• DVQ

Svårt att få tillbaka barnen?

Anonym (N) skrev 2022-10-05 09:52:29 följande:

Utmattning och saknar stöd hemma och från omgivningen. Blir bara tröttare och tröttare och känns som det är bomull i huvudet konstant.

Nu vet jag väldigt lite om din situation men har du någon stödinsats idag?

Om inte kanske det vore rimligare att kontakta soc och be om en avlastningsfamilj eller liknande. Då kan du få hjälp att skapa en hållbar situation för dig och dina barn över tid istället för att tillfälligt ge upp barnen och sedan försöka få tillbaka dem.

När man är deprimerad är det lätt att tänka väldigt kategoriskt; svart eller vitt, allt eller inget. Men det är oftast sjukdomen som talar. Det finns många olika sorters hjälp att få! 
  • DVQ
    Anonym (Jobbies) skrev 2022-10-05 17:42:30 följande:

Soc kommer inte placera era barn på den grunden.

Eftersom ni är 2 har jag svårt att tro att ni ens får kontaktfamilj till barnen.

Däremot tror jag att kontakta soc är en bra idé för att få komma på familjestöd. De kanske lyckas prata lite vett i din man.

Om mannen ändå inte lyssnar är ju alternativet flytta isär och du har barnen varannan vecka eller varannan helg.

Om barnen far illa i nuvarande situation kan det absolut bli tal om både stödåtgärder som kontaktfamilj och i sista hand placering även om de är två.

Men det förutsätter allvarliga brister i föräldraskapet eller barn med särskilda behov. Att mamma har en utmattningsdepression och pappa tycker att livet är allmänt jobbigt räcker inte i sig.

Däremot håller jag med om att sockontakt för att prata vett i mannen låter som en bra idé.
  • DVQ
    Anonym (K) skrev 2022-10-06 17:44:25 följande:
    Är du sjukskriven då eller? Kanske dags för det annars. Undrar också hur det kommer sig att du inte får återhämtning om du är ensam hela dagarna och ungarna är i skola/fsk.
    Om ts är sjuk och samtidigt har allt ansvar för barn, hem och markservice till mannen är det väl inte så konstigt att återhämtningen inte räcker till. Vi vet inte heller hur många timmar på fsk barnen är. 
Svar på tråden Svårt att få tillbaka barnen?