• Anonym (Bella)

Vad hände med lagen om tidelag?

2014 blev tidelag förbjudet, ändå kan man läsa överallt att det inte är olagligt. Man hittar också artiklar mellan 2015-2017 eller 18 där folk har dömts, men inte senare än så. Jag lyckas inte hitta hur lagen försvann? Flummigt att ha en lag i bara ett par år. Jag håller inte heller med om att djurskyddslagen täcker, hur bevisar man lidandet? Nu när samtycke har blivit centralt, känns det som att man kanske får formulera om djurskyddslagen igen. Annars, om jag fattar det rätt kan man gå in till andras djur och göra vad man vill och bara dömas till olaga intrång (om man blir påkommen) på ägorna.

• Svar på tråden Vad hände med lagen om tidelag?
  • Anonym (Bella)

Det blev två trådar, jag ville tillåta Anonyma svar men råkade göra fel först 

• Anonym (.)
    Anonym (Bella) skrev 2022-10-10 08:42:43 följande:
    Vad hände med lagen om tidelag?

2014 blev tidelag förbjudet, ändå kan man läsa överallt att det inte är olagligt. Man hittar också artiklar mellan 2015-2017 eller 18 där folk har dömts, men inte senare än så. Jag lyckas inte hitta hur lagen försvann? Flummigt att ha en lag i bara ett par år. Jag håller inte heller med om att djurskyddslagen täcker, hur bevisar man lidandet? Nu när samtycke har blivit centralt, känns det som att man kanske får formulera om djurskyddslagen igen. Annars, om jag fattar det rätt kan man gå in till andras djur och göra vad man vill och bara dömas till olaga intrång (om man blir påkommen) på ägorna.

Lagen finns fortfarande. 
  • Anonym (Casanova)

Mig veterligen är det fortfarande olagligt.

Va ju någon som satt på en häst för några år sedan. Det filmades av en kamera. Sen har jag för mig att det juridiska straffet bleknade jämfört med att för alltid vara känd som  "hästknullaren".

Tror du har svaret där... Låga straff, ovanliga brott. Risken för att åka dit är antagligen minimal. Oftast är väl förövaren bonden själv. Vittnena blir grisarna och kossan är målsägaren.

Helt onödig lag enligt mig.

Svar på tråden Vad hände med lagen om tidelag?