Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?

Vi swischar änsålänge när det behövs. Tycker det är bättre de har lite kontanter på fickan och använder bankkort osv.
    Swish hit och dit är en dålig koll på pengarna tycker jag, vi föräldrar. I skolans cafeteria är tex kontanter som gäller fortfarande.
    Tror att det är bra att man ser de faktiska pengarna försvinna och ja även få ut för barnen/ungdomarna. 

• Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-10-08 02:14:21 följande:
    Vilket de gör, det är också bara fakta. Man kan inte ensam med hjälp av sitt barn vända på klockan och ge kontanter som inte går att använda (och därmed är värdelösa) samtidigt som man förvägrar dem ett sätt som det går att betala med. 
    De finns säkert också en grupp som inte tycker det behövs helt enkelt. Behovet har inte funnits tidigare för swisch för barnen och då tänker man kanske nämen va? först. 

Men du lever i en bubbla verkar det som. Inte förstå att kontanter fortfarande existerar i landet utanför Sthlm. Kontanter behövs fortfarande. Klart bankerna och samhället vill låsa upp folk med betaltjänster osv men helt kontantfritt nej tack. Systemen är känsliga dessutom och då står folk som fån vid ett ev. större sammanbrott. 

Där mina högstadiebarn rör sig tar vissa ställen enbart cash. Bl a skolans café. Ska jag tvinga dem att rusa till närmaste Ica jämt eller dyrcaféer då istället så de måste swischa eller använda kortet. Nej det gör jag givetvis inte. De har alltid några 100 sedlar eller 20 sedlar på sig. 
  • Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-10-08 11:55:19 följande:

Du blandar ihop fakta och åsikter. Återigen jag har inte uttryckt en åsikt om kontanternas vara eller icke vara jag konstaterar bara att de flesta ställen inte tar kontanter (inte någonstans i Sverige) det är ingen åsikt, jag har inte sagt att det är bra bara att det är så. Swish är gratis. 

Jag förstår inte vad man får ut genom att medvetet använda sitt barn som någon slags protestplakat det blir inte mer kontanter för den sakens skull barnet blir bara utanför. 

Förstår inte ditt sista stycke öht? Protestplakat? För att det finns butiker, skolcafeer som tar bara kontant betalning? Vad menar du egentligen?

Förstår du verkligen inte att kontanter är inte värdelöst överallt som du skriver längre upp att det är?
    Att folk skulle bara ge kontanter för att vara motvals också menar du? 
    Märkligt tänk faktiskt. Känner ingen familj som gör så. Här är kombinationen vanlig mera
    Kort, swish och kontanter till barn/ ungdomar. 
  • Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-10-08 13:30:42 följande:

Jag menar att man vägrar ge sitt barn ett betalmedel som fungerar av ren princip. 

Jag har aldrig stött på en butik som bara tar kontanter, de flesta tar inte kontanter överhuvudtaget. Barnet vill kanske handla på något annat ställe än just skolcafeterian. Att ha swish gör inte att man inte kan ha kontanter i plånboken också, det är möjligt att ha flera betalmedel samtidigt. 

Ja mina barn kan handla var de vill så sätt. Men under skoltid ser jag hellre att de handlar en smörgås på skolcafet än springer iväg på små raster till Ica mfl för att köpa godis som det ju ofta blir då. Det gör de ändå efter skolan t ex. 

Jaså förstår du nu att det finns vi som har kontanter och andra betallösningar samtidigt. Lol måste du mansplaina nu? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Mm) skrev 2022-10-10 08:02:41 följande:

Gissningsvis använder han sedlarna att betala med. Då får man ofta så kallad  växel, vilket kan vara falska sedlar om man har otur. 

Eller betalar han bara med jämna pengar direkt från bankomaten?

Mm, men hur stort är det problemet? Med falska sedlar. När det knappt existerar kontanter enligt vissa.
    Det är ju långt ifrån säkert med bankid, swish och allt sådant. Hur ofta läser man inte om bedrägerier kopplade till internetköp och bluffakturor, människor som utger sig vara från ens bank osv.

Är själv inte emot swish jag har alla dessa tjänster men man ska vara lite försiktig trots allt. Barn har inte alltid så bra koll på bedrägerier. Det har ju knappt vuxna. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Mm) skrev 2022-10-10 08:55:05 följande:
    Hur ofta upplever du bedrägerier med swish? Ungefär lika ofta som du får en falsk sedel. 

Internetköp har väl inte något med swish att göra? 

För min mamma som är gammal är internetköp toppen. Hon beställer saker som kommer direkt hem till dörren så att hon slipper släpa sin parkinsonkropp medelst färdtjänst till något köpcentrum och stappla fram för att köpa någon leksak till ett barnbarn. Maten kommer också direkt hem. Vilket otroligt lyft det är för äldre idag att kunna handla på nätet jämfört med hur det var för min mormor för bara 25 år sedan. Det är frihet för henne. 
    Hur ofta har du fått falska sedlar?
    Mig veterligen har det aldrig hänt mig el ngn i min familj.
    Rent allmänt är det ju känt att det finns bedrägerier med dessa tjänster ? Har du helt missat det i samhället?

Det finns även swish som gått fel och man betalat till fel nummer och får inte tillbaka pengarna t ex.
    Särskilt äldre löper större risk att bli lurade. Det kan du väl inte missat? 
    När det fungerar är det såklart jättesmidigt med alla dessa tjänster. Ingen som är emot det tror jag. 
    Utan man ska vara lite observant är det jag skriver. 
  • Anonym (Maria)

Swish är ju iallafall kopplad till ens internetbank. Det kommer man ju inte ifrån heller hur MM.
    Penningtvätt är tydligen ett vanligt problem med Swish. 
    Förstår inte varför folk tror man är emot saker man ju själv har, bara för att man är lite försiktig och vet hur känsliga alla dessa olika system är. 

Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?