• Anonym (Sarah)

Dödsbo, vem står för kostnaden?

Vår pappa avled för ett tag sedan, han var pensionär och bodde i hyresrätt.
    Inga tillgångar.
    Nu undrar jag vem som rent juridiskt är skyldig att stå för bortforsling av möbler och annat husgeråd, och även flyttstädningen? 

• Svar på tråden Dödsbo, vem står för kostnaden?
  • Anonym (Dödsboet)

Dödsboet står för kostnaden. Finns inga tillgångar alls i dödsboet tar kommunen kostnaden för begravning och kvarlåtenskapen. Oftast kontaktar de någon hjälporganisation för att ta hand om prylar och möbler. Finns arvingar så ärver er kvarlåtenskap och är därmed skyldiga att tömma lägenheten på något sätt, men vill man inte kan man sälja dödsboet. Köpare av dödsbon brukar gå igenom prylarna, göra en värdering och diffa ut summan mot tjänsten+ städ. 

• Anonym (Pappas dotter)

Man ärver inte heller skulder så obetalda räkningar (gamla eller månadens)  ska ni inte betala. Allt sånt avskrivs. 

• Anonym (Inte riktigt)
    Anonym (Pappas dotter) skrev 2022-10-05 04:25:14 följande:

Man ärver inte heller skulder så obetalda räkningar (gamla eller månadens)  ska ni inte betala. Allt sånt avskrivs. 

Räkningarna som är aktuella vid tillfället för dödsfallet betalas av dödsboet. Om inte abonnemang mm sägs upp kan företagen fortsätta debitera kunden, och därmed dödsboet. Det är däremot sant att skulder inte ärvs av efterlevande. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-10-05 01:36:36 följande:
    Dödsbo, vem står för kostnaden?

Vår pappa avled för ett tag sedan, han var pensionär och bodde i hyresrätt.
    Inga tillgångar.
    Nu undrar jag vem som rent juridiskt är skyldig att stå för bortforsling av möbler och annat husgeråd, och även flyttstädningen? 

Ingen. Men kostnader som uppstår kommer belasta dödsboet. T ex kostnader som hyresvärden får för att röja och städa lägenheten.

Finns inga tillgångar står komunen för en enkel standardiserad begravning. Vill man ha lite mera, fin sten, dödsannons, fika blir det de som vill ha som betalar.

Tänk på att det är tillgångsläget vid dödsdagen som räknas. Det går t ex inte för barn att plocka ut värdefulla saker, pengar, och sen säga att det är tomt i dödsboet
  • Anonym (Pappas dotter)
    Anonym (?) skrev 2022-10-05 07:28:35 följande:
    Ingen. Men kostnader som uppstår kommer belasta dödsboet. T ex kostnader som hyresvärden får för att röja och städa lägenheten.

Finns inga tillgångar står komunen för en enkel standardiserad begravning. Vill man ha lite mera, fin sten, dödsannons, fika blir det de som vill ha som betalar.

Tänk på att det är tillgångsläget vid dödsdagen som räknas. Det går t ex inte för barn att plocka ut värdefulla saker, pengar, och sen säga att det är tomt i dödsboet
    Nej då...fika till minnesstund, blommor, sten, annons och allt ingår. Kista med....
  • Anonym (?)
    Anonym (Pappas dotter) skrev 2022-10-05 11:03:24 följande:
    Nej då...fika till minnesstund, blommor, sten, annons och allt ingår. Kista med....
    Beror på kommun, olika
  • Anonym (Pappas dotter)
    Anonym (?) skrev 2022-10-05 11:19:44 följande:
    Beror på kommun, olika
    Jag sitter min hand på att alla medborgare har rätt till en värdig begravning även om 0 kr finns på den dödes konto. Jag googlade och så här informerar Ånge kommun vilket även var pappas hemkommun. Vi ordnade en helt vanlig begravning med kaffe och smörgåstårta efter. Kistdekoration.  Det saknades inget och märktes inte att kommunen betalade. 

