Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    För vem är medelklassen farlig?

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xbqp4g/en-desperat-medelklass-ar-farligare-an-fattiga-modrar
    "Den kommande tiden står vi inför något som är politiskt mycket farligare än unga mödrar med magra plånböcker: en socialt desperat medelklass som sitter fast i ränteskiten men löst på jobbet.
     
    Är det något som 1930-talet kan lära oss, så är det att såna människor kan gå åt vilket håll som helst".

    Vilka är såna människor? Är du "sån" ? Känner du dig farlig, medelklass? 
  • Svar på tråden För vem är medelklassen farlig?
  • Fröken Allvar

    Det jag tycker är värt att ta på allvar är hur Åsa Linderborg leker med den rasistiska retoriken:.

    "Såna människor"
    "De är farliga".

    Hon gör det i syfte att utmåla "såna människor" med höga lån som riskerar arbetslöshet som politiskt sprängstoff, samtidigt som hon använder "ensamstående unga mödrar" och deras ekonomiskt utsatta situation, där de svälter sig, riskerar vräkning i vissa fall, som en ofarlig liten grupp, inte värd att ta på allvar 

  • Fröken Allvar

    Det verkar som om ni fastnar på 30-talet. Artikelns vinkel är att jämförelsen haltar, förutom att hon tänker sig att "såna människor" som riskerar att få ekonomiska problem på grund av bolån och arbetslöshet i kombination är "farliga". Känner ni som har bolån och riskerar arbetslöshet att er situation kommer att leda till att ni stöder nationalismen i högre utsträckning?
    För jag antar att högernationalister är vad hon menar med "såna människor".

    Vad tänker du om att du misstänks för att bli en farlig nationalist om du har högt bolån? Eller stämmer analysen in på dig? 

  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-07 14:05:29 följande:

    Fast varför skulle folk förvandlas just till farliga nationalister? Varför inte lika gärna farliga kommunister, som skyller räntorna på de onda bankerna och kapitalismen etc, etc.?
    Skälet till det är givetvis Linderborgs egna åsikter, som ligger betydligt närmare kommunismen än nationalismen. Jag misstänker starkt att det som Linderborg upplever som farligt är om (s) inte längre har makten. Hon själv däremot har en betydande makt såsom regelbunden kolumnist på en rikstäckande tidning och hon använder sig just nu av den för att skrämma upp folk.


    Jag tror i och för sig att Linderborg själv avser att vara mångtydig. Det är jag som tolkar in nationalism. Hon menar nog att vi inte kan veta idag åt vilket håll "såna människor" springer, och vill lyfta fram arbetslösa människor med bolån som potentiell samhällsfara.

    Att människor är så fattiga att de inte har att äta är inte lika farligt. 

    Jag märker på reaktionerna i tråden "gäsp, inget allvarligt" att Familjeliv inte reagerar på retoriken.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Kolumnister) skrev 2022-10-07 15:27:13 följande:
    Nej det är ingen ide att hetsa upp sig över kolumnisters retorik. Det är ju de som till mångt och mycket förvrider, polariserar och eldar på. Misstolkar så gott det går och drar det en bit längre, sedan är det ursprungliga budskapet borta...

    Usch, nä medias rapportering och kolumnisters förstå-sig-på ger jag inte mycket för. Alla springer på samma nyhet med samma vinkel, ingen som nyanserar eller ser andra perspektiv.
    Så kan det nog vara. Det är väldigt svårt att få en övergripande bild av hur det egentligen ser ut, om man är intresserad. Man är ju hänvisad till sitt eget nätverk, och nätverkens nätverk.

    Så det är jättesvårt att veta om medelklassen med bolån är på väg att förvandlas till monster om de inte har råd med Halloween, eller om de fortsätter som vanligt. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (om stenar börjar falla) skrev 2022-10-07 17:09:36 följande:

    Förstod inte heller denna artikel faktiskt trots att jag brukar tycka att Åsa Linderberg tar upp allvarliga ämnen och har en skarp sy på samtiden och politiska klimatet. Hon är ju inte bara vilken kolumnist sin helst, Tidigare kulturchef på Aftonbladet, författare och historiker.

