• Anonym (Tove)

Tråden om olika vinterplagg till barn

Hej, vill prata om bra, fina och funktionsdugliga vinterkläder till barn. Vad har ni köpt i år som ni kommer sätta på barnen när kylan är här? Mitt barn är 3, vi bor i Sthlmsregionen.
    Jag hade reimaoverall i fiol, men nu satsade jag på Kuling istället. 

Sen än så länge har barnet två underställ i merinoull, från Reima och Dilling.

Resten av vinterns förnödenheter är inte inköpta än så? vad har ni som barnen kommer använda när temperaturen sjunker? Från vilka märken?

Ska kika på fleece när lönen kommer. 

Har yllestrumpor men skor saknas än så tar gärna emot tips på bra vinterskor!  

Fundera på kavatskor, får se om det blir det. 

• Svar på tråden Tråden om olika vinterplagg till barn
  • Anonym (M)

Gneisoverall och Kuomastövlar. Vi bor i Stockholm, men reser regelbunden norröver. Handskar kommer från Tornedalsvanten. 

Varnar för Kuling. Sämre skit har jag aldrig varit med om. Skaljackan fick sys om helt och hållet hos sömmerska eftersom innerfodret var så illa sytt. Jackan är sen kopiöst sliten i tyget, trots att den knappt är använd av ett äldre barn. Det må vara billigt, men uselt.

• Anonym (Tove)

Nej så tråkigt med Kulingjackan.. mitt barn har haft en softshelloverall från kuling, den är fortfarande i bra skick iaf..

ska kolla på kuomastövlar! Tack för tips !

• Rödtjärnens Anna

Min 5 åring har en overall av märket Isbjörn från förra säsongen som jag hoppas han kan ha. Vi har även haft en Urbeg (sidan outnorth.se:s egna märke), vilket har fungerat okej (men skulle tro att den är för liten).
    På fötterna har vi Powerboots, hela familjen. 
    Under kör vi underställ av bambu när det inte är allt för kallt, merinoull när det är kallt (-15 och under).
    Vantar har han ett par Hestra. Men skulle satsa på tornedalsvantar då de är lätta att ta på och av.(har jobbat på lågstadiet och insett att tornedalsvantar är suveräna, så det blir nog ett par i år).

I år blir det nog en ny vinterjacka och ett par täckbyxor. Ibland är det skönt att slippa overallen tex i bilen. 
    Jag bor i mellersta Norrland inland så här kan det bli rejält kallt. Och vi är jämnt ute så bra kläder är a och o.

• Michael 310

Har en 5 åring och en 8 åring i sthlm. Är ofta ute på vintern och åker norrut en del. Och båda barnen hat gått på ur & skur förskola.

Underställ har vi kört  houdini eller aclima för kalla dagar. Och isbjörn husky för lite varmare dagar.

Mellanlager har rakt igenom vart houdini tröjor/byxor. Funkat hur bra som helst och håller för 2 barn utan problem.

Ytterkläder, windfleece, skaljacka oftast isbjörn, overall isbjörn.

Handskar hestra  heli ski 3 finger handskar.  Då båda barnen hatat tumvantar har det vart den bästa kompromissen mellan deras önskemål och värme.

Alltid ullstrumpor, ofta icebreaker eller devold.

Skor testat div olika men inte fastnat för någon speciell modell.  Ofta viking kängor, i brist på bättre. 

Svar på tråden Tråden om olika vinterplagg till barn