• Anonym (Tjej)

Jag orkar inte med livet mer.

Hej!

Jag vet inte hur jag ska börja, eller formulera mig så att någon ska förstå mig.

Jag har under tidigare tid i livet mått väldigt dåligt och varit med om saker som påverkat mig. Detta är nu längesen men sedan en tid tillbaka har jag tappat kontrollen helt och känner att jag förstör mitt liv, att jag inte kan hantera något och jag vet inte hur jag ska komma ur det.

Jag mår så dåligt på insidan och detta påverkar allt, jag har sökt jobb när jag inte ens kunde gå till jobbet. Jag förstör alltid för mig själv. Jag kan liksom inte ta tag i mitt liv. Jag faller alltid tillbaka, jag har det bättre nu än någonsin men gång på gång skapar jag problem för mig själv. 

Som nu, nu har jag börjat plugga men nu har jag skolkatt för jag inte klarat av att gå pga ångest.

Fastän jag går till en psykolog och KBT så faller jag gång på gång tillbaka, känns som om jag är knäpp och jag skäms så mycket.

Jag undrar om det finns någon annan i samma situation, som faktiskt kunnat nå bra igen? Hur gör man?

• Svar på tråden Jag orkar inte med livet mer.
  • Freddie K

Jag kanske inte direkt kan ge något bra råd, men jag känner igen mig lite i det du säger. Speciellt det där med ångesten. Jag lider av svår ångest och då är det inte lätt att göra något!

Fortsätt kämpa! {#emotions_dlg.flower}

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Kontakt

Ge inte upp!  försök att fokusera på grejer som gör dig glad, vad är du i för ålder?

• Anonym (Tjej)
    Freddie K skrev 2022-10-04 17:22:00 följande:

Jag kanske inte direkt kan ge något bra råd, men jag känner igen mig lite i det du säger. Speciellt det där med ångesten. Jag lider av svår ångest och då är det inte lätt att göra något!

Fortsätt kämpa!  // {#emotions_dlg.flower}

Tråkigt att höra att du har så svår ångest, ja man blir liksom handlingsförlamad. Jag vet ju vad jag bör göra, och att det skulle underlätta för mig, istället gör jag tvärtom. 

Tack, detsamma! 
  • Mackan1978

Oj, det låter verkligen inte lätt. Jag skulle verkligen önska att du kunde få må bättre, att du kunde känna att du mår bra. 

• Freddie K
    Anonym (Tjej) skrev 2022-10-04 17:40:21 följande:
    Tråkigt att höra att du har så svår ångest, ja man blir liksom handlingsförlamad. Jag vet ju vad jag bör göra, och att det skulle underlätta för mig, istället gör jag tvärtom. 

Tack, detsamma! 
    Det är fascinerande hur hjärnan funkar. Jag gör till exempel saker som jag vet ger mig mer ångest och borde därför inte göra de.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Tjej)
    Kontakt skrev 2022-10-04 17:29:40 följande:

Ge inte upp!  försök att fokusera på grejer som gör dig glad, vad är du i för ålder?

Jag är 28. Ja det är sant, man ska försöka tänka på det som faktiskt gör en glad och jag har konstigt nog väldigt mycket att vara glad över men ändå känner jag såhär.
    Jag klarar det okej vissa dagar men andra dagar tar det liksom över helt och jag kan inte tänka. Tyvärr. Känns som om jag är galen då.
  • Anonym (Tjej)
    Freddie K skrev 2022-10-04 17:42:44 följande:
    Det är fascinerande hur hjärnan funkar. Jag gör till exempel saker som jag vet ger mig mer ångest och borde därför inte göra de.
    Ja, ellerhur! Så himla knepigt. Min psykolog har förklarat det att vi väljer det som känns bäst för stunden, men som ändå orsakar oss mer stress/ångest i slutändan ändå. Som en quickfix typ. Låter logiskt men det går liksom på automatik att välja bort det jobbiga, det behöver inte ens vara särskilt jobbigt. Känns som om jag är så svag.
  • Anonym (Tjej)
    Mackan1978 skrev 2022-10-04 17:41:58 följande:

Oj, det låter verkligen inte lätt. Jag skulle verkligen önska att du kunde få må bättre, att du kunde känna att du mår bra. 

