Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?

Finns de folk som fortfarande ger kontanter till sina barn? De kan man ju knappt använda någonstans. Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen. 

Värt att tänka på är att föräldrarna måste gå in och aktivt välja att barnet ska kunna swisha till företag, det kommer garanterat vara de som glömt det. 

• Citronella
    Anonym (Nutidssträvare) skrev 2022-10-07 13:54:02 följande:
    När Coops betalsystem hackades var det bara vi med kontanter som kunde köpa mat.

Swish ligger nere ibland, bankernas system med.

Är du en av alla som tryckte på mobbningsknappen? 

Jag har inte ens uttryckt en åsikt om kontanter bara det faktum att man knappt kan använda dem någonstans. Det är som sagt fakta inte en åsikt. 

• Citronella
    Anonym (qp) skrev 2022-10-07 18:34:15 följande:

Vad folk reagerade på lär vara din onödiga pik i "Det låter som att dessa föräldrar ligger ordentligt efter i den tekniska utvecklingen."

Att inte vilja ha swish till ett barn har inget att göra med föräldrarnas tekniska förmåga. Fånigt.

Vilket de gör, det är också bara fakta. Man kan inte ensam med hjälp av sitt barn vända på klockan och ge kontanter som inte går att använda (och därmed är värdelösa) samtidigt som man förvägrar dem ett sätt som det går att betala med. 
  • Citronella
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-08 08:10:10 följande:
    De finns säkert också en grupp som inte tycker det behövs helt enkelt. Behovet har inte funnits tidigare för swisch för barnen och då tänker man kanske nämen va? först. 

Men du lever i en bubbla verkar det som. Inte förstå att kontanter fortfarande existerar i landet utanför Sthlm. Kontanter behövs fortfarande. Klart bankerna och samhället vill låsa upp folk med betaltjänster osv men helt kontantfritt nej tack. Systemen är känsliga dessutom och då står folk som fån vid ett ev. större sammanbrott. 

Där mina högstadiebarn rör sig tar vissa ställen enbart cash. Bl a skolans café. Ska jag tvinga dem att rusa till närmaste Ica jämt eller dyrcaféer då istället så de måste swischa eller använda kortet. Nej det gör jag givetvis inte. De har alltid några 100 sedlar eller 20 sedlar på sig. 

Du blandar ihop fakta och åsikter. Återigen jag har inte uttryckt en åsikt om kontanternas vara eller icke vara jag konstaterar bara att de flesta ställen inte tar kontanter (inte någonstans i Sverige) det är ingen åsikt, jag har inte sagt att det är bra bara att det är så. Swish är gratis. 

Jag förstår inte vad man får ut genom att medvetet använda sitt barn som någon slags protestplakat det blir inte mer kontanter för den sakens skull barnet blir bara utanför. 

• Citronella
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-08 12:21:50 följande:
    Förstår inte ditt sista stycke öht? Protestplakat? För att det finns butiker, skolcafeer som tar bara kontant betalning? Vad menar du egentligen?

Förstår du verkligen inte att kontanter är inte värdelöst överallt som du skriver längre upp att det är?
    Att folk skulle bara ge kontanter för att vara motvals också menar du? 
    Märkligt tänk faktiskt. Känner ingen familj som gör så. Här är kombinationen vanlig mera
    Kort, swish och kontanter till barn/ ungdomar. 

Jag menar att man vägrar ge sitt barn ett betalmedel som fungerar av ren princip. 

Jag har aldrig stött på en butik som bara tar kontanter, de flesta tar inte kontanter överhuvudtaget. Barnet vill kanske handla på något annat ställe än just skolcafeterian. Att ha swish gör inte att man inte kan ha kontanter i plånboken också, det är möjligt att ha flera betalmedel samtidigt. 

Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?