Inlägg från: Anonym (Har ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har ej)

Bilbarnstol ej isofix

Vi har bytt från bilbarnstolen för nyfödd till nästa nu, men vi har inte isofix . Så nu åker hen med anstiktet frammåt, vilket inte rekommenderas, men antar att inget finns att göra åt saken helt enkelt?

Hittade ingen som man fäster med bälte som man kan fästa så. Den för nyfödd gick dock

• Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix
  • Anonym (Har ej)

Den ser faktiskt smidig ut! Liten också! :)

Den vi har nu , dvs anstiktet frammåt så blir de att när hen somnar hänger huvudet frammåt :O Ser varken bekvämt eller säkert ut..  Hen somar alltid efter bara 10 min i bilen fast hen är över 1 år.

• Anonym (Har ej)

@buobä vi beställe från jollyroom som heter 

Kinderkraft COMFORT UP
  • Anonym (Har ej)
    Anonym (S) skrev 2022-10-09 11:11:36 följande:

Det finns hur många som helst! Bara leta runt eller gå till närmaste butik och fråga om tips vilka som går att använda! 

åk inte bil med barnet innan ni bytt stol! 

Bäst skulle vara om någon fanns i fysisk affär dvs inte behöva beställa on vänta "hundra år" som sist (dock var de budfirmans fel men ändå, inte första gången)

Personligen tycker jag isofix verkar så mycket smidigare och säkrare, försöker övertala mannen att vi sla uppdatera åtminstonde en av våra bilar till en ny. 
  • Anonym (Har ej)

@buobä : Jag har reagerat på att jag ser många som har den första bilbarnstolen frammåt vänd i trafiken, alltså den för nyfödd!

Sen är de faktiskt säkrare att ha även den i baksätet istället för fram, men ser ändå mpnga har den fram.

Vi fick bilbarnstolen (den nya) i present av våra föräldrar. Jag påpekade detta med ansiktet frammåt men doms kommentarer "men förr i tiden hade man inte så" eller som mannens mamma "men hur får bena plats, är ju obekvämt" osv.. 

Dom har koll dom som "vet" ;D

• Anonym (Har ej)

Var hos 3 olika återförsäljare som inte hade. (Visst små återförsäljare men ändå)

Sen är det inte säkert fram med airbagen om barnet sitter bakåtvänd.

Jag frågade snällt om råd och fick ett bra, den my way. Varför dessa påhopp? ? 

Innan hade vi axkid som var bakåtvänd och den var vi super nöjda med, men den är ju tydligen "billig skit" .

Jaja tack för mig. Första och sista gången jag frågar här, men tack till er som svarade vänligt.

• Anonym (Har ej)
    BuoBä skrev 2022-10-09 12:59:27 följande:
    Axkid brukar få bra resultat i tester och är långt ifrån billiga... Var ni nöjda med den så se på deras modeller för större barn, tex Move eller Minikid.
    Kanske var något erbjudande då vi köpte? :) (vagn, liggdel, sittdel och Axkid bilbarnstol ca 2000 kr , tyckte jag var super bra pris). 

Ska kika på Move och minikid då. 
  • Anonym (Har ej)
    Jemp skrev 2022-10-09 13:30:48 följande:
    Axkid är bra. Britax maxway har vi och min yngsta använder den fortfarande 4.5 år gammal. Rekommenderar sådana utan isofix då de är godkända för 25 istället för 18 kg. 

Det ni gör är både farligt och förmodligen olagligt. 
    Säger inte att du har fel, men det "vi gör" låter lite att ta i. 1. Jollyroom är väll ett svenskt företag, varför sälja något som är olagligt?
    2. Vi provade för ett par dagar sedan den nya och första jag reagerade va ju huvudet, att det hänger frammåt när hen sommar, efter det har vi ju inte kört , det var ju därför jag frågade om tips här, eftersom båda våra föräldrar är så gammalmodiga, deras svar hjälpte ju noll.
    Och arbetskamrater/vänner kör den där "oj det var så länge sedan, minns inget av de där" även om vissa har barn som är 5-6 år. Men jaa, kanske sånt man glömmer , vet ju inte jag.

Mitt syfte att fråga här var ju att få hjälp asap! Återförsäljare hjälpte ju inte direkt med "nej tyvärr, vi har bara för isofix" förutom en då som också är som den vi har nu, dvs ansiktet frammåt, var ju inte de vi frågade om liksom.
  • Anonym (Har ej)

Vad tycker ni familjeliv är ok att använda till om jag får fråga? :)

Jag har ju läst tidigare redan under graviditeten om bilbarnstol, hur den ska sitta osv! Asså fattar ni? Jag stod och försökte montera den vi har åt fel håll (dvs det säkra) men gick inte , då kollade jag en video om hur just vår ska monteras och då förstår, den är en sån med ansiktet frammåt?! Vi fick denna i present så hur skulle jag veta? 

Jag är väll gammaldags också, som "förr i tiden" kunde man åka och köpa direkt, men det är ju nutid antar jag allt ska beställas och tyvärr har jag alltid oturen med försenad leverans, trasigt paket osv. Har inte tid med sånt, men har väll inget val.

Tack ändå ni som var vänliga och gav tips. 

• Anonym (Har ej)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-09 14:10:52 följande:
    Lämna tillbaka till återförsäljaren, går inte det så köp en ny.
    Klart vi ska göra bägge två.  14-dagars återköp är det vi behöver ju en ny. Får väll beställa från jollyroom och hoppas det går snabbare denna gången utan strul.. (dvs att budfirman sköter sitt jobb!)
  • Anonym (Har ej)

Vi har beställt britax maxway, nu väntar vi (förhoppningsvis) inte hundra år. Men klart slut med detta nu. 

• Anonym (Har ej)
    Elin pelin skrev 2022-10-11 06:31:04 följande:
    En superbra stol, jag var så nöjd med den! Sen får Britax ofta bra betyg på säkerhetstester. Hoppas att den kommer snabbt!
    Hoppas det ,såg iallafall bra ut på bild och video. 
    Värdet verkar inte sjunka i dom så snabbt? Såg att många sålde begagnat från till exempel 2019 för bara 500 kr mindre än en helt ny, då blev en ny. 
  • Anonym (Har ej)
    Anonym (4:e snart) skrev 2022-10-11 12:51:51 följande:
    Precis. Har vi gjort med båda våra barn. Babyskyddet, nästa bilbarnstol till den äldre och sen en till bilbarnstol till den yngre- skiljer bara 1,5 år mellan så vi behövde två. Nu är det dags för nästa bilstol till 5-åringen och då ska vi återigen åka till samma ställe. En Babya-butik. Vi har fått hjälp att montera alla också.
    Dom vi åkte till hade bara sånna till isofix, så var tvungen att beställa.
Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix