• Anonym (Desperat)

Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan

Jag är ensamstående mamma till en dotter som nu går i 8an. Hon började ny skola i 7an för hennes gamla skola hade bara till 6an. Ingen av hennes gamla klasskamrater började där men hon var glad och där var några kända ansikten där för henne. Men sen blev det mycket strul med kompisar och jag kämpade hela 7an, och till sist blev det bättre. Men hon var hemma mycket för allt möjligt. Mensvärk, huvudvärk, strul med kompisar.

hade goda förhoppningar inför 8an men det är katastrof. Hon stannar hemma hela tiden. Det är inget fysiskt fel på henne utan hon får ångest av skolan säger hon. Jag kämpade hela 7an som sagt och nu också. Ringer och mejlar kuratorer, mentorer, specialpedagoger, bup osv osv. Har varit på skolan också. Men jag får bara höra hela tiden att de inte kan hjälpa nån som inte vill. Det är allt. Allt är alltså frivilligt för min 14-åring som inte går till skolan. Jag kan inte bära henne till skolan och snart går jag under. Vet inte hur jag ska orka med mitt jobb snart. Jag pratar och finns där för henne men jag blir samtidigt så arg och ledsen. Fram till högstadiet hade hon ingen frånvaro om hon inte var riktigt sjuk, inte ens då ville hon vara hemma. Tycker att skolan har tagit tag i problemen med kompisar men allt det här andra är bara frivilligt. Och så kommer de anmäla till socialtjänsten om hon inte kommer dit mer än vad hon gör. Men de lär ju inte heller hjälpa. jag är desperat! Jag själv jobbar och är högskoleutbildad, och Har alltid pratat om vikten av att gå till skolan. Hennes skolarbete går bra.

snälla är det någon som har något tips på vad jag kan göra? 

• Svar på tråden Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan
  • Anonym (Nim)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2022-10-10 22:10:55 följande:

Jag tänker på kartläggning och åtgärdsprogra.

Kartläggning och åtgärdsprogram av/för vad? frånvaron/närvaron eller inlärningen? 
  • Anonym (Specialpedagog)

Har ni koll på vart hon ligger
    kunskapsmässigt
    socialt
    om inte betyg finns, vad behövs göra?
    hur vet lärarna vad de ska göra om de inte har dokumenterat?

vad skapar stressen ?
    vad minskar stressen?
    det finns så många frågor att undersöka men det kanske de har gjort. 
    Extra anpassningar, vilka har fungerat?
    om hon inte har betyg SKA hon ha ett åtgärdsprogram. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Desperat) skrev 2022-10-10 19:49:19 följande:
    Hur är det för din son nu? Bup säger samma som skolan, det är frivilligt att ta emot hjälp. De kan inte hjälpa nån som inte vill.
    För det första så lever han. Han gick IM men hoppade av. Började om och gick sporadiskt. CSN och underhåll drogs in. "Vaknade till"och fixade lägsta betyg från påsk till juni. 
    Kom in på BA och är överlycklig. Blev jättesur när han var förkyld och måste stanna hemma. Jag har inte behövt vecka honom en enda morgon. Hans årskull tog studenten i våras men det rör honom inte i ryggen. 
    Att inte klara grundskolan med betyg är inte hela världen. Det går att lösa i efterhand. Viktigast är att de  lever. Den bistra sanningen är att ungdomar som min son tar livet av sig. De skippar inte skolan för att de vill gå.  De kan inte gå. 
  • Anonym (Snöflinga)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-10-10 21:56:11 följande:
    Pandas hade jag, av streptokocker så det hade inte spelat någon roll.
    Extremt ovanligt.
  • Anonym (Nim)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2022-10-10 22:29:55 följande:

Har ni koll på vart hon ligger
    kunskapsmässigt
    socialt
    om inte betyg finns, vad behövs göra?
    hur vet lärarna vad de ska göra om de inte har dokumenterat?

vad skapar stressen ?
    vad minskar stressen?
    det finns så många frågor att undersöka men det kanske de har gjort. 
    Extra anpassningar, vilka har fungerat?
    om hon inte har betyg SKA hon ha ett åtgärdsprogram. 

