Fått jätteproblem med att få ut narkotikaklassade preparat
Jag har haft en del narkotikaklassade preparat som skrivits ut på slentrian under flera år. Nu mår jag bättre och det känns inte hållbart längre. På eget bevåg bad jag läkaren att se hur mycket vi kunde sänka dosen eller eventuell sätta ut medicinerna helt. Sagt och gjort.
Narkotikaklassad medicin 1 är helt utsatt, Narkotikaklassad medicin 2 lyckades jag sänka till 5mg/dag istället för tidigare 14mg. Nu vill jag gå vidare med att sänka narkotikaklassa medicin 3 och här tar det hus i helvete.
Läkaren vägrar skriva ut mer av medicin 2 och vill ha ett extremt tufft uttrappningschema på medicin 3 och 4. Det är alltså bestämt att de ska bort helt och läkaren har nästan sagt rent ut att han misstänker läkemedelsberoende.
Hade jag vetat det här hade jag aldrig påbörjat det här med läkarens vetskap. Hur kan jag vara beroende om jag slutat med en medicin helt, sänkt den andra till en tredjedel och vill försöka sluta eller sänka medicin 3 och 4? Om jag var beroende hade jag väl snarare velat höja dosen eller åtminstone stanna på samma dos.
Vad ska jag göra? Jag behöver verkligen medicin 2.