• Anonym (Jessica)

Mat med melatonin?

Hej 
    Jag har tagit Melatonin AGB i flera år nu och utan det sover jag 10-12 timmar/natt men är lika trött ändå dagen efter. Det känns även degigt i huvudet. Med så räcker 6-8 timmar och jag är oftast pigg på morgonen. 

Men jag vill gärna kunna sluta med den medicinen, just för jag inte vill behöva ta det. Förstår att det kan bli krångligt men jag vill åtminstone prova.

Det jag undrar är därför om det finns melatonin naturligt i mat? Jag har läst att melatonin finns i tex kiwi, banan, körsbär och valnötter. Stämmer det? Finns det något mer? Vilken mängd handlar det om isåfall? 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Mat med melatonin?
  • Anonym (Jessica)

En fråga till, vet någon några goda smoothies? Kan såklart googla men om någon vet något såhär på direkten vore jag mycket tacksam. 

• Anonym (Jessica)

Med melatonin i alltså, inte bara vanliga smoothies.

• Anonym (Google is your friend)
    curaofsweden.com/se/melatonin-mot-somnsvarigheter

Om du sover 10-12 timmar sover du för mycket och ja, då kan man bli konstig i huvudet. Dessutom är det dåligt för hälsan i längden (du kan googla på det också). 6-8 timmar är bäst för kroppen.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-10-08 12:05:50 följande:
    curaofsweden.com/se/melatonin-mot-somnsvarigheter

Om du sover 10-12 timmar sover du för mycket och ja, då kan man bli konstig i huvudet. Dessutom är det dåligt för hälsan i längden (du kan googla på det också). 6-8 timmar är bäst för kroppen.
    Mindre funkar inte heller.
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 12:28:24 följande:
    Mindre funkar inte heller.
    Kanske inte på en gång men det är normal sovlängd oavsett. Om du regelbundet sover för mycket tar det tid för kroppen att vänja sig vid det som är normalt.

www.prevent.se/arbetsliv/halsa/2018/for-mycket-somn-ocksa-skadligt/

Att sova mer eller mindre än de rekommenderade 7?8 timmarna per natt har en negativ inverkan på våra kognitiva förmågor. De som sover mer än 8-9 timmar per natt löper ökad risk för sjuklighet och för tidig död.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-10-08 12:58:04 följande:
    Kanske inte på en gång men det är normal sovlängd oavsett. Om du regelbundet sover för mycket tar det tid för kroppen att vänja sig vid det som är normalt.

Att sova mer eller mindre än de rekommenderade 7?8 timmarna per natt har en negativ inverkan på våra kognitiva förmågor. De som sover mer än 8-9 timmar per natt löper ökad risk för sjuklighet och för tidig död.
    Fast kan det inte bero på att om du har en underliggande sjukdom så påverkar det din sömn? Alltså den förlängda sömnen är ett symptom på en sjuklighet och inte det som orsakar den. 
    Korrelation och kausalitet och allt det där.

En kort fråga ts, varför slutar du inte bara med melatoninet rakt av? Och om du vill sluta, varför försöker du då hitta mat som innehåller/främjar melatoninet? Undrar om du har använt medicinen så mycket att du förstört kroppens eget system för tillverkningen....

• Anonym (E)

Drar en gissning med att det är priset utan högkostnadsskydd som är problemet. Har jag rätt?

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-10-08 12:58:04 följande:

Nej jag vet att det inte brukar vara bra att sova för mycket. Men jag har haft dessa besvär i massa år. Efter jag fick melatoninet kan jag sova mycket eller lite, jag är pigg ändå hur som. Jag var sjukskriven i flera år och orkade knappt ens gå ur sängen förr. men nu kan jag gå upp vid halv 7 och ut och springa. Så jag vill fortsätta med melatonin. Men inte i tablettform helst.

Har ångestbesvär i grunden som uppkom av streptokockinfektion så jag tror egentligen inte sömnen är mitt provlem men melatoninet hjälper mig och därför vill jag fortsätta med det. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (E) skrev 2022-10-08 13:27:35 följande:

Drar en gissning med att det är priset utan högkostnadsskydd som är problemet. Har jag rätt?

Nej absolut inte. Lägger gärns pengarna på något som hjälper. Men jag vill gärna klara mig utan det.
Svar på tråden Mat med melatonin?