Hon ligger över förväntad nivå i alla teoretiska och nästan alla praktiska ämnen, så själva skolämnena i sig är inget problem (än!). Det är lite av ett moment 22 för oss föräldrar. Hon märker ju själv att det inte spelar någon roll att hon är borta mycket. Skolan går bra ändå.  

Det låter på dina svar som att vår skola gör vad de ska. Tack för att du tog dig tid! 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Samma) skrev 2022-10-10 22:40:21 följande:
    För det första så lever han. Han gick IM men hoppade av. Började om och gick sporadiskt. CSN och underhåll drogs in. "Vaknade till"och fixade lägsta betyg från påsk till juni. 
    Kom in på BA och är överlycklig. Blev jättesur när han var förkyld och måste stanna hemma. Jag har inte behövt vecka honom en enda morgon. Hans årskull tog studenten i våras men det rör honom inte i ryggen. 
    Att inte klara grundskolan med betyg är inte hela världen. Det går att lösa i efterhand. Viktigast är att de  lever. Den bistra sanningen är att ungdomar som min son tar livet av sig. De skippar inte skolan för att de vill gå.  De kan inte gå. 
    De skippar inte skolan för att de INTE VILL gå. De kan inte gå. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Snöflinga) skrev 2022-10-10 19:19:12 följande:

Alltså detta curlande.... För det första drar du in ALLA förmåner tills hon fattar att det är skolan som gäller. För det andra pratar du vett med henne om att hon måste gå dit vare sig hon vill eller inte, det enda ni båda två gör nu är att spä på hennes situation och bekräftar att det är ok att stanna hemma. Det är det inte! Om hon i den här åldern kommer undan med såna här fasoner kommer hon lägga sig till med samma mönster resten av livet också.

Så brukar det låta från de som inte upplevt situationen själv. Dina "tips" är rent skadliga. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Snöflinga) skrev 2022-10-10 23:10:24 följande:
    Extremt ovanligt.
    Vad spelar det för roll? Jag kunde inte och mina föräldrar slet i mig. Anser du att det är rätt att försöka tvinga någon  till skolan? Har svårt att tro att ett barn struntar i det bara för den själv vill, det måste bero på något. Och sluta var så okänslig i dina svar.
  • Anonym (Desperat)

Tack för alla svar och berättelser! Tråkigt också att höra att så många har liknande erfarenheter. 

lite generella svar. 

skolan har tagit tag i kompisproblemen när de uppstått. Ingen har hört av sig angående hennes frånvaro utan det är jag som larmat varje gång. Kuratorn sa nu att hennes mentor ska höra av sig nästa vecka för han är föräldraledig nu. Och mejlade igen att hjälpen från henne är frivillig för man kan inte tvinga sig in i en tonårings liv. 

när jag har möte med mentorn ska jag kräva att de gör en åtgärdsplan. 

min dotter klarade alla ämnen i 7an och tror inte det är nån fara nu heller även om hon kunnat ha högre betyg i vissa ämnen. Känner ändå att hennes ambition finns där. Men hon kan inte riktigt förklara sin ångest. Dels tror jag självklart det beror på hur elaka vissa har varit även om det är bättre nu. Hur kan vi bygga upp henne igen? Hon är mitt i Puberteten också så det är svårt med allt ibland 

har som sagt också haft kontakt med barn och ungdomspsykiatrin men det är samma där, vill hon inte prata så bokar de inget möte.

• Anonym (Nim)

Jag funderar på om terapi på nätet skulle kunna vara något för din dotter. Det erbjuds inte i alla regioner, men man har rätt att söka vård i hela landet. 