    Jag tror dock att hon menade att medelklassens standard och levnadsstil har hållit uppe stora delar av ekonomin i västvärlden. Tänk alla jobb som startats för att medelklassen har velat betala för dessa tjänster och varor. Om de får betydligt mindre pengar att röra sig kommer arbetslösheten att öka rejält och all prisutveckling faller vilket gör alla fattigare eftersom efterfrågan kommer minska.

    Medelklassen är också skyldiga till mycket resursslöseri och klimatpåverkan vilket ju kan bli bättre om de blir fattigare men annat blir nog sämre.


    Hon ville berätta att hon går på Biblioteksgatan om det är dags för ny kappa.

    Jag kände att hon befinner sig väldigt långt ifrån både de fattiga ensamma mammorna OCH den som riskerar arbetslöshet i kombination med bolån.

    Hon beskrev deras situation som "hänga löst", som om det vore Idol 2022 snarare än inflation, energikris, osäker Nato-ansökan som hänger oss alla, tungt och inte särskilt löst.

    Som jag skrivit flera gånger tycker jag att hon låter som en vardagsrasist, bara att hon vänder sig mot ekonomiskt pressade människor istället med sina formuleringar. Det oroar mig.
  • Fröken Allvar

    Jag har inte tänkt på Lindex och ÖB-folket som en enhet sammansatt av varumärken, men de flesta kan nog ingå i en enhet av "såna människor", att peka finger åt, eller vara rädd för.

    Vi vet inte om hon försöker vara relevant, men det är hon nog inte i denna text, eftersom det inte kommer reaktioner på att medelklassen skulle vara farlig. 

    Möjligen känns anklagelsen alltför främmande, som något att gäspa åt. Möjligen har man bekvämlighetssjukan som gör att man inte behöver reagera om det inte rör en själv, utan enbart andra, "såna människor" som det går illa för. 

  • Fröken Allvar

    Jag är med dig Mentat, men jag gissar att det kokar i journalistens bekantskapskrets och att det är därifrån tanken kommer. 
    Intressant att höra om hur du gjort i livet. Du låter förnuftig. Tack för svar! 

  • Fröken Allvar
     
    "Klyftorna mellan rik och fattig ökar, särskilt i Sverige på grund av utförsäljningen av det gemensamma och vår förkärlek för att skapa nyrika dynastier. Men efterkrigstidens demokratiska utveckling och de senaste årens nollräntor har fått den breda medelklassen att identifiera sig med de allra rikaste, uppfatta samhället som en enda hög betjänter, och att leva ett ständigt tre-sekundersliv. I narcissistisk yra anser sig många ha rätten att spotta åt dem de tycker sig vara bättre än, kasta all anständighet över bord och parkera bilen över tre parkeringsplatser. Alla har de blivit Jeppe. Vi förgiftar oss med tölpaktighet medan de på riktigt rika köper tomter på Nya Zeeland, till när allting rasar".
     
    Är det verkligen så illa, eller har medelklassen gått för att leva sina liv istället för att tänka på bristen på superrrika utöver vad som står till buds i White lotus och Succession?
     
    The White Lotus g.co/kgs/wJjVba
     
    Succession g.co/kgs/KNtiqQ
  • Fröken Allvar

    Bristen på skildringar av superrika i kulturen, är det något ni andra i medelklassen saknar lika hett som Jonas Thente? Jag är märkligt ointresserad av deras liv eftersom det inte har med mitt att göra. Det finns inget att lära av dem som jag kan ha nytta av, men jag tycker om att tänka på hur Truman Capote hävdade att de har tråkigt. Så tråkigt kan de inte ha haft, för varför skulle han då ha fortsatt svansa efter i och runt dem i ett oupphörligt clowneri?

    Truman Capote g.co/kgs/4vn141

  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-04-22 11:37:56 följande:
    Ännu en kultursidesjournalist och att hitta en sådan som ser världen ur ett borgerligt perspektiv är väl ungefär lika troligt som att hitta hönständer?

    Oavsett det så reagerar jag över att kulturjournalisten förfasar sig över det han målar upp som att många i medelklassen tycker "sig ha rätt att spotta åt dem de tycker sig vara bättre än" men verkar vara halt omedveten om att han ju själv i den texten spottar på medelklassen. Är det verkligen så svårt att se grandet i det egna ögat?

