• Mrmustache

    Uttala nathaniel/nataniel/nathael

    Hej, är förälskad i namnet (uttalas) Natanniel. men hur stavas namnet vanligtvis till de uttalet Och kan det uttalas så på svenska? Har aldrig sett stavelsen natanniel. 


    hur ?brukar? namnet uttalas på svenska? Nathaniel tänker jag låter lite som Daniel i uttalet om jag inte har fel? 


    Nathael är mer som nat-a-ell? Vill gärna ha med nata-ni-ell om ni förstår? 


    någon som är Bekant med namnet lite mer? 


    tack för hjälp alla 🤭

  • Svar på tråden Uttala nathaniel/nataniel/nathael
  • Anonym (Em)

    Vet en Nathaniel som uttalas Natta-njell. Nathanael brukar däremot uttalas Nataa-naell. 

  • Anonym (Qarin)

    Att du inte sett den stavningen  beror på att det inte är "ok" att stava så. Man får stava ett namn hur man vill men det finns ändå både oskrivna sant givna  regler som folk följer och en del till med omedvetet. Namn har även olika stavning i olika länder som Peter/Pether, Mikael/Michael. Jag kan stava mitt namn Qarin men det skulle höja många ögonbryn. Men olagligt är det ju inte. 

    Det som anmäls till Skattemyndigheten är den stavning som gäller i stort men man kan ju välja att stava hur som helst egentligen. Godkänner de en konstig stavning så är det ok. 
    En krånglig, ologisk stavning kan man däremot få förklara livet ut och det är kanske inte så kul. 
    Ta t ex Daisy. Det "vet"  man att det stavas så men nog kan jag välja att stava det Dejsi om jag vill. Men varför? 

  • Mrmustache

    Det är precis det uttalet jag är ute efter 


    Anonym (Em) skrev 2022-10-06 16:06:31 följande:

    Vet en Nathaniel som uttalas Natta-njell. Nathanael brukar däremot uttalas Nataa-naell. 


    Det är det uttalet jag är ute efter, blir Lite svårt och förklara när man sitter och repeterar alla versioner så i huvudet 😊
  • Mrmustache
    Anonym (Qarin) skrev 2022-10-06 16:08:29 följande:

    Att du inte sett den stavningen  beror på att det inte är "ok" att stava så. Man får stava ett namn hur man vill men det finns ändå både oskrivna sant givna  regler som folk följer och en del till med omedvetet. Namn har även olika stavning i olika länder som Peter/Pether, Mikael/Michael. Jag kan stava mitt namn Qarin men det skulle höja många ögonbryn. Men olagligt är det ju inte. 

    Det som anmäls till Skattemyndigheten är den stavning som gäller i stort men man kan ju välja att stava hur som helst egentligen. Godkänner de en konstig stavning så är det ok. 
    En krånglig, ologisk stavning kan man däremot få förklara livet ut och det är kanske inte så kul. 
    Ta t ex Daisy. Det "vet"  man att det stavas så men nog kan jag välja att stava det Dejsi om jag vill. Men varför? 


    Hur hade du stavat det?
  • Anonym (Qarin)
    Mrmustache skrev 2022-10-06 16:29:41 följande:
    Hur hade du stavat det?
    Nathaniel  och uttala  Na-taa-njel  

    Nathanael  blir nästan ett annat namn. Na-ta-na-el

    Känner en Nathan som uttalas Na-tan. Vore konstigt att säga Nejthan som det borde så jag utalar det som mamman gör. 
  • MallaL
    Anonym (Qarin) skrev 2022-10-06 18:27:10 följande:
    Nathaniel  och uttala  Na-taa-njel  

    Nathanael  blir nästan ett annat namn. Na-ta-na-el

    Känner en Nathan som uttalas Na-tan. Vore konstigt att säga Nejthan som det borde så jag utalar det som mamman gör. 
    Varför borde Nathan uttalas nejthaN? Det uttalas ju naatan på svenska.
  • Anonym (Qarin)
    MallaL skrev 2022-10-06 19:43:38 följande:
    Varför borde Nathan uttalas nejthaN? Det uttalas ju naatan på svenska.
    På engelska och eftersom det stavas så. 
  • fluu

    Detta underbart vackra, men ack så krångliga namn(i Sverige)....

    Jag känner en kille som döptes till Nathanael.  Hans föräldrar ville att det skulle uttalas Nattanniell. Pga stavningen så så alla Nataanaell. Stavningen var det få som lärde sig. När han blev äldre ändrade han stavningen till Nathaniel och då började folk säga Nataniiell. Så heter han nu, men är ändå inte riktigt nöjd.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Nathan är också intressant. Jag upplever att äldre personer(eller äldre själar) uttalar det Naatan. För deras svenska referens är Nathan Söderblom. Yngre uttalar på engelska eftersom att de inte har någon referens alls. En liten Nathan jag är bekant med kallas först alltid Nathan med engelskt uttal,  sedan får han lära dem att just hans namn uttalas Nattann. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Cr)

    Min mans favoritnamn om vi skulle fått en pojke till. 

    Nathaniel hade vi stavat det med uttalet 'Natt-an-iell' typ. Svårt att skriva ner ett uttal. 

  • Mrmustache
    trollhona skrev 2022-10-07 12:35:13 följande:

    Natt-aniel (som Daniel) om du vill ha det svenska uttalet. Supervackert namn.


    Jag vill gärna ha uttalet ?Natan-ijell? men antar att det stavas Likadant som uttalet som du nämner
Svar på tråden Uttala nathaniel/nataniel/nathael