• Inteutanproblem

Tycker det låter misstänkt som npf diagnos- eller tendenser. Flickor flyger Ofta under radarn då dom sällan är stereotypiskt utåtagerande- och oftare har bättre social förmåga. MEN problemen börjar träda fram i takt med att dom går upp i tonåren, och särskilt övre tonåren. Skolan blir plötsligt för svår, på så vis att mer ansvar faller på eleven. Vilket man då kan ha svårigheter med att veta hur man skall klara det. Det sociala umgänget blir plötsligt mer komplext, och toleransen för att göra fel/avvika minskar drastiskt. Hon får ångest av skolan men kan inte sätta ord på varför = stor risk att det handlar om mental överbelastning av intryck + att det då kräver mer energi att försöka förstå sig på klasskompisar, och att passa in. Samt att skolarbetet och ansvaret över detta, nu faller mer på eleven. Såklart man blir helt soppslut i huvudet av det här. Lägg då till allt vad hormoner också ställer till med. 

Att hon sover uselt. Ja, det är ju skitvanligt vid npf och tenderar till att förvärras om man går och blir översvämmad av intryck. 

Nu behöver det inte handla om npf. MEN. Flicka. Nu tonåring. Tidigare älskat skolan. Är egentligen duktig och engagerad i ämnena. Har plötsligt inga vänner, kan ej komma in i gemenskapen/vill inte. Får ångest av skolan. Kan inte sova. Är rätt stereotypiskt för många flickor med tex autism, att händelseförloppet kan se ut sådär. Man har kunnat kompensera tidigare, när kraven var mindre och man stod längre ifrån vuxenvärlden. Många autistiska (eller adhd för den delen) flickor gör något som kallas för maskering, man skådespelar kan man säga. Har en strategi för att göra rätt/passa in, i sociala sammanhang men detta kräver enormt mer energi ju äldre man är- eftersom det sociala samspelet blir mer och mer komplext. Därav att flickor rent av plötsligt kan bli utbrända för första gången runt tonåren. 

• Inteutanproblem

Ska tillägga TS att jag själv var just den där flickan som flög under radarn. Att ha höga betyg trots stor frånvaro var överlag inte svårt för mig. 8:an minns jag som brutal, och det var väldigt hög frånvaro och en hel del bråk med mentorn. Hon gillade inte mig, och gjorde allt för att sabotera. Påstod jag hade inlärningsproblem och annat konstigt. Satte mig i special grupp för dom som låg efter/hade svårt- när det helt uppenbart var precis tvärt om. Matematik är det enda jag egentligen haft svårt för i skolan, vilket är en anings ironiskt, då jag skrattade högt över medel på matematisk förmåga när jag väl gjorde en neuropsykiatrisk utredning för första gången. Som vuxen. 
    Jag minns att mina föräldrar försökte kämpa som djur för mig, i skolan. Men trots det, så var där faktiskt ingen som såg vad som egentligen pågick. Att jag är autistisk. 

9:an kom, och jag mådde ju skit. Sov knappt något heller. Den elaka mentorn hade fått ett barn, så tack och lov försvann hon ur bilden den årskursen. Det gjorde det lite lättare. Men, det var väll egentligen redan försent. Slet som ett djur hela åk 9, för att tvinga mig till skolan så ofta som jag bara kunde. Orkade egentligen inte. Men ville inte få dåliga slutbetyg. Jag ville kunna välja inriktning på gymnasiet utan att riskera att inte komma in. Klarade det, men kraschade totalt under sommaren och hamnade i en rejäl utmattningsdepression för första gången. Behövde ta 1 sabbatsår. Såg jätte mycket fram emot att börja gymnasiet året därpå, men. Ja. Det gick bar tills det inte gick mer. Min ork tog slut efter ungefär 1 termin, och sen gick det bara utför. 

Det är både sorgset och absurt att älska skolan, att älska att lära sig. Vara duktigt på det. Men att samtidigt inte orka med det. Allt blev för mycket. Alla intryck. Allting. Min hjärna hade inte energi till allt det där. Plus att man sov helt åt helvete dåligt, trots sömnpiller. Fick sådana tidigt. 

