• Anonym (Anja)

Det här med att inte berätta före vecka 12?

Det här med att man inte "får" berätta om sin graviditet före vecka 12, varför egentligen?

Jag menar det är väll upp till var och en om man vill berätta redan vecka 4-5 menar jag?

Jag är gravid nu andra gången och jag är en sån som gärna vill berätta för alla! Både min och sambons föräldrar "pressar" nästan med att man ska vänta "allt kan ju hända" osv. 

Ja jag vet att allt kan hända, men om de värsta händer då vill ju jag prata med någon om det och inte "hyssa" . Det är ju ingen "tabu" eller ens eget fel om något skulle hända.

Berätta, hur tänker ni?

• Svar på tråden Det här med att inte berätta före vecka 12?
  • Anonym (bb)

Klart man kan berätta. Jag tyckte det var jobbigt att jag berättade för jag fick missfall, väldigt glad att jag bara berättat för min syster. Dom lite äldre i familjen hade nog trott att det var något jag gjort fel för att det skulle bli missfall. 

Den här gången kommer jag berätta efter första ultraljudet tror jag. Om allt går bra dvs. 

• Anonym (Anja)
    Anonym (bb) skrev 2022-10-05 12:41:25 följande:

Klart man kan berätta. Jag tyckte det var jobbigt att jag berättade för jag fick missfall, väldigt glad att jag bara berättat för min syster. Dom lite äldre i familjen hade nog trott att det var något jag gjort fel för att det skulle bli missfall. 

Den här gången kommer jag berätta efter första ultraljudet tror jag. Om allt går bra dvs. 

Jag vill liksom ha någon annan än våra föräldrar att dela med mig tankar om graviditet osv. Sen är jag så lycklig och vill berätta för alla!

Men försöker hålla mig även denna gången en stund till.. Är ju bara i vecka 6. 

Sen känns de samma sak som sist, dvs våra föräldrar tar inte graviditeten på "allvar" förän vecka 12, hela tiden "allt kan hända" ja såklart, men ska man inte njuta av det fina nu och inte hela tiden tänka "om något händer "
  • Anonym (S)
    Anonym (Anja) skrev 2022-10-05 12:37:21 följande:

Det här med att man inte "får" berätta om sin graviditet före vecka 12, varför egentligen?

Jag menar det är väll upp till var och en om man vill berätta redan vecka 4-5 menar jag?

Jag är gravid nu andra gången och jag är en sån som gärna vill berätta för alla! Både min och sambons föräldrar "pressar" nästan med att man ska vänta "allt kan ju hända" osv. 

Ja jag vet att allt kan hända, men om de värsta händer då vill ju jag prata med någon om det och inte "hyssa" . Det är ju ingen "tabu" eller ens eget fel om något skulle hända.

Berätta, hur tänker ni?

Självklart berättar man när man vill. Jag tror de flesta har förståelse för att något kan gå fel. Jag har lite svårt för det här med att inte berätta om svårigheter med att bli med barn eller att man får missfall. Många hade nog mått bättre om de berättat, fått stöd och förståelse. Att hålla allt inom sig gör nog att många mår sämre än vad de behöver göra, samt att det skapas en massa tabu kring ämnet. 

Jag har själv haft två svägerskor som hade problem, en med upprepade missfall, en med att bli gravid. Ingen av dom berättade för någon, men alla förstod ju ändå att något var på tok, men ingen vågade fråga eller erbjuda stöd eller tröst. 
  • Anonym (----)

Man gör helt som man vill men eftersom det är ohyggligt vanligt med missfall tidigt så har åtminstone inte jag känt det så smart/bra att berätta för tidigt. 

Tyvärr fick vi missfall v.13 en gång, och då hade vi berättat bara ett par dagar innan. Det kände mycket jobbigt. 

• nonameleft

Jag har tre barn och har alltid berättat för mina närmsta vännor och kollegor redan i vecka 8/9. Förstar inte vitsen med att vänta. När jag fatt missfall (2) har det varit skönt att folk vet varför man inte är superglad.

Sedan är jag rätt smal och har fatt svullna tarmar varenda gang ocksa sa jag sett gravid ut väldigt tidigt ;) Svart att dölja da.

• Anonym (V)

Alla i princip visste då vi även berätta för vår dotter som i sin tur skvallrat till kompisar och deras föräldrar. Mådde inget bra och hade vi inte sagt något hade kanske dottern blivit orolig för mig. Vi berättade även att saker och ting kan gå fel, vilket det såklart gjorde, fick sent missfall så man är aldrig säker. Men då hade jag många som stöttade istället och dottern blev såklart ledsen men vi fick förklara allt på hennes nivå och nu har hon ett syskon i himlen.

• Anonym (Anja)
    Anonym (S) skrev 2022-10-05 12:49:03 följande:
    Självklart berättar man när man vill. Jag tror de flesta har förståelse för att något kan gå fel. Jag har lite svårt för det här med att inte berätta om svårigheter med att bli med barn eller att man får missfall. Många hade nog mått bättre om de berättat, fått stöd och förståelse. Att hålla allt inom sig gör nog att många mår sämre än vad de behöver göra, samt att det skapas en massa tabu kring ämnet. 

Jag har själv haft två svägerskor som hade problem, en med upprepade missfall, en med att bli gravid. Ingen av dom berättade för någon, men alla förstod ju ändå att något var på tok, men ingen vågade fråga eller erbjuda stöd eller tröst. 
    Ja för om man tänker såhär, jag verkar ju ha ett stort behov av att berätta denna glada nyhet, prata osv. Så OM något hemskt skulle hända, då är troligen mitt behov att prata ännu större.

Känns som en "klump" i magen att hålla tyst nu, samma sist..

Sen när dom säger "kan ju vara en ofostrid graviditet" får vi mig också att tänka, OM det skulle vara så. Aldrig upplevt det så vet ganska lite om de, och vill inte googla för mycket heller.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anja) skrev 2022-10-05 12:53:09 följande:
    Ja för om man tänker såhär, jag verkar ju ha ett stort behov av att berätta denna glada nyhet, prata osv. Så OM något hemskt skulle hända, då är troligen mitt behov att prata ännu större.

Känns som en "klump" i magen att hålla tyst nu, samma sist..

Sen när dom säger "kan ju vara en ofostrid graviditet" får vi mig också att tänka, OM det skulle vara så. Aldrig upplevt det så vet ganska lite om de, och vill inte googla för mycket heller.
    Man kan ju berätta lite tidigare för dom man vet blir glada och stöttande. De andra kan man vänta med. 
  • Anonym (får)
    Anonym (Anja) skrev 2022-10-05 12:37:21 följande:

Berätta, hur tänker ni?

Fast man "får" ju göra precis som man vill. Det är väl ingen som förbjudits att berätta innan vecka 12?

Jag tänkte som du, att om något hände så skulle det vara skönt med stöd och att omgivningen förstod att man tex var ledsen. 
  • Anonym (Anja)
    Anonym (får) skrev 2022-10-05 13:00:27 följande:
    Fast man "får" ju göra precis som man vill. Det är väl ingen som förbjudits att berätta innan vecka 12?

Jag tänkte som du, att om något hände så skulle det vara skönt med stöd och att omgivningen förstod att man tex var ledsen. 
    Kändes sådär bara när sambons mamma sa igen "det är inte normalt att berätta före vecka 12, eftersom allt kan hända". 

Sen kan ju även "allt hända " efter vecka 12.. 
Svar på tråden Det här med att inte berätta före vecka 12?