• Anonym (Jessica)

Mat med melatonin?

Hej 
    Jag har tagit Melatonin AGB i flera år nu och utan det sover jag 10-12 timmar/natt men är lika trött ändå dagen efter. Det känns även degigt i huvudet. Med så räcker 6-8 timmar och jag är oftast pigg på morgonen. 

Men jag vill gärna kunna sluta med den medicinen, just för jag inte vill behöva ta det. Förstår att det kan bli krångligt men jag vill åtminstone prova.

Det jag undrar är därför om det finns melatonin naturligt i mat? Jag har läst att melatonin finns i tex kiwi, banan, körsbär och valnötter. Stämmer det? Finns det något mer? Vilken mängd handlar det om isåfall? 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Mat med melatonin?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-10-08 13:18:44 följande:

En kort fråga ts, varför slutar du inte bara med melatoninet rakt av? Och om du vill sluta, varför försöker du då hitta mat som innehåller/främjar melatoninet? Undrar om du har använt medicinen så mycket att du förstört kroppens eget system för tillverkningen....

För då skulle ingenting fungera. Men nu handlade inte min tråd om detta. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Q) skrev 2022-10-08 13:16:04 följande:
    Fast kan det inte bero på att om du har en underliggande sjukdom så påverkar det din sömn? Alltså den förlängda sömnen är ett symptom på en sjuklighet och inte det som orsakar den. 
    Korrelation och kausalitet och allt det där.

Mycket möjligt. Men jag är utredd så mycket det bara går både psykiskt och fysiskt. Det enda man kommit fram till är att jag fick massor med streptokockinfektioner (PANDAS) som sabbade mig och att jag troligtvis har fått ME nu i efterhand. 

Melatonin hjälper och jag vill bara se om det finns något annat jag kan göra än ta melatoninet på det vis jag gör.

Annars får jag väl fortsätta bara. Det är ingenting med det

• Anonym (E)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 13:51:12 följande:
    Nej absolut inte. Lägger gärns pengarna på något som hjälper. Men jag vill gärna klara mig utan det.

Ok då tycker jag att det låter galet att experimentera. Ett glas varm mjölk som exempel har mycket mindre melatonin än tabletterna. Nötter verkar kunna vara bättre men där får man räkna med att många nötter är högt i kcal. Vill du köpa allt som ev kan funka och mixa gör det men det är inget vanligt förfarande.

Jag tar själv melatonin och jag vet hur det är att göra uppehåll= inte värt det.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (E) skrev 2022-10-08 14:11:34 följande:

Ok då tycker jag att det låter galet att experimentera. Ett glas varm mjölk som exempel har mycket mindre melatonin än tabletterna. Nötter verkar kunna vara bättre men där får man räkna med att många nötter är högt i kcal. Vill du köpa allt som ev kan funka och mixa gör det men det är inget vanligt förfarande.

Jag tar själv melatonin och jag vet hur det är att göra uppehåll= inte värt det.

Helt galet? Att testa i en vecka eller några dagar själv för att se? Det är väl inget med det. Det är ju ingen beroendeframkallande medicin eller någonting. Jag vill gärna sluta med den om jag kan. Då är det väl bara att prova.
  • Anonym (Jessica)

Att tro att ett varmt glas mjölk enbart skulle räcka är nog ganska dumt. 

• Anonym (Jessica)

skulle naturlig mat hjälpa lite iallafall så tar jag ju mycket hellre det än ett läkemedel. 

• Anonym (Jessica)

Att det ska bli diskussioner för jag vill prova? Jag ville prata om vart melatonin finns naturligt med den här tråden. Inget annat. 

• Anonym (E)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:23:56 följande:

Att tro att ett varmt glas mjölk enbart skulle räcka är nog ganska dumt. 

Det är dock en vanlig metod, inte att förkasta men menade på volymen vs effekt.
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:23:20 följande:
    Helt galet? Att testa i en vecka eller några dagar själv för att se? Det är väl inget med det. Det är ju ingen beroendeframkallande medicin eller någonting. Jag vill gärna sluta med den om jag kan. Då är det väl bara att prova.

Nej, det är galet för mig att sluta med något ej skadligt som funkar för att experimentera. Jag gillar min sömn när den funkar :D Det är bättre att googla melatonin smoothie om du nu vill testa.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:26:25 följande:

Att det ska bli diskussioner för jag vill prova? Jag ville prata om vart melatonin finns naturligt med den här tråden. Inget annat. 

Så funkar det inte. Att ta reda på mer varför och diskutera kring ämnet är inte konstigt. Vill du enbart veta var det finns naturligt är det lättare att googla =)
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (E) skrev 2022-10-08 14:35:38 följande:
    Det är dock en vanlig metod, inte att förkasta men menade på volymen vs effekt.
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:23:20 följande:

Nej, det är galet för mig att sluta med något ej skadligt som funkar för att experimentera. Jag gillar min sömn när den funkar :D Det är bättre att googla melatonin smoothie om du nu vill testa.
    Nej men menar det krävs nog lite mer om jag har sådana besvär. Har liksom haft besvär i 15 års tid nu. Det är bara de senaste 3-4 åren jag tagit melatonin.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (E) skrev 2022-10-08 14:39:31 följande:
    Så funkar det inte. Att ta reda på mer varför och diskutera kring ämnet är inte konstigt. Vill du enbart veta var det finns naturligt är det lättare att googla =)
    Jo men det förstår jag, men jag tycker smidigt det är bra om folk vill komma på naturliga lösningar än ta läkemedel mot allt. Som med antidepressiva nu för tiden . Man tar piller om man är ledsen för något när terapi, bra mat, sömn och och träning kanske hade räckt.
  • Anonym (Jessica)

Vad jag förstått är melatonin AGB inte så kontrollerat än heller vilket känns sådär.

• Anonym (Jessica)

Men jag får väl googla då om ingen vet :) 

• Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:43:52 följande:

Men jag får väl googla då om ingen vet :) 

HAHA!! :D Ja men så synd att du totalt missat länken jag skickade redan i mitt första svar (trots att du svarade på inlägget), men bra om du förstått att man kan googla själv.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2022-10-08 14:47:53 följande:
    HAHA!! :D Ja men så synd att du totalt missat länken jag skickade redan i mitt första svar (trots att du svarade på inlägget), men bra om du förstått att man kan googla själv.
    Nej men det har jag redan gjort men jag ville diskutera ämnet här. Inte varför.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:51:49 följande:
    Nej men det har jag redan gjort men jag ville diskutera ämnet här. Inte varför.
    Seriöst, du har inte ens brytt dig om att läsa vad som stod?? Hade du gjort det hade du fattat att det handlade om melatonin i mat och inte om sömnen.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-08 14:43:17 följande:

Vad jag förstått är melatonin AGB inte så kontrollerat än heller vilket känns sådär.

Det är en medicin som har funnits i många år, väldigt utskriven. Hade det varit alarmerande bieffekter vore den grundligt testad för att utesluta dessa. Melatonin i sig har använts längre än så. Jag vet flera som importerade melatonin då det gick att köpa i hälsokostaffärer i andra länder långt innan det blev vanligt i Sverige.
  • Anonym (Jessica)

Någon som testat? Eller vet hur mycket man behöver äta isåfall? :) Någon smoothie som funkat?

Svar på tråden Mat med melatonin?