en relation med. Har några tjejer nu där ingen av dem riktigt duger för nåt seriöst av olika skäl. Då gynnar det inte heller dem att försöka jaga en relation och vara för på, isf får jag ju bara avsluta helt med dem.

Samtidigt letar jag efter en mor till mina barn så en tjej som jag tänker mig något seriöst och långsiktigt med skulle ju omedelbart diskvalificera sig om hon visade sig vara "cool och kravlös" och inte vilja ha giftermål, hem och barn inom en hyfsat nära framtid.

Vet inte om jag är representativ för män i allmänhet men om det är så ligger det nog i farans riktning att hur en tjej "ska bete sig" avgörs av vilket mentalt fack den aktuella mannen placerat henne i från första början. Och det kan hon ju inte veta.

Jag tror det bästa man kan göra är att acceptera att man inte har kontroll över andra människors tankar, känslor och handlingar. Därför kan man bara vara sig själv och "roll with the punches" som det heter.

Säger du till dem att de inte duger eller fortsätter du ligga med dem och låter dem hoppas? Jag tror att det bästa man kan göra är bete sig vuxet och vara ärlig och inte låta nån hoppas för att man ska få sina egna behov tillfredsställda. I din text låter det som om det är kvinnornas ansvar att vrida ut och in på sig själva för att få vara älskarinna åt nån tönt. Jag vill inte ha en sån man som gör så mot andra. Skulle en sån man vilja ha mig så är jag ändå inte intresserad. Jag vill inte ha nån som värderar sina sexuella behov högre än andras känslor. Jag vill inte ha nån som är så oattraktiv att han måste lura till sig sex och inte kan säga rakt ut att han bara söker sex. Jag är bara glad om såna män inte vill ha mig. Jag är hellre ensam än att nöja mig med nån svinig typ. Och jag vill varken vara tillfällig fitta eller värphöna. Jag är ingen produkt man kan beställa och reklamera. Och jag inte avundsjuk på den utvalda, speciella kvinna som fåt föda barn åt nån med den kvinnosynen.
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Anonym (naturligt)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-07 22:46:22 följande:
    Ja jag är inte nån hysterisk, klängig brud som vill gifta mig med första bästa. Jag vill inte att nån ljuger mig rätt upp i ansiktet för att få sina behov tillfredsställda. Då lever jag mycket hellre ensam. För övrigt är jag öppen för att anpassa mig och kompromissa och jag tycker inte att jag har höga krav. 
    Ingen gillar att bli ljugen för men skillnaden mellan dig och andra är att andra inser att folk inte alltid är ärliga och om det personen sagt är sant eller falskt kommer visa sig på vägen medan du verkar tro att du kommer kunna avgöra det på förhand och på förhand välja om du ska eller inte ska ha en relation med personen.

Diskussionen handlar ju inte om man gillar att bli ljugen för, den handlar om hur du vet om personen talar sanning eller ej?

Om du har något magiskt knep för hur man avslöjar en lögnare på förhand får du gärna dela med dig av det.
  • Lilithsnyatjej
    CyniskOptimist skrev 2022-10-07 23:04:27 följande:
    Tycker att allt ovanstående låter hur vettigt som helst. Ärlighet om sina intentioner tycker jag är en självklarhet, det är bara patetiskt att ljuga och spela spel.

Att leva ensam tycker jag är hur nice som helst. Visst är det trevligt att dejta och så, men det innebär ofta rätt mycket huvudvärk också. 
    Man får också fråga sig vad det är för man som man vill ha. Vill jag "duga" åt nån idiot med vidrig kvinnosyn som värderar sina egna sexuella behov framför andras känslor? Vill jag ha en man som inte kan få sex utan att få andra att må skit? Är det kanske bara bra om jag inte duger åt honom? Är det kanske så att jag vill ha en attraktiv och empatisk man som bryr sig om andra och som har sex på lika villkor och med öppna kort och som avstår från sex hellre än att såra nån? Och om jag inte skulle hitta nån sån man så kan jag ha det väldigt bra själv? Om alla kvinnor börjar ställa liknande krav och inte längre tävlar om att duga som tillfällug hora så länge som möjligt så kanske männen börjar bete sig bättre, vem vet. 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (naturligt) skrev 2022-10-10 12:22:32 följande:
    Ingen gillar att bli ljugen för men skillnaden mellan dig och andra är att andra inser att folk inte alltid är ärliga och om det personen sagt är sant eller falskt kommer visa sig på vägen medan du verkar tro att du kommer kunna avgöra det på förhand och på förhand välja om du ska eller inte ska ha en relation med personen.

Diskussionen handlar ju inte om man gillar att bli ljugen för, den handlar om hur du vet om personen talar sanning eller ej?

Om du har något magiskt knep för hur man avslöjar en lögnare på förhand får du gärna dela med dig av det.
    Det är JAg som säger gång på gång att man inte kan avgöra i förväg om nån ljuger. Och andra som skriver att kvinnorr korkade som väljer fel män eller för snygga män eller att det bara är att fråga innan om han är seriös. JAG skriver gång på gång att det inte funkar så. Sluta anklaga mig för nåt jag inte sagt.

