• Anonym (….)

Månadspeng 17 år

Jag har ett dilemma kring månads peng för min 17-åring. Hon har lite pengar kvar från ett sommarjobb som snart är slut och då får hon bara studiebidraget. Det ska räcka till fika och de mesta kläder. Hon får busskort och telefon. Pengarna kommer inte att räcka men jag har ingen lust att ge henne mer eftersom hon röker. Väldigt mycket med, närmare ett paket om dagen. Jag vill inte sponsra något så dumt som dessutom är skadligt. Men om jag tex erbjuder mig att betala bio eller kläder Jan hon ju lägga sina pengar på cigg, så då betalar jag indirekt det ändå?
    några tips?

• Svar på tråden Månadspeng 17 år
  • Anonym (Nejnejnej)

Hon skulle inte få en krona i kontanter av mig så länge hon röker. Jag skulle följa med och handla grejer/beställa åt henne på nätet men 0 kr i fickpeng. Jag skämtar inte ens. 

• Anonym
    Anonym (F) skrev 2022-10-10 20:03:35 följande:

Räcka till vad?? En unge i den åldern har för sjutton inga utgifter att tala om, hon får lära sig prioritera! Om det fanns någon ryggrad i dig så skulle du sluta ge henne studiebidraget så hon inte har råd med cigaretter.

Det går redan till en person i den åldern. 
  • Anonym (….)
    Decemberskytt skrev 2022-10-10 19:57:03 följande:

Hur mycket är studiebidraget per månad?

1250
    så till både kläder och fritid är det inte så mycket 
  • Guldnovan

Finns ett alternativ. 0 kr från dig. CSN får hon redan till sitt konto och vill hon se till att någon langar och köper cigg så låt henne. 
    Jag förutsätter att det inte är du som langar. 

• Guldnovan
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2022-10-10 20:11:15 följande:

Hon skulle inte få en krona i kontanter av mig så länge hon röker. Jag skulle följa med och handla grejer/beställa åt henne på nätet men 0 kr i fickpeng. Jag skämtar inte ens. 

+1
  • Anonym (Stryp)

Stryp hennes mobil tills hon slutar röka, det hade jag lätt gjort. jag hade tagit både mobil och studiebidrag i ett nafs om hon inte gjort som jag sagt. Annars hade hon fått flytta ut 

• Anonym (….)
    Guldnovan skrev 2022-10-10 20:13:58 följande:

Finns ett alternativ. 0 kr från dig. CSN får hon redan till sitt konto och vill hon se till att någon langar och köper cigg så låt henne. 
    Jag förutsätter att det inte är du som langar. 

nej jag skulle aldrig köpa cigg. Men hon kan köpa själv både på Ica, Preem och en tobaksaffär. De har dålig koll tyvärr.
    Ica har jag faktiskt pratat med 
  • Räkan77

Studiebidraget går till föräldrarna tills barnet är 18 år

• Anonym (….)
    Räkan77 skrev 2022-10-10 20:16:16 följande:

Studiebidraget går till föräldrarna tills barnet är 18 år

ja det stämmer. 10 månader om året. Jag tar pengarna och delar upp det på 12 månader så hon får 1040 kr per månad hela året 
  • Anonym (Sandra)

När jag var i den åldern fick jag studiebidraget och inget utöver det (30 år idag)
    Då betalade jag för min egen mobil, allt nöje och kläder som jag bara ville ha Utan ett egentligt behov. Om jag ville ha en dyrare t-shirt för att det satt ett populärt märke på den fick jag betala mellanskillnaden. 

Så alltså, 0kr extra från dig. Hon kommer lära sig att hushålla så småningom när hon inte kan göra det hon vill.
    eller så skaffar hon ett extrajobb och får råd att göra det hon vill 

Svar på tråden Månadspeng 17 år