Hela mitt liv har sett ut sådär. Ambitioner, drömmar, mål, intellektuell kapacitet finns. Men orken/energin finns inte. Minns inte längre hur många gånger jag hamnat rakt in i väggen, av sådant man normalt inte borde ha hamnat där av. Så många gånger jag undrat om jag är galen, är jag lat? Fast jag inte begriper det bara? Varför kan jag inte göra sånt som alla andra kan? Vad vet dom, som inte jag vet? Vad är hemligheten! Varför är jag så annorlunda och så misslyckad?!? 

Snabbspolning till 32 års ålder och ett totalt kraschat liv. Går och blir utredd- solklar autism. Grad 1, dvs det som tidigare kallades Aspbergers. BUP var inkopplad när jag var en flicka, 12 var jag då, men dom inkl mina föräldrar ville inte tvinga mig till att prata.. Så då blev där ingen utredning heller. Detta. Som jag haft svårt att förstå just det där. Hur man kunde göra så. Som jag känt ilska gentemot vuxenvärlden i det där. Dom tog inte sitt ansvar, utan som jag ser det. Lämpade över det på mig, ett barn egentligen. Hade man vetat om att jag var autistisk, skulle skolan sannolikt ha sett totalt annorlunda ut för mig. Jag hade kanske rent av kunnat lyckats med en universitetsutbildning. En av mina största drömmar. Nej, istället fick jag stånga mig blodig mot en omöjlig vägg. Stånga mig rent fördärvad. Har än idag inte en fullständigt gymnasieutbildning, mycket pga att CSN tillslut ledsnade på att ge mig chanser. Det är olyckliga omständigheter alltihop egentligen. 

Men jag är väldigt glad över att jag äntligen vet. Varför. Livet blir enklare att navigera. 

Din dotter behöver inte ha en npf diagnos. Det kan vara annat som hänt, tex en depression. Men det kan vara klokt att titta närmre på sina barn, och tonåringar. Vara medveten om att den intelligenta och kloka dottern eller sonen du har, som är lugn och samlad. Faktiskt kan ha problem. Alla är inte utåt uppenbara. Där finns en hel drös av oss som har en personlighet, som gör oss mer i risk att flyga under radarn. Priset för det kan bli mycket högt. 

• Anonym (Desperat)
    Inteutanproblem skrev 2022-10-11 08:19:56 följande:

Tycker det låter misstänkt som npf diagnos- eller tendenser. Flickor flyger Ofta under radarn då dom sällan är stereotypiskt utåtagerande- och oftare har bättre social förmåga. MEN problemen börjar träda fram i takt med att dom går upp i tonåren, och särskilt övre tonåren. Skolan blir plötsligt för svår, på så vis att mer ansvar faller på eleven. Vilket man då kan ha svårigheter med att veta hur man skall klara det. Det sociala umgänget blir plötsligt mer komplext, och toleransen för att göra fel/avvika minskar drastiskt. Hon får ångest av skolan men kan inte sätta ord på varför = stor risk att det handlar om mental överbelastning av intryck + att det då kräver mer energi att försöka förstå sig på klasskompisar, och att passa in. Samt att skolarbetet och ansvaret över detta, nu faller mer på eleven. Såklart man blir helt soppslut i huvudet av det här. Lägg då till allt vad hormoner också ställer till med. 

Att hon sover uselt. Ja, det är ju skitvanligt vid npf och tenderar till att förvärras om man går och blir översvämmad av intryck. 

Nu behöver det inte handla om npf. MEN. Flicka. Nu tonåring. Tidigare älskat skolan. Är egentligen duktig och engagerad i ämnena. Har plötsligt inga vänner, kan ej komma in i gemenskapen/vill inte. Får ångest av skolan. Kan inte sova. Är rätt stereotypiskt för många flickor med tex autism, att händelseförloppet kan se ut sådär. Man har kunnat kompensera tidigare, när kraven var mindre och man stod längre ifrån vuxenvärlden. Många autistiska (eller adhd för den delen) flickor gör något som kallas för maskering, man skådespelar kan man säga. Har en strategi för att göra rätt/passa in, i sociala sammanhang men detta kräver enormt mer energi ju äldre man är- eftersom det sociala samspelet blir mer och mer komplext. Därav att flickor rent av plötsligt kan bli utbrända för första gången runt tonåren. 

Jag har funderat på det men är rätt saker på att hon inte har det. jobbar själv med barn (fast yngre) och är insatt i problematiken det kan medföra och hur utredningar går till. hennes halvsyskon har också adhd. hon är för välfungerande för att få en diagnos, även om hon kan ha drag av adhd. Autism har hon inga drag av alls och har aldrig haft. det är som en forskare sa gällande adhd, att vi ligger alla nånstans på skalan. Hon har inte problem i några andra miljöer utan är tvärtom väldigt välfungerande. Upplever inte att skolan tar någon energi på det sättet, då hade hon också kraschat när hon kommer hem. hon Sköter studierna självständigt också. 

kanske blev missuppfattning innan för min dotter har många vänner. Men skolan hon började på hade till min förvåning ett väldigt hårt klimat bland ungdomarna och min dotter har blivit utsatt av kränkningar och mobbning av ett gäng killar. Och jag tänker att det medför att hon har fått ångest att gå dit även om just det är bättre. 

hon sover inte uselt heller utan somnar för sent när hon pratar i telefon med kompisar. Så det är inte så att hon bara ligger vaken eller vaknar en massa på natten. 

jag tror mer det lutar åt någon ångest/oro. Det var ett tufft klimat hela 7an och det har nog satt spår hos henne. hon har också alltid varit en känslig person som funderar mycket. Oavsett vad det beror på så behöver hon stöd. Och skolan ger inget gällande detta eftersom det är frivilligt. Samma med bup.

• Anonym (453)
    Inteutanproblem skrev 2022-10-11 09:05:55 följande:

Ska tillägga TS att jag själv var just den där flickan som flög under radarn. Att ha höga betyg trots stor frånvaro var överlag inte svårt för mig. 8:an minns jag som brutal, och det var väldigt hög frånvaro och en hel del bråk med mentorn. Hon gillade inte mig, och gjorde allt för att sabotera. Påstod jag hade inlärningsproblem och annat konstigt. Satte mig i special grupp för dom som låg efter/hade svårt- när det helt uppenbart var precis tvärt om. Matematik är det enda jag egentligen haft svårt för i skolan, vilket är en anings ironiskt, då jag skrattade högt över medel på matematisk förmåga när jag väl gjorde en neuropsykiatrisk utredning för första gången. Som vuxen. 
    Jag minns att mina föräldrar försökte kämpa som djur för mig, i skolan. Men trots det, så var där faktiskt ingen som såg vad som egentligen pågick. Att jag är autistisk. 

9:an kom, och jag mådde ju skit. Sov knappt något heller. Den elaka mentorn hade fått ett barn, så tack och lov försvann hon ur bilden den årskursen. Det gjorde det lite lättare. Men, det var väll egentligen redan försent. Slet som ett djur hela åk 9, för att tvinga mig till skolan så ofta som jag bara kunde. Orkade egentligen inte. Men ville inte få dåliga slutbetyg. Jag ville kunna välja inriktning på gymnasiet utan att riskera att inte komma in. Klarade det, men kraschade totalt under sommaren och hamnade i en rejäl utmattningsdepression för första gången. Behövde ta 1 sabbatsår. Såg jätte mycket fram emot att börja gymnasiet året därpå, men. Ja. Det gick bar tills det inte gick mer. Min ork tog slut efter ungefär 1 termin, och sen gick det bara utför. 

Det är både sorgset och absurt att älska skolan, att älska att lära sig. Vara duktigt på det. Men att samtidigt inte orka med det. Allt blev för mycket. Alla intryck. Allting. Min hjärna hade inte energi till allt det där. Plus att man sov helt åt helvete dåligt, trots sömnpiller. Fick sådana tidigt. 

