Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-09 11:42:14 följande:
Mina barn har varit i flera olyckor där andra barn orsakat dem
skada, aldrig har någon annan förälder gjort något liknande det du anser att jag ska göra. Ett barn försökte tom strypa min äldsta med ett hopprep för några år sen. Jag såg det från balkongen och hann ingripa. Kontaktade föräldern, som sa att hen sett det, skyllde på att barnet har adhd och sen var det inget mer med det.
Jag har inget sätt att kontakta barnets föräldrar, jag vet inte vad någon av dem heter. Även porttelefonen (som finns vid porten från bilvägen) kräver mobilnummer idiotiskt nog. Jag gjorde det bästa jag kunde i den situation jag befann mig i. Även vuxna kan ha svårt att hantera oväntade situationer vet du. Det är som sagt lätt att vara efterklok.
Att andra beter sig illa gör ingen skillnad för hur man
borde bete sig. Du kan fortfarande göra bättre. Om du nu inte känner den här familjen alls undrar jag hur du vet att de blev upprörda för att du inte hörde av dig, vem berättade det? Träffas ni aldrig ute på gården heller?
Med tanke på att det kommit fram mer och tydligare information kring vad som hände så känns det inte som att du hade kunnat kontakta föräldrarna men du hade åtminstone kunnat följa deras barn till porten. Hen måste väl på något sätt kunna ta sig hem om något händer? Det känns inte aktuellt att kontakta föräldrarna nu i efterhand efter det du berättat och om de vill vara sura för det så kan man inte göra mycket åt det heller.