Inlägg från: Anonym (Fru Ribbing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fru Ribbing)

Be om ursäkt för spya?

Ja du hade kunnat, och borde ha, bett om ursäkt, det hör till normalt hyfs. Jag tycker att du ska kontakta den andra familjen och förklara att allt skedde så snabbt men att du ändå ville be om ursäkt. För vad? Både för spyan och för att du bara lämnade det andra barnet. Vad du än hade kunnat göra eller inte göra är inte relevant, det är i alla fall den ursäkten som föräldrarna behöver höra. Det du hade kunnat göra var just att ta med barnet till dig, tvätta av och ge rena kläder och sedan ta barnet till dess föräldrar.

• Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-08 18:49:54 följande:
    Medan mitt eget barn var ledsen och indränkt i spya? Jag antog att hen var stor nog att fixa det själv. Grannbarnet var taskigt mot mitt barn, men det är ändå hen det ska passas upp på först? Spyan var en direkt följd av att hen varit dum.
    På vilket sätt var det andra barnets fel att ditt barn kräktes?
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 10:42:26 följande:

Lätt att vara efterklok. Trodde faktiskt inte att folk skulle reagera som de gjorde och jag trodde jag uppgett tillräckligt med info.

Det är stor skillnad på att lämna en nerspydd 4-åring ensam och en 11-åring som rimligen hittar hem själv.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 10:54:24 följande:

Jag hade blivit jätteorolig om mina barn plötsligt var försvunna. De får inte lämna gården utan att säga till.

Även om de skulle vara 11 år gamla? Bor ni i ett farligt område?
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 11:42:14 följande:

Mina barn har varit i flera olyckor där andra barn orsakat dem
    skada, aldrig har någon annan förälder gjort något liknande det du anser att jag ska göra. Ett barn försökte tom strypa min äldsta med ett hopprep för några år sen. Jag såg det från balkongen och hann ingripa. Kontaktade föräldern, som sa att hen sett det, skyllde på att barnet har adhd och sen var det inget mer med det.

Jag har inget sätt att kontakta barnets föräldrar, jag vet inte vad någon av dem heter. Även porttelefonen (som finns vid porten från bilvägen) kräver mobilnummer idiotiskt nog. Jag gjorde det bästa jag kunde i den situation jag befann mig i. Även vuxna kan ha svårt att hantera oväntade situationer vet du. Det är som sagt lätt att vara efterklok.

Att andra beter sig illa gör ingen skillnad för hur man borde bete sig. Du kan fortfarande göra bättre. Om du nu inte känner den här familjen alls undrar jag hur du vet att de blev upprörda för att du inte hörde av dig, vem berättade det? Träffas ni aldrig ute på gården heller?

Med tanke på att det kommit fram mer och tydligare information kring vad som hände så känns det inte som att du hade kunnat kontakta föräldrarna men du hade åtminstone kunnat följa deras barn till porten. Hen måste väl på något sätt kunna ta sig hem om något händer? Det känns inte aktuellt att kontakta föräldrarna nu i efterhand efter det du berättat och om de vill vara sura för det så kan man inte göra mycket åt det heller.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Perka) skrev 2022-10-09 14:05:49 följande:
    Hade du på allvar prioriterat en nedspydd 11-åring före din lika nedspydda 4-åring, som dessutom mår illa och är ledsen?
    Det låter rätt illa.
    Det tar någon enstaka minut att följa ett barn till porten och sedan ta hem sitt eget barn. Det betyder inte att man prioriterar det ena barnet före det andra utan att man gör saker i en logisk ordning. Du verkar mest kränkt å någon annans vägnar i en helt fiktiv situation, mycket märkligt.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    molly50 skrev 2022-10-16 11:33:34 följande:
    Tycker du det är bättre att lämna en 4-åring som mår dåligt ensam?
    TS kunde kanske ha följt med 11-åringen hem till föräldrarna och gett en förklaring. Men mer ska väl inte behövas.
    Det finns ju dessutom en granne som har sett vad som hände,om de av någon anledning inte skulle tro TS.
    Hade det varit mitt barn så hade jag gärna velat ha en förklaring.
    Däremot så hade jag inte krävt en ursäkt om det skulle visa sig att det är mitt barn som har orsakat det hela. 
    Man tar väl med sitt eget barn också....?
  • Anonym (Fru Ribbing)
    molly50 skrev 2022-10-16 11:43:08 följande:
    Ja,självklart. Men det låter på en del här som att TS borde ha tagit med 11-åringen först och sedan gått hem med sim 4-åring.
    Men jag kanske har missuppfattat det.
    Det finns säkert båda varianterna :)
Svar på tråden Be om ursäkt för spya?