Hela mitt liv har sett ut sådär. Ambitioner, drömmar, mål, intellektuell kapacitet finns. Men orken/energin finns inte. Minns inte längre hur många gånger jag hamnat rakt in i väggen, av sådant man normalt inte borde ha hamnat där av. Så många gånger jag undrat om jag är galen, är jag lat? Fast jag inte begriper det bara? Varför kan jag inte göra sånt som alla andra kan? Vad vet dom, som inte jag vet? Vad är hemligheten! Varför är jag så annorlunda och så misslyckad?!? 

Snabbspolning till 32 års ålder och ett totalt kraschat liv. Går och blir utredd- solklar autism. Grad 1, dvs det som tidigare kallades Aspbergers. BUP var inkopplad när jag var en flicka, 12 var jag då, men dom inkl mina föräldrar ville inte tvinga mig till att prata.. Så då blev där ingen utredning heller. Detta. Som jag haft svårt att förstå just det där. Hur man kunde göra så. Som jag känt ilska gentemot vuxenvärlden i det där. Dom tog inte sitt ansvar, utan som jag ser det. Lämpade över det på mig, ett barn egentligen. Hade man vetat om att jag var autistisk, skulle skolan sannolikt ha sett totalt annorlunda ut för mig. Jag hade kanske rent av kunnat lyckats med en universitetsutbildning. En av mina största drömmar. Nej, istället fick jag stånga mig blodig mot en omöjlig vägg. Stånga mig rent fördärvad. Har än idag inte en fullständigt gymnasieutbildning, mycket pga att CSN tillslut ledsnade på att ge mig chanser. Det är olyckliga omständigheter alltihop egentligen. 

Men jag är väldigt glad över att jag äntligen vet. Varför. Livet blir enklare att navigera. 

Din dotter behöver inte ha en npf diagnos. Det kan vara annat som hänt, tex en depression. Men det kan vara klokt att titta närmre på sina barn, och tonåringar. Vara medveten om att den intelligenta och kloka dottern eller sonen du har, som är lugn och samlad. Faktiskt kan ha problem. Alla är inte utåt uppenbara. Där finns en hel drös av oss som har en personlighet, som gör oss mer i risk att flyga under radarn. Priset för det kan bli mycket högt. 

Var menar du med det fetade? Menar du att dina föräldrar skulle tvingat dig till att prata med BUP? 
    Själv blev jag tvingad att gå till BUP, och det hjälpte inte ett skvatt. Man blir inte lyckligare bara för att man får en diagnooos på pappret, inget förändras. Det ända som ''vården'' bestod utav, var att göra en NPF-utedning och därefter få en bokrekomendation om att läsa Tony Atwoods bok. 

Vad i ens liv förändras för att man läser en bok? Jag förstår inte varför jag gjorde en utredning. Inte blir jag lyckligare eller botad bara för det. Uutredningen förändrade ingenting i mitt liv, det är liksom, varför gör man en utredning? Ingenting förändras?

Allt ovan jag skrev, plus att det känns jävligt kränkande att tvingas att gå till psykiatrin(BUP),när man inte vill. 
  • Anonym (Desperat)
    Inteutanproblem skrev 2022-10-11 09:05:55 följande:

Det är verkligen tråkigt att höra om din erfarenhet. Har läst andra vuxnas historier och det är så sorgligt. Jag jobbar verkligen får att föräldrar och personal ska se barnen och ge dem rätt stöd, precis som jag själv gör i mitt jobb. 

men just autism, det finns inget alls som stämmer in på min dotter. då är adhd mycket mer sannolikt. hon har en Del drag av det men troligtvis inget som kommer uppfylla kriterierna för en diagnos. Att få till en utredning är väldigt svårt också, med tanke på de enormt långa köerna. Och utan Backning från skolan är det ännu svårare. Jag önskar mest att min dotter kunde komma och prata med någon men de säger ju bara att det är frivilligt. Och hon är inte så sugen på det? vilket de flesta i hennes ålder nog inte är. 
Svar på tråden Hjälp! Mitt barn vägrar gå till skolan