• Anonym (?)
    Anonym (Pappas dotter) skrev 2022-10-05 12:19:46 följande:
    Jag sitter min hand på att alla medborgare har rätt till en värdig begravning även om 0 kr finns på den dödes konto. Jag googlade och så här informerar Ånge kommun vilket även var pappas hemkommun. Vi ordnade en helt vanlig begravning med kaffe och smörgåstårta efter. Kistdekoration.  Det saknades inget och märktes inte att kommunen betalade. 

Som det är i Ånge är det i resten av Sverige. Nu har jag lärt mig något jag inte kunde förrut.
  • Anonym (VarliggerÅnge?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-05 12:30:34 följande:
    Som det är i Ånge är det i resten av Sverige. Nu har jag lärt mig något jag inte kunde förrut.
    Så länge inte du visar annat tror jag på Ånge.

• Anonym (Ej från Ånge)
    Anonym (?) skrev 2022-10-05 12:30:34 följande:

Kommer från en större stad, när min pappa gick bort var situationen precis sådan som TS beskriver. Detta är socialtjänsten bord. Beloppet är i princip detsamma i alla kommuner fick jag lära mig och man väljer själv om man t ex vill lägga mer pengar på en sten eller mer på begravningskaffet. 

En värdig begravning är en rättighet och finns inskrivet i socialtjänstens uppdrag. 

• Anonym (Sarah)

Hur långt är hans barn skyldiga att tömma bostad på möbler och prylar, och flyttstäda, betala ev kvarstående räkningar osv?
    Vad händer om man tex bor utomlands och inte har möjlighet att resa? 

• Anonym (Pappas dotter)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-10-07 23:35:59 följande:

Hur långt är hans barn skyldiga att tömma bostad på möbler och prylar, och flyttstäda, betala ev kvarstående räkningar osv?
    Vad händer om man tex bor utomlands och inte har möjlighet att resa? 

Man är inte skyldig att göra någonting men många gör säkert det ändå även om de inte vill.  Det finns  människor som dör utan anhöriga eller utan umgänge med anhöriga även deras hem töms (av kommunen) och en  bouppteckningsman tillsätts. De letar upp ev. anhöriga oavsett om det finns ett arv. 

Betala räkningar blir ju svårt att göra,  det kan man inte göra hur man vill med. Det är ingen brådska och en del avskrivs. 
    Som #1 skrev så finns firmor som gör detta dagligen.
    Städa kan ingen tvingas göra. 
    ( i mitt fall informerade vi hyresvärden om att lägenheten var tom och lämnade nycklarna. De frågade om städ och vi sa nej det gör vi inte. Vi förstod  att den skulle totalrenoveras men skulle inte städat ändå) 

Det kommer bli betydligt krångligare när mamma dör eftersom hon bor i ett eget hus som alltså måste tömma och säljas. 
    Pappas lägenhet var enkel. 
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Pappas dotter) skrev 2022-10-08 00:27:26 följande:
    Man är inte skyldig att göra någonting men många gör säkert det ändå även om de inte vill.  Det finns  människor som dör utan anhöriga eller utan umgänge med anhöriga även deras hem töms (av kommunen) och en  bouppteckningsman tillsätts. De letar upp ev. anhöriga oavsett om det finns ett arv. 

Betala räkningar blir ju svårt att göra,  det kan man inte göra hur man vill med. Det är ingen brådska och en del avskrivs. 
    Som #1 skrev så finns firmor som gör detta dagligen.
    Städa kan ingen tvingas göra. 
    ( i mitt fall informerade vi hyresvärden om att lägenheten var tom och lämnade nycklarna. De frågade om städ och vi sa nej det gör vi inte. Vi förstod  att den skulle totalrenoveras men skulle inte städat ändå) 

Det kommer bli betydligt krångligare när mamma dör eftersom hon bor i ett eget hus som alltså måste tömma och säljas. 
    Pappas lägenhet var enkel. 
    Tack för svar! 
  • Anonym (Sarah)

Anonym(?):  Vad menar du med att jag ska tänka på att det inte går att plocka ut värdesaker och sen säga att det är tomt?
    Jag skrev ju i trådstarten att han INTE hade några tillgångar, alltså inga värdesaker. 

Svar på tråden Dödsbo, vem står för kostnaden?