• Anonym (Mamma)

Livet känns pisstråkigt

Någon som känt som jag? Vad kan det bero på? Jag känner lite att jag tappat glöden och tappat bort mig själv lite. Varje dag är mitt fokus på att jobba och barnen. Jobb, det ska fixas middag, städa, plocka, kvällsrutinen med barnen och så är jag helt slut på kvällen och somnar till något avsnitt av en serie. Och så repeat varje dag. 
    Jag köper fina kläder som jag ska ta på mig ?när jag går ut? men det händer aldrig. Inget kul händer. Höjdpunkten av dagen är typ.. ja.. det är inte så mycket att se fram emot. Jag tycker inte det händer något spännande och har inte mycket att se fram emot. Mitt liv känns väldigt tråkigt.. Sen får jag skuldkänslor. För det är ju såhär en vardag ser ut när man har barn. Vad kan jag göra åt att jag känner såhär?
    hela mitt liv kretsar kring barnen, jag saknar att känna mig levande. Jag säger till min man hela tiden att jag inte vill vara den enda som är drivande i att göra något. Hitta på saker. Det händer nästan enbart på mitt initiativ. Men jag kan heller inte skylla på min man varför jag mår som jag gör. Såhär ser ju en vardag ut..
  • Svar på tråden Livet känns pisstråkigt
  • Anonym (E)

Det är väl inte så konstigt att du tycker att livet är pisstråkigt när du aldrig gör något roligt! Om din man inte vill hänga med så gör något på egen hand. Och ha dina fina kläder när du känner för det istället för att vänta på att "gå ut". Varför gör du inte det förresten?

Vill man ha det bättre får man se till att göra det själv. Det händer inte automatiskt.

• Antigone

Precis! Så ser en vardag ut, men den måste ju kryddas med lite fest, resor och äventyr ibland för att inte bli alldeles för grå och trist. Jag hade samma problem. Nu är jag singel och mitt liv har blivit mycket mer spännande. Då är det inte ens särskilt spännande nu, så du kan ju tänka dig hur trist det var innan 😉 Jag säger självklart inte att du ska göra slut, för jag och mitt ex hade andra problem, men det är inte meningen att man ska leva som att det är vardag varje dag hela året runt. Det blir jäkligt trist i längden 🥱

• Anonym (planera!)

Planera in några roligheter åtminstone en gång i månaden med en kompis eller liknande så att du har saker att se fram emot! 

Du är inte beroende av din man, tvärtom kan han ta hand om barnen när du är på spa med en vän exempelvis.  

• Anonym (Kaffedraken)

Ja, jag känner igen mig. Jag har tappat livsgnistan. Det känns tomt och meningslöst. Jag orkar inte träna som jag gjorde förut, det spelade faktiskt ingen roll. Jag fick inga tjejer ändå. En del hobbys jag har, har jag slutat med. Orkar inte.
    Jag har inget att se fram emot. 50 nu, och jag känner att jag börjar bli äldre. Mina bästa år är förbi.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-10 09:13:34 följande:

Ja, jag känner igen mig. Jag har tappat livsgnistan. Det känns tomt och meningslöst. Jag orkar inte träna som jag gjorde förut, det spelade faktiskt ingen roll. Jag fick inga tjejer ändå. En del hobbys jag har, har jag slutat med. Orkar inte.
    Jag har inget att se fram emot. 50 nu, och jag känner att jag börjar bli äldre. Mina bästa år är förbi.

Jag är 28 år och känner mig som en gammal tant som knappt lever. Min mormor har ett mer händelserikt liv än mig? man måste ju ändra på något aktivt men jag vet inte vad.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-10 09:15:38 följande:
    Jag är 28 år och känner mig som en gammal tant som knappt lever. Min mormor har ett mer händelserikt liv än mig? man måste ju ändra på något aktivt men jag vet inte vad.
    Jag vet inte. Man är ju så olika. Jag behöver inte fart och fläkt, har inget intresse av att resa Jorden runt t ex.
    I mitt fall är det mest att jag saknar nån, en speciell kvinna att dela livet med.
    Det skulle sätta färg på tillvaron och göra att livet känns roligare att leva.
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-10 09:15:38 följande:
    Du kanske skulle hänga mer med henne då haha ;) Nä men det är inte lätt att veta vad man ska göra om man inte är van men umgås med dina vänner, testa gruppträningar, gå en kurs (dans, språk, mat eller nåt som intresserar dig), gå med i en förening, gå på skogspromenader, testa nåt nytt. Det finns mycket man kan göra när man väl börjar gräva i det :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (E) skrev 2022-10-10 09:52:33 följande:
    Du kanske skulle hänga mer med henne då haha ;) Nä men det är inte lätt att veta vad man ska göra om man inte är van men umgås med dina vänner, testa gruppträningar, gå en kurs (dans, språk, mat eller nåt som intresserar dig), gå med i en förening, gå på skogspromenader, testa nåt nytt. Det finns mycket man kan göra när man väl börjar gräva i det :)
    Ibland behövs det inte mycket. Shoppingtur till grannstaden, dagsutflykt och se nya saker t ex.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-10 09:59:43 följande:
    Ibland behövs det inte mycket. Shoppingtur till grannstaden, dagsutflykt och se nya saker t ex.
    Ja men precis! Ett litet avbrott från vardagen helt enkelt.
  • Um Hamza

Delar du vardagsslitet med din man då? Annars är det väl dags att han steppar upp där. Nu skrev du inte hur gammal du är, men när barnen är små blir det väldigt mycket vardag. Det är också vad barnen mår bra av tror jag. Dra ner förväntningarna på dig själv, laga halvfabrikat, lämna stöket ibland och umgås på riktigt med barnen. Det ger mig glädje, jag har en tvååring och han är fantastiskt rolig. Gör nån liten grej på helgen, det behöver inte vara nåt stort ha en picknick i trädgården. Men jag håller med om att det är slitsamt att ha barn och jobba heltid, man har inte mycket ork alls. Man får hitta nån hobby i det lilla. Jag stickar en massa babykläder just nu till lillebror, tacksamt eftersom dom är så små och blir klara fort :) Kul med en sån hobby där man blir bättre och bättre :) 

Svar på tråden Livet känns pisstråkigt