Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

    Namn till flicka

    Everlyn- var kom r:et ifrån? Namnet Evelyn  är ett av få engelska namn som ändå går bra på svenska. Men det är inte min grej alls.

    Idun - vackert och lite sagomystiskt utan att vara hopplöst i vardagen. Ingen favorit hos mig, men ändå inget större att störa sig på.

    Madeleine- bor ni i ett engelsktalande land så funkar engelskt uttal, bor  ni i Sverige är det bara att krångla till det. Namnet i sig är vackert och bra,  men du måste gilla "Madde" eller liknande som smeknamn. Ett hyfsat vanligt namn som ändå är ovanligt eftersom att det är helt fel generationsmässigt.

    Nessa  - smeknamn för Vanessa möjligen. Ovärdigt som dopnamn. 

    Ray - för malplacerat i svenskan, för unisex, för avhugget och smeknamnigt. 

    Flora - vackert så det sjunger! Vacker betydelse. Enkelt, men eget utan att vara konstigt.

    Daisy-trevligt och vackert. Hyfsat enkelt, men ändå rätt malplacerat i svenskan.

    Mimmi - enkelt. För enkelt. Men harmlöst.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Happy80 skrev 2022-10-06 14:08:04 följande:

    Everlyn - fint! Detta är ett eget namn, även om det är ovanligare än Evelyn


    Idun - fint! 


    Madeleine (engelskt uttal) fint! 
    Nessa - tilltalar inte mig personligen, låter ?hårt?
    Ray - fint om det uttalas med mjukt/engelskt R
    Flora - superfint, klar favorit!
    Daisy - gulligt/fint!
    Mimmi - gulligt på liten flicka, men kanske mindre kul som vuxen?

    Som alltid på FL kommer du få kommentarer om att man inte kan ha engelska namn i sverige och att man inte kan ha namn som låter som smeknamn, vet inte om detta är en generationsfråga kanske men båda varianterna funkar utmärkt och är idag inget som avviker från normen alls. 
    Hur vet du hur gamla alla med dessa åsikter är? Själv är jag inte ens 30.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Namn till flicka