Nej, det är inte jag utan andra som skriver om "kbep", typ fråga innan och liknande, inte jag. Diskussionen i TS handlar om ifall det är killarna som bestämmer. Så är det säkert. Jag vill ändå inte ha en sån man, då är jag mycket hellre singel. 
  • Anonym (naturligt)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-10 12:39:38 följande:
    Det är JAg som säger gång på gång att man inte kan avgöra i förväg om nån ljuger. Och andra som skriver att kvinnorr korkade som väljer fel män eller för snygga män eller att det bara är att fråga innan om han är seriös. JAG skriver gång på gång att det inte funkar så. Sluta anklaga mig för nåt jag inte sagt.

Nej, det är inte jag utan andra som skriver om "kbep", typ fråga innan och liknande, inte jag. Diskussionen i TS handlar om ifall det är killarna som bestämmer. Så är det säkert. Jag vill ändå inte ha en sån man, då är jag mycket hellre singel. 
    Fast frågeställningen handlar ju inte bara om dig och vad du tycker.

Bara för att du inte räknar dig själv in bland  tjejer som väljer fel män eller enbart går efter utseende betyder ju inte att såna kvinnor inte existerar. När man säger kvinnor så menar man inte bara dig vettu...

Och ja det finns faktiskt väldigt många kvinnor som väljer fel män...jag känner ett par såna personligen som alltid väljer fel sort snubbar med samma resultat, och varje gång har de fått tusentals varningar av andra men vägrat lyssna. Så man kan ju heller inte snacka bort det med att de inte hade en aaaaaning om att det var fel kille. Sanningen är snarare att de medvetet VALDE att bortse ifrån det för att det inte synkade med vad de kände just då

Sen ska vi heller inte glömma alla kärleksbrev som psykopater och mördare får i fängelse som oxå det vittnar om att såna kvinnor faktiskt existerar.
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (naturligt) skrev 2022-10-10 12:56:39 följande:
    Fast frågeställningen handlar ju inte bara om dig och vad du tycker.

Bara för att du inte räknar dig själv in bland  tjejer som väljer fel män eller enbart går efter utseende betyder ju inte att såna kvinnor inte existerar. När man säger kvinnor så menar man inte bara dig vettu...

Och ja det finns faktiskt väldigt många kvinnor som väljer fel män...jag känner ett par såna personligen som alltid väljer fel sort snubbar med samma resultat, och varje gång har de fått tusentals varningar av andra men vägrat lyssna. Så man kan ju heller inte snacka bort det med att de inte hade en aaaaaning om att det var fel kille. Sanningen är snarare att de medvetet VALDE att bortse ifrån det för att det inte synkade med vad de kände just då

Sen ska vi heller inte glömma alla kärleksbrev som psykopater och mördare får i fängelse som oxå det vittnar om att såna kvinnor faktiskt existerar.
    Du citerar mig och skriver att man inte kan veta innan om nån ljuger och det har jag inte sagt heller? DU skriver att JAG tror det.

Visst väljer många fel och för snygga män, det håller jag med om. Men inte alltid. Man inte bara skylla på det. 
  • Anonym (Olika roller)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 10:24:08 följande:
    Av nyfikenhet: vad är det som gör att de tjejer du dejtar inte känns dugliga för nåt seriöst?

Alltså inget dömande, undrar mest.

Citatfunktionen funkar inte ordentligt på mobilen men hoppas du ser svaret ändå.

En av dem är för gammal och har barn sedan tidigare. Det första innebär att jag inte kan skaffa barn med henne/inte så många barn jag vill ha iaf. Det sistnämnda är en dealbreaker alldeles oavsett.

En är för impulsstyrd och konfliktsökande för att jag skulle orka med henne på daglig basis. Sen är hon jättegullig emellanåt men det väger liksom inte upp allt nonsens.

En tredje står jag och väger med. Trodde inledningsvis att jag skulle satsa på henne. Hon är smart och rolig och charmig. Men visade sig att hon har riktigt usel kropp, vilket inte framgick inledningsvis. Jag intalade mig att jag skulle kunna se bortom det men börjar inse att jag nog, tyvärr, är alltför ytlig.

Sen finns det en fjärde som är en alldeles för depraverad slampa för att jag någonsin skulle överväga att ingå i en relation med henne.
  • Lilithsnyatjej
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-10 13:12:21 följande:
    Du citerar mig och skriver att man inte kan veta innan om nån ljuger och det har jag inte sagt heller? DU skriver att JAG tror det.

Visst väljer många fel och för snygga män, det håller jag med om. Men inte alltid. Man inte bara skylla på det. 
    Snyggingar och uppenbara svin är i alla fall ärliga med vad de vill. Man vet var man har dem. Än mer om de sitter i fängelse. De kan inte såra en på samma sätt som så kallade "bra men fula killar". Kan det vara en anledning till att kvinnor väljer dem? OM jag ville ha ett ONS skulle jag ju inte välja nån rutten gubbe.
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Olika roller) 
    Får man fråga om du har legat med slampan? 
  • Anonym (naturligt)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-10 13:12:21 följande:

Ja du ser många gör ju det... så vad finns det att diskutera över du verkar ju själv hålla med om det?
Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?