Ja, tack. Önskar själv det mer än allt, samtidigt är det så svårt. Känner ofta att jag måste bara ta tag i mig själv, men känns omöjligt. Önskar verkligen att jag kunde må bra och att njuta över livet
  • Mackan1978

Du kan skriva till mig om. Du vill ha stöd

Anonym (Tjej) skrev 2022-10-04 17:48:31 följande:
    Ja, tack. Önskar själv det mer än allt, samtidigt är det så svårt. Känner ofta att jag måste bara ta tag i mig själv, men känns omöjligt. Önskar verkligen att jag kunde må bra och att njuta över livet
  • Anonym (Cellbas)

Jag känner igen mig!

Har börjat plugga flera gånger och tagit många poäng. 
    Har som du sökt jobb och även tagit jobb när jag i efterhand insett att jag var alldeles för illa däran.
    Alltid slutar det på samma sätt: jag kraschar. Sen om jag får vila blir det bättre och då tar jag på mig för mycket igen.

I perioder har jag varit produktiv på olika vis, men inte på något vis som omvärlden uppfattar som framgång. 

Det finns nog ingen enkel väg. Du behöver lära känna dig själv. Lyssna på respons men mest på dig själv när du ska fatta beslut. 

• Anonym (f)

Jag ska börja med att säga att mitt liv är långt ifrån perfekt och jag mår inte alltid bra, men jag har kommit till en punkt då jag i alla fall oftast känner att jag klarar av livet. Jag hade för 20 år sedan drogproblem, var väldigt traumatiserad av min uppväxt, hade odiagnosticerad adhd, hade en social fobi som var så illa att jag inte kunde försörja mig själv.

Idag kan jag vara nervös inför att möta nya människor, men jag klarar av att göra det, jag känner mig inte lika värdelös som jag gjorde då, jag har familj, utbildning och ett arbete. Jga kan känna mig nöjd med ganska små saker. Jag skulle inte säga att jag alltid är lycklig, men jag mår väldigt mycket bättre i alla fall. 

• Anonym (f)

Jag fick bara fel terapi osv när jag först sökte hjälp, vad jag behövde var traumainriktad terapi, vilket jag till sist fick. Det hjälpte ganska mycket. 

• Silverjenny

Jag har mått väldigt dåligt stora delar av livet, haft ångest och velat dö för att jag inte kan se ett slut på helvetet. Jag är 49 år nu och de senaste 15 åren har jag mått bra, jag är stabil och kan hantera motgångar och acceptera mina dåliga sidor, och vara stolt över det jag gillar med mig själv. Men jag var en trasig tonåring och 20-something och har varit så självdestruktiv, med nån vrickad föreställning om att jag inte var värd framgång och lycka, jag som är så dålig. Sumpat så många chanser, utbildning och jobb mm. Tyvärr utsattes jag för övergrepp och mobbing i barndomen som jag fått bearbeta och jag har haft några djupa långa  depressioner. Gud vad mycket tid jag slösat på att ligga med ångest och stirra in i väggen. Det känns nästan overkligt nu men jag kommer ihåg hur hemskt det var och jag är så jävla tacksam att det är över. För jag har tagit mig ur det och nu mår jag bra, är riktigt lycklig fastän jag förstås har min beskärda del av motgångar och idioter som kommer i min väg. Sådant är livet, du måste bara lära dig hantera det.

Hur jag gjorde, ja det var en lång process som väl började med att jag insåg att det är jag själv som förstör för mig, jag tröttnade på att må dåligt och bestämde mig för att förändra mitt liv och mina tankar. Det svinet som förstörde mitt liv lider ju inte av att jag ältar och mår dåligt, det är bara jag som drabbas. Det är en sanning så sann att den är en klyscha men du måste älska dig själv. Dels fick jag hjälp av psykolog och medicin mot depression som lyfte mig tillräckligt för att se nyktert på mig själv (jag var ju övertygad om att världen egentligen skulle vara en bättre plats om jag inte fanns) och gav mig ork att se någon framtid. Men viktigast var att jag började bearbeta mina negativa tankegångar, analysera vad jag ville förändra och bestämde mig för att sluta lyssna på de negativa destruktiva tankarna.

