Inlägg från: Anonym (Moder Natur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moder Natur)

Be om ursäkt för spya?

Min fyraåring var ute själv med sina syskon på den gemensamma innergården. 

Rätt som det är kommer en inspringande och berättar att fyraåringen spytt. Jag skyndar ner och ser henne och ett annat barn i snurrgungan, båda indränkta i spya. Jag skyndar mig in med mitt barn för att tvätta av henne.

Nu har jag fått höra att det andra barnets föräldrar tagit illa upp över att jag "bara lämnade det andra barnet och inte ens bad om ursäkt!" Bad om ursäkt för VAD?

Jag hade ingen möjlighet att hjälpa den andra. Jag kan inte gå in i det barnets port och inte heller har jag föräldrarnas nummer. Att ta in barnet till mig känns inte heller som en bra idé, för då hade väl de blivit oroliga om hen plötsligt försvann! Förstår inte varför barnet inte gick in själv.

• Svar på tråden Be om ursäkt för spya?
  • Anonym (Moder Natur)

Jag sa åt barnet att gå in. Jag hade inte velat att främlingar tog in mitt barn i en port jag inte ens kan öppna, så det var otänkbart. Enligt mina barn var det dessutom det barnets fel att fyraåringen kräktes öht och hen bad inte om ursäkt.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Blirtrött) skrev 2022-10-08 18:23:32 följande:

Men herregud ge dig skylla ifrån dig på ett barn vad spelar det för roll hur eller varför 
    skärp  dig för sjutton du skulle självklart även åtminstone sett till att det andra nerspydda barnet åtminstone faktiskt kom hem ordentligt 
    och självklart borde du be om ursäkt men du verkar inte så intelligent så ja lär väl inte hända

Hur skulle jag få in barnet menar du? Klart det spelar roll, hen var dum och det fick konsekvenser.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-08 18:29:02 följande:
    Det är inte fredag idag

Jag är medveten om det. Förklara då hur jag skulle ha kunnat få in barnet? Vad kunde jag göra annat än att uppmana hen att gå in? Visst, jag kanske kunde hanterat det bättre, men förstår verkligen inte varför föräldrarna gör en sån grej av det. Jag skriker inte ut att det var deras barn som gjorde så mitt barn spydde.

• Anonym (Moder Natur)

Det var liksom inte ett förskolebarn, hen var 10-11 år gammal, samma ålder som ett av mina barn.

• Anonym (Moder Natur)
    Tow2Mater skrev 2022-10-08 18:42:13 följande:
    Du tror inte han/hon hade kunnat portkoden till sin port om du gått med in?
    Medan mitt eget barn var ledsen och indränkt i spya? Jag antog att hen var stor nog att fixa det själv. Grannbarnet var taskigt mot mitt barn, men det är ändå hen det ska passas upp på först? Spyan var en direkt följd av att hen varit dum.
  • Anonym (Moder Natur)
    Fiona M skrev 2022-10-08 18:52:45 följande:
    Jag är inte jättevan med barn, men inte tar man väl med främmande barn hem till sig - utan föräldrarnas vetskap -och byter kläder på dem?

Exakt! Jag hade blivit tokig om någon gjort så med mina barn!

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2022-10-08 19:42:59 följande:
    På vilket sätt var det andra barnets fel att ditt barn kräktes?
    Hen lät inte mitt barn gå av fast hon ville, istället ökade hon farten och skrattade när mitt barn skrek. Syskonen försökte få stopp på gungan, men var rädda att bli träffade av den, så det tog en stund.
  • Anonym (Moder Natur)
    OupaOupa skrev 2022-10-09 09:48:34 följande:

Självklart tar man hand om båda barnen. Först lämnar man av det barnet man inte är vårdnadshavare för till sina föräldrar (tips, man ringer på porttelefonen om man inte har koden). Förklarar situationen och ber om ursäkt för omständigheterna och hoppas att det är en vettig vuxen som i sin tur ber om ursäkt för sitt barns uppförande. Därefter tar man sig hemåt och tar hand om sitt eget barn.

Riktigt lågt att bara lämna ett barn nerspytt, oavsett vem som spydde och orsaken till att det hände. 

Finns ingen porttelefon vid den dörren. 

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:26:52 följande:

Ts varför utelämnade du relevant info i trådstarten?

Du hade fått helt annorlunda svar om du skrivit:

Min 4-åring åkte på snurrgunga med en 11-åring, 11-åringen snurrade på gungan jättefort trots att mitt barn skrek att det ville gå av. Tillslut spydde mitt barn ner både sig själv och 11-åringen.
    Jag gick ut och hittade mitt barn nedspytt. Jag sa till 11-åringen att gå hem till sina föräldrar, jag vet att barnet både hittar hem och kan portkoden. Sedan tog jag mitt barn och gick hem.
    Nu är 11-åringens föräldrar arga på mig för att jag bara lämnade henne där. De vill att jag ska be om ursäkt. Men jag vet inte vad jag kunde gjort annorlunda, mitt barn kräktes för att 11-åringen inte stoppade gungan när hon bad om det, och 11-åringen är ju stor nog att gå hem själv. Gjorde jag fel här?

Lätt att vara efterklok. Trodde faktiskt inte att folk skulle reagera som de gjorde och jag trodde jag uppgett tillräckligt med info.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:47:18 följande:
    Det är ju inte så konstigt att folk trodde att du lämnade en liten 4-åring nedspydd då du inte skrev ut att det var ett äldre barn. Lägg till det i din ts.

