• MammaOlewia

Isolerar sig på sitt rum

Hej

Jag har en son som idag är 21 år och bor hemma. Under hela sin tonårstid har han mest varit på ditt rum när han är hemma. Han kan vara där i flera dagar i sträck och såklart spelar han mycket och umgås med sina vänner genom spelet. När han spelar hinner han inte ens gå på toaletten,  har hittat glasburkar som han kissar i, ja ni förstår att det här inte känns som ett normalt beteende. Han äter dock middag med oss och träffar vänner ibland. Jag blir oroad över att han knappt rör på sig, han tränar aldrig, har inga fritidsintressen som sker utanför hemmet. Är det normalt? Borde jag vara orolig? Någon förälder som känner igen detta?
  • Svar på tråden Isolerar sig på sitt rum
  • Mortiscia80

Det är inte normalt. Jobbar han inte? Varför inte i så fall? Har du sagt åt honom att han måste se till att skaffa en inkomst och flytta ut? Att kissa i burkar skulle vara droppen för min del.

Han låter spelberoende och skulle behöva söka hjälp för det men då måste han först komma till insikt om det.

• Daisy28

Inte normalt men inte heller unikt, hur försörjer han sig? Plugg, jobb? 

• MammaOlewia

Han pluggar på heltid (högskola) det är ju inte som på gymnasiet med lektioner varje dag utan mycket eget ansvar att plugga till tentor. Därför bor han hemma men står i kö för studentlägenhet.

• Mortiscia80
    MammaOlewia skrev 2022-10-10 10:29:41 följande:

Han pluggar på heltid (högskola) det är ju inte som på gymnasiet med lektioner varje dag utan mycket eget ansvar att plugga till tentor. Därför bor han hemma men står i kö för studentlägenhet.

Hjälper han till hemma då eftersom han fortfarande bor hemma? Jag skulle sätta ner foten om det där med hygien och renlighet, jag skulle inte vilja ha ett sånt äckel boende hos mig, även om det vore min egen son. Hota med att slänga ut honom om han inte sköter sig.
  • MammaOlewia

Ja, han hjälper till hemma om man ber honom. Det sker sällan på eget initiativ. Han tvättar sin egen tvätt och städar sitt eget rum, vilket inte sker så ofta. Han betalar också hyra och mat hemma.

• Mortiscia80
    MammaOlewia skrev 2022-10-10 11:10:23 följande:

Ja, han hjälper till hemma om man ber honom. Det sker sällan på eget initiativ. Han tvättar sin egen tvätt och städar sitt eget rum, vilket inte sker så ofta. Han betalar också hyra och mat hemma.

Det är iaf väldigt bra att han sköter de bitarna! Men du måste prata med honom om att det är oacceptabelt att kissa i burkar.
  • flygrl

Han är ju fett spelberoende och skulle nog behöva hjälp med att bryta det antar jag. Börjar man pissa i burkar är det rätt illa. :/
    Sen vet jag det finns behandlingar för hikikomori dvs ungdomar som isolerar sig i hemmet.

• MammaOlewia

Tack! Googlade upp hikikomori, intressant läsning! Det forskas tydligen i Umeå om detta.

• flygrl
    MammaOlewia skrev 2022-10-10 20:02:52 följande:

Tack! Googlade upp hikikomori, intressant läsning! Det forskas tydligen i Umeå om detta.

Ja, kanske kan den kunskapen hjälpa din son. Såg att det finns en hikikomori-mottagning eller va det kallas i Uppsala. 

För så där kan han och ni ju inte ha det. Särskilt som han ju faktiskt är vuxen och måste försöka bli en fungerande självständig individ. :/

Är själv inte förälder och bara 4 år äldre än honom men fattar det är problematiskt som han lever men att det kanske behövs stöd för att klara ta sig ur det.

Hoppas det ordnar sig såsmåningom för din son (och er!)

Svar på tråden Isolerar sig på sitt rum