Jag började göra andningsövningar och någon slags meditation som jag fick råd om som funkade bra för mig. När ångesten kom krypande visualiserade jag för mig själv hur jag var skyddad av ett glänsande skal som studsade bort alla dåliga tankar och bara släppte in de goda (något som funkar för dig, en bubbla eller varm energi, vadsomhelst som hjälper dig visualisera). När en negativ tanke började komma krypande sa jag till mig själv, sluta! Och ansträngde mig att bryta, både tankarna och rent fysiskt. Ta en promenad eller gå till badhuset, lyssna på glad musik, ringa en kompis, anstränga mig att tänka positivt, på något som gjorde mig engagerad och glad. Att vara med djur har hjälpt mig mycket. De dömer aldrig och ger tröst, och jag får fokusera på någon annan än mig själv. Skaffa en hobby, något du mår bra av att göra. 

Jag orkade inte med något krävande jobb så jag skaffade ett enkelt trist jobb jag hade kunnat göra i sömnen. Fick mer självförtroende och blev gladare och mer harmonisk. När jag kände mig stabilare och var trött på det tråkiga jobbet provade jag ett annat jobb med mer ansvar, fick uppskattning och självförtroendet växte ännu mer. Små, små steg men långsamt började jag tycka att livet flöt på bättre.

Berätta för skolan hur du mår, de både vill och måste hjälpa dig. Är det något du har svårt för pga ångest kan de anpassa undervisningen. Om du t.ex tycker det är jobbigt att prata inför grupp kan du få redovisa på annat sätt. Var förlåtande mot dig själv även om du misslyckas ibland - för det gör alla! Beröm dig själv när du gör något bra, även om det är småsaker. Ställ inte upp orimliga krav, var snäll mot dig själv. Du kommer att klara det, låt det ta den tid det tar. Livet är långt och du har många lyckliga år som väntar i framtiden. Livet är en bergochdalbana, men när du är på botten finns det bara en väg och det är uppåt. Du kommer att klara det!

Det blev långt och svamligt men jag tänker inte be om ursäkt för det ;) det kom från hjärtat!

• Anonym (Anonym)

När man mår dåligt är man ofta sträng mot sig själv där skamkänslor gärna kommer upp och där man säger till sig själv att man inte jobbar hårt nog för att vända på sin situation. Varje gång skamkänslor kommer upp ställ dig frågan :Är denna känslan verkligen sanning eller bottnar det i tidigare dåliga  erfarenheter? Man kan vända sin situation men ibland får man låta saker ta sin tid och  man behöver kanske  också bearbeta vissa saker i livet som varit extra svåra. Ibland kan man behöva förlåta sig själv för att bli fri från skam och självförakt.
    Ibland lägger man skulden på sig själv för nåt man inte kunde kontrollera eller för att man kanske var naiv helt enkelt. Men : 
    Det är lov att misslyckas som människa, du är lika mycket värd som människa ändå. Andra människor bestämmer inte ditt värde. Du är unik (finns bara 1 som är precis som du) Önskar dig det bästa.

Min bror började skriva tacksamhetsdagbok när han en period mådde mycket dåligt. Där skrev han tex om någon okänd hälsat glatt en dag som hjälpte honom just den dagen, en uppgift han klarat av som han inte trodde han skulle klara även om det handlade om nån enkel vardagsgrej osv 
    Finns ofta i allafall en sak att vara tacksam över varje dag även när livet känns jättetungt oavsett om det beror på sjukdom,relationer,ekonomi osv 
    Man kan gå tillbaka och läsa för att pigga upp sig själv..
    Skriv upp när du gjort nåt bra.. eller om någon säger det också. 

Svar på tråden Jag orkar inte med livet mer.