Barnet var ju ute ensam, trodde det var talande nog. Folk verkar dessutom tycka likadant ändå.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:53:12 följande:

Dessutom när du skriver att föräldrarna skulle bli oroliga om barnet bara försvann får det att låta som ett litet barn.
    De flesta 11-åringar har inte full föräldrauppsikt utan skulle kunna lämna gården en stund utan oroliga föräldrar.

Vill man ha bra svar är det viktigt att ta med det som är relevant och inte skriva saker som lätt kan tolkas annorlunda. Sedan är det såklart inte lätt att uttrycka sig om man är upprörd, men nu förstår du kanske anledningen till att du fick de svar du fick.

Jag hade blivit jätteorolig om mina barn plötsligt var försvunna. De får inte lämna gården utan att säga till.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Essie) skrev 2022-10-09 10:59:32 följande:
    Men dina barn är ju inte 11 år allihop?

Min äldsta är 13 och får inte heller dra iväg utan att säga till. Vi bor inte i ett farligt område, men saker kan alltid hända och tycker det hör till normalt hyfs att säga till om man ska iväg nånstans. Det räcker med ett sms, men de ska säga till och checka av först.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-09 11:07:04 följande:

Såklart att du inte skulle tagit med barnet hem till dig men såklart att du skulle sett till att barnet kom hem. Även en 11 åring är liten framförallt om hen är nedspydd. Oavsett om det var 11 åringens fel så var du den vuxna och borde ha kapacitet att ta hand om din fyraåring såväl som se till att 11 åringen var ok och gick hem. Lämna en lapp till 11 åringen med ditt telefonnummer eller be om hens föräldrars nummer ser jag också som en självklarhet. Om 11 åringen nu är ?dum? har du precis visat hen att även vuxna är egoister och att man är sig själv närmst och kastar andra till vargarna. Att samhället ser ut som det här är inte konstigt när folk beter sig som medlemmarna på familjeliv. 

Kasta åt vargarna är kanske liiiite överdrivet. Varför är en elvaåring liten bara för att den är nedspydd?

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-09 11:33:40 följande:
    Generellt är inte en 11 åring särskilt stor och framförallt inte när barn hamnar i situationer de inte varit i förut. Att veta och agera rationellt när man hamnat i en situation som gör en ledsen, orolig, rädd är svårt för vem som helst och barn har inte erfarenhet av att lösa uppkomna situationer på samma sätt som vuxna. Det är ju sådant vi tränar våra barn på för att de ska vara  redo för att klara sig själva. Att bli nedapydd får väl ses som något utöver det vanliga. Att ringa till ett barns föräldrar och förklara vad som hänt deras barn måste däremot ses som normal hyfs. Du hade ju själv barn i den åldern men vad jag förstår på ditt svar så tycker du att de skulle bli lämnade ensamma om de hände dem. Jag för min del är tacksam när samhället hjälper mina barn när jag inte finns nära och försöker vara en sådan vuxen jag vill att andra ska vara. Sedan har jag också lätt att be om ursäkt även fast saker inte skett med flit? men ursäkten känns väldigt sekundär i detta fall.

Mina barn har varit i flera olyckor där andra barn orsakat dem
    skada, aldrig har någon annan förälder gjort något liknande det du anser att jag ska göra. Ett barn försökte tom strypa min äldsta med ett hopprep för några år sen. Jag såg det från balkongen och hann ingripa. Kontaktade föräldern, som sa att hen sett det, skyllde på att barnet har adhd och sen var det inget mer med det.

Jag har inget sätt att kontakta barnets föräldrar, jag vet inte vad någon av dem heter. Även porttelefonen (som finns vid porten från bilvägen) kräver mobilnummer idiotiskt nog. Jag gjorde det bästa jag kunde i den situation jag befann mig i. Även vuxna kan ha svårt att hantera oväntade situationer vet du. Det är som sagt lätt att vara efterklok.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Blirtrött) skrev 2022-10-14 20:24:20 följande:

Nu får ni ge er, För fet första spelar det ingen roll vems fel spyan var. För det sndra TS har inte varit på plats själv och sett vad som faktiskt har hänt. Det är hennes barn som återberättat händelsen. Barn är ofta väldigt partiska i sina berättelser. Att bara ta deras ord som sanning känns inte okej. TS har inte ens frågat 11 åringen vad som hänt.

viktigast av allt bedöm inte ett barn utifrån ålder. Det finns barn med många diagnoser som inte ses med blotta ögat och man vet faktiskt inte vem det är man möter och hur de reagera. 

blir så ledsen att världen blivit så egoistis. bara tänker på sig själv sina egna barn. Skita i andra. tråkig inställning folk har. kanske inte är så konstigt att världen ser ut som den gör. Empatin för andra är uppenbarligen borta

Jag känner mina barn, det räcker för att jag ska veta att det de säger stämmer. En granne som såg händelsen bekräftar den också. Jag har dessutom sett den ungen göra liknande saker tidigare.
    Elvaåringen har adhd. Det är ingen ursäkt till att komma undan med dåligt beteende. Brister impulskontrollen så pass borde föräldrarna ha bättre koll.

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-15 14:02:05 följande:
    Dina barn och andras ungar.
    Jaja, skit i ungen du.
    Det är kanske din unge som står där nästa gång.

Och lita inte blint på vad dina ungar säger.

Mina barn är helt oförmögna att ljuga, det är så skrattretande uppenbart när de försöker.

Och missade du det där med att en granne var vittne?

Och nej, i mina ögon blir man en "unge" när man beter sig illa. Mina barn är också ungar ibland.

Svar på tråden Be om ursäkt för spya?