• Anonym (Ts)

Stukade fötter hos barn/ungdomar - när kan de träna igen?

Någon kunnig kring hur man ska tänka med stukade fötter hos barn/ungdomar?

Stukad fot innebär ju att man tänjer ut ledbandet. Hur vet man när man vågar låta barnet träna igen? Båda våra barn har stukat varsin fot i samband med fotboll. Vi kör rehab i form av balansplatta och lite övningar vi har fått tips om.

Men hur vet man när de vågar träna fotboll igen? Räcker det att det bara inte gör ont alls längre eller ska man vänta på något mer och i så fall vad?

Hur ska man tänka kring att köpa ett fotledsskydd, hjälper dessa? I så fall vilken modell?

Barnen i fråga går i högstadiet. 

• Svar på tråden Stukade fötter hos barn/ungdomar - när kan de träna igen?
  • asdfgh

Jag skulle vänta några dagar till någon vecka efter att det slutat göra ont. Åtminstone när det gäller övningar som riskerar att återupprepa stukningen. Har jag stukat samma kroppsdel flera gånger på kort tid tar det ofta relativt lång tid för den att läka, då brukar det kunna handla om 1+ mån

• Anonym (Ts)
    asdfgh skrev 2022-10-05 18:58:03 följande:

Jag skulle vänta några dagar till någon vecka efter att det slutat göra ont. Åtminstone när det gäller övningar som riskerar att återupprepa stukningen. Har jag stukat samma kroppsdel flera gånger på kort tid tar det ofta relativt lång tid för den att läka, då brukar det kunna handla om 1+ mån

Men för att spela fotboll, är kan återställd sen efter någon veckas vila?

fotledsskydd? 
  • Anonym (MR klister)

När smärtan släppt handlar det om stabilitet i leden. Den återkommer såklart snabbare om ni kört rehab. 
    Tiden är svår att sätta exakt, man får känna sig för då det är just explosiva moment och vridningar som kan ställa till det. 

• Anonym (ABC)

Jag har alltid börjat spela igen direkt när det inte gör ont längre alternativt lite tidigare men då med tejpad fot. Sedan kanske det inte varit smart att börja spela innan det slutat göra ont, men jag ser ingen mening med att fortsätta vara borta efter smärtan är borta. Bara man är uppmärksam under uppvärmningen att allt känns ok och slutar om det inte gör det (nu som äldre men fortfarande aktiv kliver jag av om det gör ont på ett annat sätt än när jag var yngre och mer lättläkt). 

Svar på tråden Stukade fötter hos barn/ungdomar - när kan de träna igen?