    Huruvida det är vanligt att medelklassen bildligt skulle spotta på folk kan jag inte uttala mig om men jag känner inte igen det. I övrigt håller jag med dig om att de superrika inte intresserar mig, de har inte med mitt liv att göra.
    Jag tror inte heller att det är så vanligt som "ännu en kultursidesjournalist" vill framställa det, för då hade fler engagerats av och provocerats av de här texterna. Jag tycker att det finns ett korn av sanning utifrån hur människor har skrivit till mig i min tråd om fattiga, men samtidigt undrar jag inte om det har mer med mitt sätt att uttrycka mig på än om andras verkliga syn på fattiga och utsatta. 

    Jag tror att de flesta känner med dem som har det svårt på olika sätt. Jag känner med dem som kämpar för att få ihop ekonomin just nu, även om jag är kritisk till de människor som vägrar förändringar och att rätta mun efter matsäcken utan istället gnäller bort sina egna möjligheter. 

    Vad menar du med ett borgerligt perspektiv och att hitta hönständer?

    Föresten var det ju en i min fattigtråd som ville spotta på "rumäner" och då harklade jag mig och spottade tillbaka. Så vi är nog alla möjliga som har svårt att låta bli att spotta i trängda lägen,men dessa affekterade kulturloskor blir lätt ovidkommande för den breda medelklass som bär upp Sverige med sina skattepengar, givetvis.

    Att de betalar skatt betyder dock inte att de - heller - har rätt att spotta på den som inte betalar skatt. 
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-22 12:01:57 följande:

    Självklart finns det en politisk och kanske även demokratisk fara med en grupp som vant sig vid att ständigt få det bättre, men plötsligt får tänka om.
    Samtidigt fråga om den är farligare än den allt större underklass vi börjar få.
    Men det som drar ned farligheten är att medelklassen inte är en homogen grupp längre. Den innehåller både de som får det bättre och ,märkbart sämre.
    Det stora problemet med medelklassen är att de däremot saknar klassperspektiv. Vilket gör den som grupp ganska okunnig, även om den samtidigt har ett stort kunskaps register.


    Hej och välkommen till tråden! 🙂 Det var intressanta tankar. Jag får se om jag kommer på något att tillägga. 
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-04-22 17:49:43 följande:
    Hönständer existerar som bekant inte, det är poängen med liknelsen.
    Jag förstod det när jag läste ditt inlägg igen, men då hade jag redan ställt frågan. Det finns borgerliga kulturskribenter lite här och var, men de brukar inte anklaga den medelklass som de själva tillhör lika ofta.

    Vad tyckte du om Tukts inlägg? Jag tyckte att det var bra, men har inte hunnit skriva något svar ännu.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Plush) skrev 2023-04-22 19:04:40 följande:

    Glöm inte att breda lager av medelklassen själva lever av skattemedel (lärare, sjuksköterskor, socionomer, fysioterapeuter, läkare, psykologer osv) för att inte tala om alla "onödiga" jobb såsom jämställdhetsstrateger, hbtqi-certifierare, kommunikatörer, miljödiplomerare och liknande trams. 


    Ja. Är det samma människor som identifierar sig med de superrika i White Lotus? 
  • Fröken Allvar
    Den riktiga medelklassen utanför Aftonbladets fantasier enligt Catia:
     
    "När resandet blev likställt med livsfarlig smittspridning upphörde även dessa semestrar i lönndom. För vissa. För andra blev smusslandet lika oemotståndligt som en otrohetsaffär. Sällan har väl en Las Palmas-resa känts syndigare än den som företogs av dåvarande generaldirektören för MSB, i december 2020 - i samma veva som svenskarna avråddes från att göra icke-nödvändiga resor.
     
    Sedan dess har trenden utvecklats ytterligare. I den extremt underhållande Flashbacktråden "Brukar ni smygresa?" berättar en gift man om hur han numera tagit smygandet vidare inom familjen. Han säger till sin fru att han är tvungen att resa i jobbet och tar sedan ut ledighet för att kunna semestra på egen hand och slappa på resmålet.
     
    Han vill dricka öl på hotellrummet, kanske gå på strippklubb, något armémuseum, sitta på balkongen med en GT och kolla på solnedgången. Om något problem uppstår med frun brukar han skylla på en påhittad, jobbig kollega som alltid vill ha med honom på "jobbresorna". Han berättar om den värsta smygresan som tog honom till New York:
     
    Jag ville bo på TWA-hotellet på JFK så jag hade 3 mycket sköna dagar där.
     
    Tråden är förstås helt förkastlig ur både äktenskaps- och klimatsynpunkt. Men av någon underlig anledning gör den mig harmonisk."
     
  • Fröken Allvar
    Den riktiga medelklassen utanför Aftonbladets fantasier enligt Catia:
     
    "När resandet blev likställt med livsfarlig smittspridning upphörde även dessa semestrar i lönndom. För vissa. För andra blev smusslandet lika oemotståndligt som en otrohetsaffär. Sällan har väl en Las Palmas-resa känts syndigare än den som företogs av dåvarande generaldirektören för MSB, i december 2020 - i samma veva som svenskarna avråddes från att göra icke-nödvändiga resor.
     
    Sedan dess har trenden utvecklats ytterligare. I den extremt underhållande Flashbacktråden "Brukar ni smygresa?" berättar en gift man om hur han numera tagit smygandet vidare inom familjen. Han säger till sin fru att han är tvungen att resa i jobbet och tar sedan ut ledighet för att kunna semestra på egen hand och slappa på resmålet.
     
    Han vill dricka öl på hotellrummet, kanske gå på strippklubb, något armémuseum, sitta på balkongen med en GT och kolla på solnedgången. Om något problem uppstår med frun brukar han skylla på en påhittad, jobbig kollega som alltid vill ha med honom på "jobbresorna". Han berättar om den värsta smygresan som tog honom till New York:
     
    Jag ville bo på TWA-hotellet på JFK så jag hade 3 mycket sköna dagar där.
     
    Tråden är förstås helt förkastlig ur både äktenskaps- och klimatsynpunkt. Men av någon underlig anledning gör den mig harmonisk."
     
  • Fröken Allvar
    Anonym (leva och låta leva) skrev 2023-04-24 15:56:20 följande:
    HAHA, vilken grej! Jag försöker se till att min partner får sitt intresse av åtminstone armémuséer tillgodosett inom relationen.  // Skrattande Och han får gärna dra iväg med en kompis och göra något som inte jag tycker låter intressant också.
    Medelklassens moral är stor när det gäller de egna, är mitt intryck. Det är bara fattiga som ska pendla kollektivt och campa på semestern istället för att flyga till solen. Alldeles ortsett från det tycker jag att du och partnern verkar ge varandra sunt svängrum. Leva och låta leva ska gälla alla. 
  • Fröken Allvar
    Det verkar lugnt ännu. Ingen farlig medelklass här heller
     
    "Alexander och hans fru bor tillsammans med sina två barn i en lägenhet i Stockholms innerstad. Det senaste året har familjens bokostnader förändrats radikalt.
     
    Från att ha betalat räntekostnader på omkring 10 000 kronor i månaden betalar familjen nu drygt 35 000 kronor. Dessutom blev Alexander för en tid sedan varslad från sitt mellanchefsjobb, till följd av det oroliga ekonomiska läget och den stundande lågkonjunkturen... Alexander heter egentligen något annat och vill inte ställa upp på bild. Ämnet är helt enkelt för känsligt i dagsläget. I flera fall där privatpersoner ställt upp med namn och bild i media har elaka och raljerande kommentarer radats upp i kommentarsfälten...Trots familjens förändrade läge går, enligt Alexander, ekonomin ändå ihop även om livet till viss del har förändrats.
     
    -Vi gör inga större investeringar, vi åker inte på någon resa i sommar. Vi unnar oss helt enkelt inte något som inte är nödvändigt. Vi har valt att investera i vårt boende, det är vår stora grej.
     
    ?Det är inte synd om oss?, understryker Alexander och förklarar att både han och hans fru har bra löner och de har dessutom lyckats leva gott och sparat pengar under åren då räntan var låg.
     
    -Sedan finns det väl en generell känsla av att man har varit rik de senaste åren, att man har varit överklass. Nu är det tydligt att vi inte är det."
     
Svar på tråden För vem är medelklassen farlig?